Annons

Ledarbloggen

Sanna Rayman

Sanna Rayman

Minns ni projektet It get’s better, som ledarbloggen kommenterade några gånger i oktober förra året? (Läs även en artikel om kampanjen i SvD Kultur från i våras.) Det var en kampanj som handlade mycket om att berätta för homosexuella ungdomar i en villrådig, utsatt, oförstående eller rentav desperat tillvaro att för de allra allra flesta blir det faktiskt bättre. Bättre i bemärkelsen man blir vuxen, vyerna vidgas, världen växer och, ja, det blir bättre. Livet blir faktiskt lättare, uthärdligt till och med roligt. Man hittar sin plats, man hittar kärlek. Det yttersta syftet med, eller starten för kampanjen, var självmordssiffrorna i gruppen unga homosexuella.

 

Nu kommer denna kampanj till Sverige. Skulle man kunna tro. I själva verket kommer någonting helt annat, fast med samma namn. Det är Rädda Barnen som i samarbete med TV3 och Meter Television har dragit igång en kampanj kallad ”Det blir bättre”. Till skillnad från It get’s better, som drog över världen och internet som en löpeld i höstas, handlar dock inte Det blir bättre om att uppmuntra homosexuella ungdomar att stå ut i en kanske oförstående tillvaro. Snarare riktar sig kampanjen nu till, tja, alla ungdomar och barn som har en tillvaro som de önskar vore bättre. Barn som misshandlas. Barn som utsätts för övergrepp. Barn som mobbas.

 

Det är givetvis inget fel alls med att i kampanjer vända sig till nämnda grupper med hjälp och stöd. Ingen skulle heller kritisera Rädda Barnen för att göra det om det inte vore för att de med sin utvidgning av kampanjens ursprung har kidnappat ett redan välkänt och etablerat varumärke och gjort det till något annat. Det har skapat viss kontrovers, vilket Rädda Barnen än så länge verkar helt oförstående inför.

På något sätt är jag inte förvånad. Rädda Barnen har en osviklig förmåga att klavertrampa och envist vägra förstå när de kritiseras.

Arkiv