X
Annons
X

Ledarbloggen

Sanna Rayman

Sanna Rayman

Häromveckan skrev jag en bloggpost om Expressens avslöjande om Åsa Romsons användande av otillåten färg på sin båt. Sedan dess har Expressen matat på med fler avslöjanden, i vissa fall har dessa av allt att döma sin upprinnelse på sajten Nyheter idag, en webbtidning som väl kan beskrivas som ingående i det SD-anstrukna internet eller något i den stilen. (Nu tycker hälften av er att det är oerhört brunt att jag ens nämner och länkar till sajten, medan andra hälften av er tycker att det är oerhört PK-media av mig att kalla Nyheter Idag SD-anstruken. Jag anser båda dessa invändningar irrelevanta och kan redan nu meddela att jag inte avser besvara mejl eller tweets som syftar till att käbbla om dylika positioneringsfrågor.)

 

I går tänkte jag att man kanske skulle skriva en liten text som gjorde den enkla poängen att mycket har hänt sedan ministeravgångarna under Fredrik Reinfeldts mardrömsstart 2006 och att en sak som har hänt är att drev inte längre alltid har en avgång som naturlig slutpunkt. Politikens värld har lärt sig att pudlande och avgång inte alltid är receptet, ibland finns det skäl att stå kvar i stormen och ut- och framhärda – om man tycker att drevet är oskäligt eller överdrivet. Jag hade tänkt peka på exemplet Åsa Romson som just nu är i visst blåsväder.

Sen kom jag på att den jämförelsen är helt orimlig eftersom Åsa Romson över huvud taget inte är föremål för ett drev. Hon är föremål för en fullt hanterlig och försumbar granskning som pågår i stort sett bara i Expressen och på nämnda Nyheter Idag.

 

Vakna medier!, skriver Patrik Kronqvist i en läsvärd artikel i Expressen idag. Han punktar upp de avslöjanden vi sett hittills, nämligen att statsrådet Romson har:

* Underlåtit att betala energiskatter för diesel.

* Målat sin husbåt med en giftig bottenfärg.

* Värmer upp fartyget med en oljepanna.

* Tömmer gråvatten rakt ut i Östersjön.

 

Därefter konstaterar Kronqvist rätteligen att uppföljningarna i andra medier har varit förvånansvärt få. Och ja, det får man säga. Sök Åsa Romson+diesel på någon av Public Service-sajterna och du hittar mest valrörelsechattar och utfrågningar där Romson pläderar för skattehöjningar samt en avdelning för tittarservice där smått koleriska krav ställs på att SVT ska ägna avslöjandena något intresse. Men även utanför Public Service har intresset varit skralt.

Det kan inte vara för att punkterna ovan är fullkomligt ointressanta eller ”för små”. Ministrar har avgått för betydligt mindre och det moraliska förtroendetappet är förstås som allra störst här, när en MP-minister visar sig brista på just de områden där hon och hennes parti har som allra högst svansföring. Ämnet torde helt enkelt vara intressant nog för en rad eller två. Allmänintresset saknas inte.

”Jag brukar vara skeptisk till dem som gnäller på vinklade medier, oavsett om det är vänstern som gnäller på liberala tidningsägare eller om det är högern som anklagar public service för att vara vänstervridet”, skriver Patrik Kronqvist.

Jag delar i grunden hans inställning och kan inte räkna hur många gånger jag har försvarat public service inför läsare som tror att såväl SVT som SR är proppfullt med marxister eller förklarat för arga rödgröna läsare att nej, ledarsidans färg inte har med nyhetssidornas värdering att göra. Men liksom Kronqvist har jag svårt att värja mig denna gång. Det ser onekligen lite ut som att journalistkårens sympatier för MP har genomslag i nyhetsvärderingen.

 

Till detta vill jag lägga faktorn Nyheter Idag. På Twitter har jag sett många diskussioner och meningsutbyten där avslöjandena om Romson har avfärdats av miljöpartister, ofta ledande sådana, med hänvisning till att det där kommer från SD-anstrukna sajter och är därmed inte trovärdigt. Politiska motståndare i Alliansen som har spridit och kommenterat avslöjandena får veta att de sprider information som kommer från ”fel” håll.

Kort sagt, man försöker desarmera själva avslöjandet genom att kleta SD på det och göra nyheten till politisk paria. Och det verkar funka. Endast Expressen, kända för att inte banga att få händerna smutsiga i jakten på scoop, börjar gräva i samma nyhet. Jag hoppas att jag har fel, men utifrån ser det onekligen ut som att övriga verkar anse sig liite för fina för detta avslöjande.

Detta är förstås helt orimligt. Åsa Romsons diesel blir inte mindre grönfärgad bara för att det var Nyheter Idag-murveln Chang Frick som påpekade färgen först. Journalistiska frågor kring detta är inte illegitima och har sannerligen ingen uppenbar koppling till migrationsfrågan eller SD. Ändå ser jag att till och med partisekreteraren Anders Wallner använder SD-klet som kofösare när han ska hantera besvärliga frågor angående Romson. Detta bör han upphöra med omedelbart. Wallner är partisekreterare för ett regeringsparti och en sådan ska inte försöka desarmera nyheter och granskning genom att göra den politiskt oberörbar av irrelevanta skäl. Det ser mycket illa ut. Inte heller ser det vackert ut att flertalet medier självmant verkar låta sig puttas runt med denna kofösare.

 

Arkiv