Annons

Ledarbloggen

Sanna Rayman

Sanna Rayman

Det är ett återkommande problem, detta att Moderaterna inte förstår att varje budskap har sin plats. I ett brev till de landstingsanställda varnar Moderaternas valledare i landstinget Kristoffer Tamsons för att Socialdemokraternas förslag att ”chockhöja” arbetsgivaravgiften för unga kan drabba landstingets medarbetare under 25.

Är det sant? Javisst, det är sant. Men brevet är inte nödvändigtvis lämpligt bara för att innehållet är sant. Som för att rättfärdiga brevet nämner Tamsons i inledningen det uppmärksammade brev som hamburgerkedjan Max ledning skickat till sina anställda. Det finns dock viktiga skillnader.

 

När Per Schlingmann utnämndes till statssekreterare med ansvar för kommunikation sade han att han ville  ”få bort bilden av att den nya regeringen skulle vara en förvaltarregering istället för en reformregering”. Tjänsten han fått döptes omedelbart om till propagandaminister och det var ett välförtjänt dop. En statssekreterare ska ägna sig åt statsförvaltningen, inte åt moderat varumärkesförvaltning. Det senare bör partier betala ur egen kassa.

Det är den här oförmågan att hålla i sär som ofta blir ett problem. Regeringen har tidvis också fått kritik för att använda regeringens webbplats som forum för mer än renodlad information. Det är illa eftersom det ser osnyggt och oprofessionellt ut.

 

Samma intryck ger det när brev som Tamsons publicerat på Stockholms läns landstings hemsida (se även dokumentet, komplet med SLL-logga här.). Det är inget fel på budskapet – Kristoffer Tamsons får gärna berätta om riskerna med sänkt arbetsgivaravgift för unga. Men han bör göra det i de moderata kampanjkanalerna. På affischer, i moderata nyhetsbrev eller över en kaffe i en valstuga. Landstingets webbplats är inte en arena för sånt.

Arkiv