Annons

Ledarbloggen

Sanna Rayman

Sanna Rayman

Rädda Barnen har sänt in en replik på en bloggpost på ledarbloggen i går. Repliken lyder som följer.

 

Kampanjen ”Det blir bättre” har fått kritik för att den påstås utnyttja och kidnappa en redan etablerad gräsrotsrörelse för hbtq-ungdomar och att vi bidrar till osynliggörandet av dessa  genom att bredda kampanjen till att handla om alla barn och unga som utsätts för bland annat diskriminering, mobbning, övergrepp eller misshandel.

Vi förstår kritiken och vi tar den på stort allvar. Det har aldrig varit vår avsikt att såra eller kränka någon.

 

Vår syfte är naturligtvis inte att förringa hbtq-ungdomars många gånger svåra verklighet med inte sällan självmord som konsekvens . Vi har hela tiden försökt vara tydliga om rörelsen It get’s betters ursprung och att hbtq-kopplingen i teveprogrammet  ”Det blir bättre” ska finnas bevarad – för att vara säkra på att vi därmed kommer att hjälpa också många utsatta hbtq-ungdomar till en bättre och tryggare tillvaro.

I teveserien, som alltså startar på söndag klockan 21.00, medverkar bland andra Peter Jöback och Jonas Gardell som i var sitt avsnitt berättar om sina upplevelser under sin uppväxt.

 

Den fantastiska It gets better-rörelsen kommer nu dessutom att etableras här i Sverige, vilket vi varmt välkomnar! Teveprogrammet ”Det blir bättre” omfattar alla barn som känner att de befinner sig i ett mörker. Vi arbetar för att de ska kunna få hopp om en bättre framtid och att både den i Sverige nystartade rörelsen och teveprogrammet ska kunna hjälpa även utsatta hbtq-ungdomar till en bättre och tryggare tillvaro.

Vår förhoppning är att programserien ska bidra till att rörelsen sprids i så många sammanhang som möjligt och vi hoppas att den aldrig stannar.

Elisabeth Dahlin, generalsekreterare Rädda Barnen

 

Svar:

Rädda Barnen svarar ungefär samma sak överallt, men det förändrar inte det faktum som de fått kritik för, nämligen att de just kidnappar och formar om en redan existerande kampanj. Det är just detta som kritiken handlar om och det är just detta RB själva beskriver när de berättar om programmet här ovan.

Rädda Barnen är en stor och världsomspännande organisation med verksamhet i över 100 länder. Man skulle kunna tycka att en sådan organisation i samarbete med ett tv-bolag skulle kunna starta en egen kampanj under egen flagg, istället för att använda befintliga kampanjer och förändra dessas innehåll. Det hade inte varit okej om Rädda Barnen hade startat kampanjen ”För varenda unge”, och rest ett tält på Sergels torg heller, om man säger så. Ungefär där är kärnan i kritiken och jag ser ingenting i denna replik som förändrar den kärnan. Sen kan programmet förstås bli bra och vällovligt ändå, men det är en annan femma.

 

Arkiv