X
Annons
X

Ledarbloggen

Per Gudmundson

Per Gudmundson

Aftonbladets ledarredaktion och Dagens Nyheters kulturredaktion har sett på tv. Fredagens Skavlan gästades av den franske ekonomen Thomas Piketty och flygbolaget Norwegians vd Bjørn Kjos, och både Aftonbladet och DN gnuggar händerna för att Piketty ”gjorde slarv­sylta av Norwegianchefen” som ”satt och ojjade sig” över skatterna.

Kjos menade alltså att den norska skattepolitiken är skadlig för jobbskapandet, och att han själv, exempelvis, betalar orimligt hög skatt: tio gånger mer än han tjänar. Piketty ville istället sätta skatten i förhållande till Kjos förmögenhet: ”Men hur stor är din förmögenhet? Och vad blir skatten i förhållande till den?” Kjos lämnade frågan obesvarad.

Aftonbladet tar tv-inslaget till intäkt för att påstå att ”svenska folket är ­underbeskattade” och menar därför att ”vi måste våga höja skatterna”.

Att Kjos är dålig i tv betyder dock inte att Pikettys fråga saknar svar. I norska Verdens Gang skriver Eirik H Vinje om vad Kjos borde ha sagt.

”Bjørn Kjos er faktisk et kroneksempel på hvor skadelig formuesskatten er. Norwegian ble grunnlagt i 1993 av en relativt uformuende Kjos. Først fra 2002 tok veksten av, da selskapet entret ringen som generell utfordrer til SAS på innenriksrutene. Siden børsnotering i 2003 har aksjekursen skutt i været. På grunn av enorme investeringer har imidlertid Norwegian aldri betalt utbytte. Aksjonærene har altså ikke fått én krone ut av selskapet etter 13 år på børs.

Når markedet i dag likevel verdsetter Norwegian til åtte milliarder er det utelukkende basert på antagelser om fremtidig inntjening. Det er ikke usannsynlig at markedet tar feil. Markedet gjør ofte det.

Flybransjen har en særegen kombinasjon av skyhøy risiko og lav avkastning. Norwegian har fremover forpliktet seg til enorme flyinvesteringer. I fjor hadde selskapet et tap på 1,6 milliarder. Sammenlagt fortjeneste i perioden 2002–2014 er på magre 400 millioner. Om og når Norwegian kan betale utbytte vet ingen. Det er ikke urealistisk at selskapet i stedet havner i skifteretten.

Så vidt jeg vet består hele Kjos sin formue i at han kontrollerer 27 prosent av aksjene i Norwegian. Han har en lønn på rundt en million og får altså ikke utbytte. En skattbar formue på anslagsvis 1,5 milliarder, utløser med dagens sats på 0,85 prosent en formuesskatt på 12,75 millioner. Som Kjos selv sier på Skavlan, er det det tidoble av hva han tjener. Det betyr at Kjos må selge aksjer for å betale skatt. Når han selger aksjer pålegges han også gevinstbeskatning på 27 prosent før han kan betale formuesskatt. Dermed blir den reelle skattebyrden på rundt 17,5 millioner kroner i solgte aksjer.

Det betyr at Kjos er i ferd med å miste kontrollen over selskapet han grunnla. Det er ikke rettferdig mot gründeren. Langt verre er det at nedsalget også skader selskapet. Verdien av Norwegian er basert på at Kjos styrer, og aksjekursen synker derfor når han selger seg ned.”

Läs förresten hela krönikan. Den gör, som det heter, ”slarvsylta” av skattepolitiken.

DN:s Johan Croneman har tv-tittandet som jobb, så att han ska göra annat är kanske mycket begärt. Men Aftonbladet borde kanske se mindre på tv, och läsa tidningen oftare.

Arkiv