Ledarbloggen

Sanna Rayman

Sanna Rayman

Kulturhusets nya chefer har presenterats. Sex konstområden ska framöver organiseras av sju chefer, samt en åttonde storpotät vid namn Benny Fredriksson på det allkonsthus som skapats i sammanslagningen  av Stockholms Stadsteater och Kulturhuset. Personligen tycker jag att chefssammansättningen ser bra ut. Särskilt glädjande är rekryteringen av Johan Wirfält, som under sin tid på SVT Debatt har gett mig intryck av att vara en öppen och sökande debattredaktör med önskan om högt i tak samt rekryteringen av Marianne Lindberg De Geer, som förefaller vara en kvinna som kombinerar konstnärssjäl med integritet och robust självkänsla.

 

En som verkar mindre nöjd med det senare är Mårten Arndtzén, medarbetare på Sveriges Radios kulturredaktion. När namnen blev kända twittrade han ut en liten tjurig kaskad om Lindberg De Geer där hennes konstnärskap lämnades helt okommenterat. Ur Arndtzéns perspektiv är det viktigaste man kan säga om Lindberg De Geer tydligen att hon har tagit tydlig ställning för Lars Vilks. Arndtzén hintar subtilt om var han tycker att dylika ställningstaganden hör hemma genom att spå ”drag under galoscherna” framöver och antyder också att MLDG får sin tjänst som tack för att hon talat i Benny Fredrikssons favör i debatten om Stockholms Stadsteater för en tid sedan.

 

Det var värst vad kontroversiellt det här verkar vara. På Sveriges Radio i alla fall.

Arkiv

Fler bloggar