Annons
X
Annons
X

Ledarbloggen

PJ Anders Linder

PJ Anders Linder

Svenska språkrådet har gått med på att ta bort adjektivet ogooglebar från sin lista över nyord för 2012. Detta efter att sökföretaget Google bussat sina jurister på rådet.

Språkrådet har definierat ordets betydelse till ”som inte går att hitta på webben med en sökmotor”, men Google har tydligen krävt att det ska handla om letande med hjälp av just Google. Antagligen handlar det hela om att företaget vill hindra att varumärket späds ut och förvandlas till term i vardagsspråket. Det finns många andra begrepp som har gått den vägen. Vespa, för att ta ett exempel.

Språkrådet säger att man tar bort ordet från listan därför att man inte orkar med den omfattande korrespondensen med Google, men det motivet är svårt att acceptera. Det vore bättre att sätta hårt mot hårt och tvinga Google att gå till tings. Det är trots allt en mycket viktig princip som står på spel – hur människors språkbruk dokumenteras ska inte avgöras genom juridiskt vapenskrammel – och det är svårt att tro att Google skulle tycka att det var en varumärkesmässig höjdare att dra svenska staten inför domstol därför att den beskriver hur svenska språket utvecklas.

Arkiv