The Swedish Party mot bättre vetande

Låt USA bli Sveriges fjärde delstat! Det var budskapet från ”The Swedish Party of America”, som väckte viss förundran i den amerikanska valrörelsens absoluta slutskede. Exempelvis Washington Post satsade dyrbar reportertid för att lista ut vilka som låg bakom den anonyma kampanjen som lovade att göra USA till en variant av Sverige. Gratis sjukvård, gratis utbildning, budgetbalans och 16 månaders föräldraledighet var några av löftena från partiet.

Svenska The Local kunde dock berätta att spåren gick till reklambyrån Studio Total, kända för provokativa grepp, bland annat nallebjörnarna över Vitryssland och Gudrun Schymans uppbrända pengar. Varefter Washington Post kunde förmedla bakom-historien till de amerikanska läsarna.

Den lilla pr-kuppen med The Swedish Party är intressant av en rad anledningar. Först och främst utnyttjar den en republikansk skräckbild av vad demokraterna vill göra med USA. För det andra bygger kampanjen på ett par missuppfattningar om hur Sverige faktiskt har utvecklats.

Att Sverige har borgerligt styre och är ett föregångsland när det gäller privatiserade välfärdssystem har gått många förbi. Utomlands betraktas Sverige fortfarande ofta som antingen ett mini-DDR eller som ett argument för att en socialism med mänskligt ansikte är möjlig.

Att Sveriges framgångar skulle bero på den berömda svenska sociala modellen börjar också allt oftare avfärdas som den myt det är. Succén handlar mindre om den sociala modellen och mer om det unikt svenska. För ett par månader sedan publicerades exempelvis rapporten ”The Surprising Ingredients of Swedish Success”, av Nima Sanandaji, till vardags doktorand på KTH men också verksam vid några svenska marknadsliberala tankesmedjor och forskningsinstitut. Sanandaji pekar på betydelsen av fria marknader och social sammanhållning, och visar samtidigt hur den utbyggda staten var nära allt rasera allt.

I framtiden, när fler historieskrivare har förstått att Sanandaji har rätt, blir det svårt att upprepa Studio Totals bedrift.

Visa kommentarer (0 st)

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID.
Vänliga hälsningar, Fredric Karén, chef SvD.se Läs reglerna i sin helhet

Brännpunkt
Brännpunkt

”Våldsutsatta flyr
rakt ut i hemlöshet”

”Kommer inte vidare från kvinnojour till egen bostad.”

”Tyskland har visat att
samarbete fungerar”

Läsarna diskuterade valmanifesten.

”Fara att skuld läggs
på alla muslimer”

BRÄNNPUNKT

”Låt inte islamofobin ta fart.”

”Sverige halvvägs in
i Nato med nytt avtal”

Brännpunkt

Borde ej ske utan öppen debatt.

”Vår politik ska göra kvinnor tryggare”

BRÄNNPUNKT

SD: Lättare att få kontaktförbud.

Alliansen: Så vill vi stoppa extremism

BRÄNNPUNKT

”Vi vill se över svenska lagar.”

Ledare

En svensk tiger
och hoppas

GÄSTLEDARE

Det är krig i Europa, och Löfven säger inget om Nato.

Hitte-på-lösning
på låtsasproblem

LEDARE

Lärartätheten är ett klent mått för att mäta kvalitet i skolan.

Ett välkommet valmanifest

LEDARE

James Dean och chicken race finns med i valrörelsen.

Det var helt enkelt inte särskilt bra, Löfven

LEDARE

Efter partiledarutfrågningen blev det stora tomma hålet tydligt.

Noll tillväxtkoll förenar S, V och MP

LEDARE

Rödgrön tafatthet inför företagsamhet, tillväxt och värdeskapande.

Oppositionens
Lucky Luke

LEDARE

”Skjuter skott på skott, och han träffar alltid nåt”