The Swedish Party mot bättre vetande

Låt USA bli Sveriges fjärde delstat! Det var budskapet från ”The Swedish Party of America”, som väckte viss förundran i den amerikanska valrörelsens absoluta slutskede. Exempelvis Washington Post satsade dyrbar reportertid för att lista ut vilka som låg bakom den anonyma kampanjen som lovade att göra USA till en variant av Sverige. Gratis sjukvård, gratis utbildning, budgetbalans och 16 månaders föräldraledighet var några av löftena från partiet.

Svenska The Local kunde dock berätta att spåren gick till reklambyrån Studio Total, kända för provokativa grepp, bland annat nallebjörnarna över Vitryssland och Gudrun Schymans uppbrända pengar. Varefter Washington Post kunde förmedla bakom-historien till de amerikanska läsarna.

Den lilla pr-kuppen med The Swedish Party är intressant av en rad anledningar. Först och främst utnyttjar den en republikansk skräckbild av vad demokraterna vill göra med USA. För det andra bygger kampanjen på ett par missuppfattningar om hur Sverige faktiskt har utvecklats.

Att Sverige har borgerligt styre och är ett föregångsland när det gäller privatiserade välfärdssystem har gått många förbi. Utomlands betraktas Sverige fortfarande ofta som antingen ett mini-DDR eller som ett argument för att en socialism med mänskligt ansikte är möjlig.

Att Sveriges framgångar skulle bero på den berömda svenska sociala modellen börjar också allt oftare avfärdas som den myt det är. Succén handlar mindre om den sociala modellen och mer om det unikt svenska. För ett par månader sedan publicerades exempelvis rapporten ”The Surprising Ingredients of Swedish Success”, av Nima Sanandaji, till vardags doktorand på KTH men också verksam vid några svenska marknadsliberala tankesmedjor och forskningsinstitut. Sanandaji pekar på betydelsen av fria marknader och social sammanhållning, och visar samtidigt hur den utbyggda staten var nära allt rasera allt.

I framtiden, när fler historieskrivare har förstått att Sanandaji har rätt, blir det svårt att upprepa Studio Totals bedrift.

Visa kommentarer (0 st)

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID.
Vänliga hälsningar, Fredric Karén, chefredaktör SvD.se Läs reglerna i sin helhet

Brännpunkt
Göran Hägglund (KD), Annie Lööf (C), Jan Björklund (FP) och Fredrik Reinfeldt (M) Brännpunkt

Alliansen: ”Vi vill se ökad hbt-kompetens”

”Klar förbättringspotential i kommuner och landsting.”

”Viktigaste frågorna saknas i hbt-strategi”

Fi: ”Regeringens småjusteringar räcker inte.”

”Stoppa tjuvhållandet på hyreslägenheter”

Brännpunkt Direkt

Så tyckte läsarna.

Hyr ut garderob till inneboende

4 KVM

Bostadsannonsen får starka reaktioner.

”Fler tycker att bidragsfusk är okej”

Debattör:

”Moralen har åter försvagats.”

”Oacceptabla hot mot fackliga antirasister”

Brännpunkt

”Slår mot det öppna samhället och mot vår demokrati.”

”Jihadismen växer
efter arabiska våren”

Brännpunkt

”Ny typ av militant islamisk extremism har tagit form.”

Ledare

Systembolag eller kvalitet?

LEDARE

Systembolaget slår ut kvalitetsdrycker med sämre kopior

Skattepopulism från vänster

LEDARE

Norsk miljardär till Sverige, vad säger S, V & MP?

Behövs ett terrorhot i Sverige?

LEDARE

Oslo har aldrig varit så tryggt som under terrorhotet.

Prinsessa med huvudet på skaft

LEDARE

Sommarprataren Anna von Bayern kritiserar dagens antiintellektuella strömningar.

Heliga twitterkrigare och kattjihad

LEDARE

Gulliga katter för jihad i sociala medier.

Fi och SD – olika men ändå lika

LEDARE

Fi och SD förenas i besattheten att ställa grupper mot varandra.