I en papperslös värld är alla somalier

Den somaliska nyhetssajten Mareeg har i helgen toppat med nyheten att ”The majority of new alleged Somali asylum seekers in Sweden are not actually from Somalia”. Reportern Adan Diini rapporterar där om ett växande somaliskt missnöje med att medborgare från grannlandet Djibouti låtsas vara somalier när de söker asyl i Sverige.

Problemet uppges vara omfattande:

”A local Somali source who refused to be named citing security concerns said that, a new wave of Djibouti started to flock to Sweden starting from 2007, this year its estimated that more than 7000 Djiboutians sought asylum in Sweden by falsely claiming that they’re from southern parts of Somalia, particularly lower and middle shabelle regions.”

Svensk migrationspolitik har i åratal alltmer influerats av den utopistiska föreställningen om papperslöshet. Kraven vid identitetskontroller har sänkts, medborgerliga rättigheter har utsträckts till envar och åsikten att staten saknar rätt att förvägra någon uppehälle har upphöjts till norm. Viljan bakom detta har antagligen varit god; man har velat hjälpa dem som på grund av krig eller förföljelse inte har kunnat skaffa sig identitetshandlingar etcetera. På senare tid har somalierna, som under decennier lidit av inbördeskrig, varit den asylsökargrupp som har stått mest i fokus för den svenska statens slappa omsorg. Men konsekvensen av det papperslösa samhället är inte att somalierna hjälps, utan att alla kan förvandlas till somalier, vilket medborgare i Djibouti uppenbarligen har listat ut.

Artikeln i Mareeg har sina brister vad gäller källhänvisningar och kanske ska man inte dra för stora växlar på de försök till statistik som där återges. Men den visar på ett allvarligt problem. De vi vill hjälpa med vår kravlöshet blir snarast offer för en ny slags rättslöshet som påminner om den i hemlandet. Somalia saknar statsmakt, men det betyder inte att folket har makten, utan snarare att den starkes lag gäller. Vem som helst som är fräck nog kan tillskansa sig den hjälp som är avsedd för nödställda. I en papperslös värld är alla somalier.

Rådande tillstånd gynnar knappast förståelse mellan folkgrupper. Tvärtom pyr misstänksamheten mellan folk. Detta framgår tydligt i artikeln i Mareeg, där en nidbild av en person från Djibouti ges stort utrymme.

”I claimed to be from Somalia. I was asked some basic questions, my name and date of birth and other relevant questions, after the initial registration they gave me an appointment for a comprehensive interview in couple of weeks, and transferred me to a refugee accommodation Centre, Life is easy here, Beer and Alcohol which is my favorite are cheap, Qat is available if you know where to look for, i can survive with out much work, in Djibouti i used to work 18 hours every day for less than 150 dollars a month, i like Sweden, its like paradise to me. Said the Djiboutian man.”

Man ska noga akta sig för att porträttera asylsökare som guldgrävare. Det är tydligt att passagen ovan är skriven i akt och mening att underblåsa somaliers fördomar om djiboutier. Kanske säger dock stycket något om vilka föreställningar om Sverige som välfärdsstat som sprids i världen.

Sverige borde istället vara känt som rättsstat, med ordning och reda även i migrationspolitiken. Det tycks också de nödställda vilja.

Visa kommentarer (189 st)

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID.
Vänliga hälsningar, Fredric Karén, chef SvD.se Läs reglerna i sin helhet

  • http://twitter.com/TommyFunebo Tommy Funebo

    Det är väl inte orimligt att tänka sig att graden av papperslöshet och bedrägeri korrelerar med graden av skattesubventioner på migrationsmarknaden. Tas dessa subventioner bort kan gränserna öppnas helt utan att Sverige ”översvämmas av djiboutianer”. Välkomna alla som betalar vad det kostar för att flytta hit!

  • Anonym

    ”Beer and Alcohol which is my favorite are cheap”. 
    Där tror jag han avslöjar sig. Han kan inte varit i Sverige! ;-)

  • debattbultenibo

    Artikeln i Mareeg har sina brister vad gäller källhänvisningar och kanske ska man inte dra för stora växlar på de försök till statistik som där återges. Men….
      
    Detta framgår tydligt i artikeln i Mareeg, där en nidbild av en person från Djibouti ges stort utrymme
       
    Första dagen tillbaka på jobbet och redan efter två timmar har det knåpats ihop en artikel baserad på frånvaro av källhänvisningar och en icke verifierad ”nidbild”.

  • Anonym

    Så länge svenska politiker är nöjda med att kanske hälften av de asylsökande verkligen flyr undan krig, så kommer de att blunda för att resten är ekonomiska flyktingar. Det har blivit ok att ljuga om identiteter och livshistorier under den svenska premissen att det är klart att flyktingar ljuger då man kommer från områden där polis/myndigheter inte är att lita på. Helt otroligt.

  • Anonym

     Välkommen tillbaka, Per!

  • Anonym

    Välkommen tillbaka Per, jag trodde du hade blivit avpolletterad alt excommunicerad, eftersom du vågar stiga utanför PK-normen…

  • Anonym

    Det här är ett gammalt problem, att man låter känslor styra politiken. Man tycker synd om flyktingar och vill ta hand om alla. En fullt rimlig reaktion, men den ger orimliga effekter. Det här är bara en.
     
    Jag minns för länge sedan att jag reagerade på att flyktingar kom till Sverige efter att ha rest med buss genom Europa och kom med färjan från Polen där de hade ”blivit av med” sina pass och andra identitetshandlingar. ”Jaha, men varför sökte de inte asyl i Polen då?” var min tanke redan då.

  • Anonym

    Hehe, nä det tycker inte vi som jämför med övriga Europa. :-)
     
    Fast om man kommer från ett muslimskt land är det kanske svårt att få tag på alkohol så att det driver upp priserna?

  • debattbultenibo

    Vad konstigt, jag skrev en kommentar där jag citerade Gudmundson och påpekade att han (alltså enligt egen utsago) lyft ett problem baserat på ”brist på referenser” och en etniskt baserad ”nidbild”. Och nu finns det inte kvar längre.

  • debattbultenibo

    Ett försök att ta marknadsandelar från Avpixlat?

  • Anonym

    Det gör den visst, titta litet noggrannare innan du utgår ifrån att det är onda anslag, det blir litet rättshaveristvarning om du reagerar på det viset hela tiden och det därtill är ogrundat.

  • Anonym

    Han har varit pappaledig…

  • Mulligan

    Det är inte lätt att vara förföljd av SvD’s moderatorer. Du kanske skulle funder på varför

  • Anonym

    Vi har saknat dig Gudmundson och välkommen tillbaka med dina artiklar till Absurdistan, landet upp-och-ner där invandringspolitiken har sedan länge jagat ut förnuftet…..

  • Anonym

    Det är utomordentligt glädjande att Per Gudmundson är tillbaka i spalterna! Sveriges mest spännande ledarskribent.

  • debattbultenibo

     Du får väldigt gärna berätta för mig vilka kommentarsregler som jag skulle bryta mot.

  • Bjorn57

    Gudmundson är lyckligtvis tillbaka och genast formulerar han en blivande klassiker: ”I en papperslös värld är alla somalier.”
     
    Nu är det ju inte helt sant eftersom papperslösheten också blottar migrationspolitikens innebyggda rasism ocjh diskriminering. En afrikan från Djibouti eller andra närliggande länder kanske kan lura Migrationsverket att man kommer från Somalia, men flyktingar som ser ut som om de kom från Irak eller Afghanistan skulle nog inte komma undan med samma historia om de sa att de var från Somalia. Migrationsverket skulle nog i brist på papper bedöma personen på sin hudfärg och neka dem uppehållstillstånd.
     
    I en papperslös värld är migrationspolitiken inte bara korkad, den är också rasistisk.

  • http://www.facebook.com/windeskog Jimmy Sten Windeskog

    Artikeln innehåller inga nyheter, fast är ändå viktig iom att det är något svensk media väl känner till men ändå mörkar.

  • http://www.facebook.com/windeskog Jimmy Sten Windeskog

    Människor från Irak eller Afganistan har generellt inga problem att få PUT i Sverige. Till tal om ”rasism” (detta ord numera helt utan mening) saknar helt grund.

  • Anonym

    Du verkar vara en person som är rädd för att få veta sanningen…

  • Anonym

    Svensk asylpolitik är fullständigt vansinnig. Varför kan man t.ex nu plötsligt införa tillfälliga uppehållstillstånd när det gäller flyktingar från Syrien men när det gäller flyktingar från Somalia, Irak m.fl länder så är det i merparten av fallen som beviljats asyl permanent uppehållstillstånd som gäller med i många fall livstids försörjning på köpet. När ett permanent uppehållstillstånd beviljats kan ingen tvingas att återvända även om det inte längre finns ett skyddsbehov. Incitamentet borde väl ändå vara att de som fått asyl ska resa tillbaka till hemlandet när så är möjligt.  Ansvariga politiker för asylsoppan har åtminstone hittills verkat tro att konflikter aldrig tar slut så att människor kan återvända. Förhoppningsvis signalerar beslutet om att ge syrierna tillfälliga uppehållstillstånd istället för permanenta en viss tillnyktring.

  • Anonym

    Allting är ju relativt. Han räknar väl på antalet timmar (inte speciellt många) han behöver jobba för att få ihop till en flaska sprit…

  • LapinVert

    Per Gudmundson for president!

  • Anonym

    ”Alla är somalier”. 
    Minner om den upptagne pappan, den vetgiriga sonen och bofinken. 

  • Anonym

    ”Alla är somalier”. 
    Minner om den upptagne pappan, den vetgiriga sonen och bofinken. 

  • Anonym

    ”Alla är somalier”. 
    Minner om den upptagne pappan, den vetgiriga sonen och bofinken. 

  • Anonym

    ”Alla är somalier”. 
    Minner om den upptagne pappan, den vetgiriga sonen och bofinken. 

  • Anonym

    ”Alla är somalier”. 
    Minner om den upptagne pappan, den vetgiriga sonen och bofinken. 

  • Anonym

    ”Alla är somalier”. 
    Minner om den upptagne pappan, den vetgiriga sonen och bofinken. 

  • Anonym

    Utopi.

  • Anonym

    Utopi.

  • Anonym

    Utopi.

  • Anonym

    Utopi.

  • Anonym

    Utopi.

  • Anonym

    Utopi.

  • Anonym

    SVD! Nu har ni missat igen! Sådana här artiklar får ju inte kommenteras!
    (eller som det brukar stå : Kommentarer avstängda)
    De brukar inte heller införas i SvD. Nu måste ni komplettera med lite nyskrivna ideér från miljöpartiet…

  • Anonym

    Att inte fler som har egna barn funderar på att rösta på SD 2014 är för mig ofattbart, tänk er om nuvarande Allians invandringspolitik fortsätter och läs samtidigt antalet miljarder som läggs ner på att lösa ”integrations” problem så kan säkert flertalet räkna ut ett framtida Sverige blir allt fattigare, trots höga skatter.

  • Lasselito

    Det finns inget väljarstöd för en sådan politik så det är bara drömmar. Väljarkåren kommer inte låta människor leva på gatan eller i kåkstäder. Titta bara på debatten om barnfattigdomen. Vad händer om vi halverar bidrag och minimilöner för att få 50% av somalierna i arbete? Jag vill inte ens tänka på vilket ramaskri det skulle bli i media. Det skulle inte heller vara populärt hos de breda väljargrupperna.

  • Anonym

    Kul att se dig tillbaka, Per.

    Även om källhänvisningarna inte är hundra procent har både Norge och också tyvärr förmodligen för sent även Sverige vaknat och börjar inse vad vi försökt säga länge. Detta vansinne att inte kräva id-handlingar kommer att stå oss som land dyrt.

    Vi skall hjälpa de som behöver hjälp därmed inte sagt att Sverige skall vara ett ställe för hela världen att vistas i. Med som SD krävt länge hjälp på plats har detta kunnat undvikas.

  • Lasselito

    Ja, det är utopiska drömmar att tro att alla är ärliga i sina uppsåt. I själva verket drabbas de mest nödställda flyktingarna utomlands och de svagaste som redan bor här i landet av denna kravlösa politik. Det måste vara ordning och reda i invandringspolitiken, där identifikation är ett måste. Undantag kan vara kvotflyktingar som vi för det mesta har ganska bra koll på. Hur länge ska Sverige kunna fortsätta denna politik innan allt havererar? Jag tror inte det är långt borta eftersom arbetslösheten stiger och kostnaderna för utanförskapet blir allt mer besvärande. Invandring – ja, tack. Men det ska vara självförsörjning som gäller.

  • Anonym

    Finns det verkligen väljarstöd för denna asylpolitik från Afrika. Jag kan tänka mig detta slår rätt så hårt mot välfärdssystemet i Sverige och hur kan de inom vänstern tiga och se sin välfärd blir allt sämre.

    Mitt stöd går till det parti som vill ta tag i detta samhällsproblem, Sverigedemokraterna.

    SD 2014

  • debattbultenibo

    Hoppsan, hela bloggposten verkar vara ett plagiat.

    http://pophoger.blogspot.se/2012/09/majoriteten-somaliska-immigranter-ej.html

  • http://twitter.com/TommyFunebo Tommy Funebo

    Varför ska man halvera bidrag och minimilöner? Bidrag borde man f.ö. endast i viss omfattning bevilja under en längre övergångsperiod för sådana människor som levt i det här högskattesamhället hela sina liv och därför inte kunnat skaffa sig buffert/besparingar/kapital (en ”grandfather clause” som det heter i USA). Att locka migranter att flytta hit med syftet att de ska leva på bidrag (”public charges” som det heter i USA:s immigrationslag) och ges kollektivistisk särbehandling är väl varken mer eller mindre än hål i huvet? Alla som kan betala för handläggningskostnader m.m., köpa/skaffa sig bostad, samt investera eller leva på kollektivavtalsenlig lön på jobb de fått enl marknadsmässiga villkor kan då flytta hit. Plötsligt minskar transaktionskostnader/skatteutlägg till noll på detta område och ingen som har något att erbjuda behöver känna sig utestängd! Samtidigt minskar politikerskapad lönedumpning och skattebörda, och folk kan leva på sina löner här i landet. Där har ni ett ekonomiskt hållbart alternativ. Duger det inte, så sluta och gnäll över hur det är idag.

  • http://www.facebook.com/people/Anna-Lange/1163633025 Anna Lange

    ÄNTLIGEN är Han tillbaka!!!  Nu kan det börja hända saker i Svensk massmedia igen!!!

  • Anonym

    De 1.3 miljarderna skulle inte behövas om försörjningskravet återinsätts för *alla* anhöriginvandrare. Samt vilken blåslampa i häcken för de som verkligen vill ha hit familjen.
    .
    Kravlöst är ordet. Jag har begrundat Ullenhags utspel om kravet på att även invandrare ska flytta på sig för att ta ett anvisat jobb. Även Sverige börjar gå mot sämre ekonomiska tider. Det finns just ingen risk att någon lågutbildad behöver flytta på sig. Det finns andra samt även högt utbildade som kommer att ta jobben som finns. Annars är ju lösningen enkel för arbetsgivaren, man har ju även förenklat arbetskraftsinvandringen. Det är förvånansvärt många städare och restaurangarbetare (knappast stjärnkockar allihopa) som tas in företrädesvis från baltikum och sydostasien.
    .
    Den ena handen vet inte vad alla de andra händerna inom de många verken gör. Så många bra förslag, men när går de igenom som innebär åtstramningar på riktigt?
    .
    Väntar med spänning på att få se om det blir något av med att ta bort den ackumulerade barnaledigheten som kan tas ut för storfamiljer som anlänt. Görs det så behöver kommunerna mer pengar igen (apropå att vissa kommuner beskylls för att föredra barnlediga framför att betala ut socialbidrag eller förbättre jobbmöjligheter)

  • Anonym

     Då fick vi alltså bevisat att kommentarer tas bort litet hipp som happ då utan att de direkt bryter mot reglerna. Det är i och för sig ingen nyhet, men ändå…

  • Anonym

    Välkommen tillbaka, Per!

  • Anonym

    Jag trodde inte att muslimer var särskilt intresserade av  sprit och öl.
    och om det inte rör sig om muslimer så är Sverige definitivt fel land om man vill ha billig sprit och öl.

  • Anonym

    Att citera en källa, som någon annan också citerat, är inte plagiat.

    Riktigt korkat påstående, faktiskt. Du borde veta bättre, innan du slänger grova anklagelser omkring dig.

  • Anonym

    Äntligen är Per tillbaka!

  • debattbultenibo

    Får man föreslå att ämnet är av sådan vikt att det förtjänar en genomlysning utförd av en journalist som vet hur man tillämpar källkritik? Det är lite tråkigt om ledarsidan skulle bli en avstjälpningsplats för nyheter vars budskap ledarredaktion sympatiserar med, men vars källor gör att nyheten inte håller måttet för att publiceras i den riktiga tidningen.
      
    Förut gällde ju att nyhetsjournalister jobbade under tidspress och därför kunde ursäktas om man slarvade med källkritiken; i och med inrättandet av s.k. bloggsidor för åsiktsjournalister verkar skräpnyheterna placeras här istället.

  • Anonym

    Tack, Per Gudmundson!
    Dina rader är som en oas i öknen…
    Seriösa journalister växer verkligen inte på träd.

  • Anonym

    ”I en papperslös värld är alla somalier”
    Så har det blivit, ja. Och alla somalier är väl svenskar?

  • Anonym

    Så är det då bekräftat,vad man kunnat misstänka länge….Nu borde detta -till slut-dra ner brallorna på hela vår invandrings-och integrationsindustri, migrations-och migrationsöverdomstol, men främst statsministern.
    Låt oss för milde tid koncentrera oss på de med flyktingstatus. Ingenting annat !

  • Anonym

    Jag tror inte alls att Yllehagen med anhang tycker mer synd om flyktingar än vad andra människor gör. De har helt andra bevekelsegrunder av mer egoistisk natur.

  • Anonym

    Aha en lobbyist för någon av de sjuttielva ”somaliska” föreningarna i Sverige.
    Men visst är dina  kompisar i al Shabaab riktiga somalier.

  • Anonym

    Det är väldigt många kommentarer som blir borttagna här. Är detta ett känsligt ämne?

  • debattbultenibo

    Jag har två kommentarer borttagna där jag tycker ämnet ska behandlas med källkritik.

    Moderatorerna plockar bort alla inlägg som anmäls. Så gör dom sitt jobb.

  • Anonym

    Men det blir inte så mycket kvar till slut…

  • Anonym

    Tack Per för att du belyser problematiken med den ansvarslösa politiken. Pinsamt att Sverige framställs runt om i världen på detta sätt! Fortsätter det så här med dålig kontroll så kommer rasismen frodas, man får inte bortse från den fientlighet som finns invandrare emellan…
    Hoppas vår käre Ullenhag läser bloggen och kanske kommer på andra tankar.(undrar förresten hur han kan sova om natten)

  • Lasselito

    Ok, då förstår jag bättre vad du menar. Håller verkligen med om att bidragsinvandring och särrättigheter är ett självmål som inte har något som helst stöd bland befolkningen. I stort håller jag också med om att invandringen ska göras så generell och individuell som möjligt. Det spelar ingen roll om du är från Somalia eller Japan, frågan är vad du har att erbjuda svenska samhället. Fast om politiken ska fungera måste kraven vara kopplade till uppehållstillståndet och medborgarskapet. Först om villkoren uppfylls är du välkommen att bosätta dig.

  • http://petterssons.bloggsida.se/ Stefan K

    Tack, en efterlängtad comeback av Per Gudmundson. Nu kanske vi äntligen kan få läsa om granskningar i det mest känsliga av ämnen igen.

    Detta avslöjande påminner mig om ett inslag i Rapport för några år sedan, om den italienska sjöpolisens jakt på illegala båtflyktingar. Här meddelade man att flyktingsmugglare uppmanar de flyende att uppge Somalia eller Afghanistan som hemländer om de upptäckts, för då får de garanterat asyl. Man uppbringade en båt i reportaget och gissa från vilka länder de 17 i båten kom?

  • Anonym

    Att Svensk asylpolitik är sannolik och osannolik rent matematisk, allt mer ett politiskt räfst bortom sannolikheten!

  • Anonym

    Äntligen börjar sanningen sippra fram. De som läst Merit Wagers blogg med historier berättade av personal innifrån Migrationsverket är dock ej förvånade. Inte heller borde ansvariga politiker vara det.

  • Anonym

    Varför står det att det är 63 kommentarer när det bara finns 31? Var har de andra 32 tagit vägen?

  • Anonym

    Per Gudmundson är kung! 
    Detta fjäskande för papperslösa måste få ett slut. Har dom inte pass med sig ska dom tillbaka med samma plan eller buss dom kom hit på. Bolaget som flög / körde hit dom utan pass ska bötfällas och betala återresan. 

  • Anonym

    Säkert anmälda av den allt mer desperata vänstern så att dom ligger dolda tills dom godkänts av admin. 

  • fredmill33

    Tack, situationen här håller på att bli ohållbar

  • Anonym

    Äntligen är du tillbaka på SvD, Per…. du är efterlängtad för ingen annan sk journalist vågar lämna konsensussörjan och tala klarspråk om invandringens negativa påverka på vårt samhälle.

    Måtte våra politiker besinna sig någon gång.
    Det känns galet att den härskande invandringspolitiken, som påverkar vårt välstånd mer än något annat med gigantiska kostnader för skattebetalarna (mellan 60 och 300 miljarder årligen – beroende på vem som gjort beräkningen), ständigt förtiger sanningar, ständigt blundar för vanligt förnuft.
    Vägen till helvetet är kantad av goda föresatser – så sant, så sant….

  • Anonym

    Trevligt att se Gudmundson skriva igen, fruktade faktiskt att han hade blivit ”exkommunicerad” av innerstadseliten.

  • Anonym

    Äntligen en svensk reporter som talar klartext om den havererade invandringspolitiken. Det märkliga är att de flesta vet detta redan men ingen vågar tala om det så all heder åt Per Gudmundsson som vågar skriva om detta.

  • Anonym

    Papperslöshet, kravlöshet, gränslöshet, tanklöshet.
    Det verkar hänga ihop på nåt sätt…

    Gudmundson borde bli gästredaktör för SVT:s och SR:s nyhetsprogram en månad.
    Glädjande att han är tillbaka på SvD!

  • Anonym

    Våra politiker kommer inte att besinna sig för de tycks vara helt i händerna på en besinningslös politiker.

  • Anonym

    ”Somaliers fördomar om djiboutier”. Hmm, multikulti fungerar inte där heller alltså…

  • EnVisMan

    Tack Per för att du vågar ta bladet från munnen och berätta.
    .
    Tack SvD för att ni än så länge låtit artiklen vara kvar.

  • Anonym

    Dumbfuckistan…tycker jag kanske är bättre;)

  • Anonym

    En av få (kanske den enda) som ser elefanten i rummet. Tack Per för att du är tillbaka…

  • Anonym

    tycker vi ska öka invandringen ännu mer för då kan luta mig tillbaka och vänta på att allt ska haverera så det blir äntligen stop på detta vansinne,vi är inte världens samvete vi släpper ju in allt utan undantag

  • Anonym

    Trodde att SvD hade gjort sig av med dig (läs Per), nu när tidningen anammar det röda konsensusaxiomet att den som kritiserar är rasist. Det glädjer mig att du är tillbaka och det glädjer mig att SvD har en uns av förnuft kvar!

  • Anonym

    Här är en särrättighet som Mona Muslim införde och som 7 – klövern intr funnit skäl ändra på.   http://www.pensionsmyndigheten.se/GarantipensionensStorlek.html
    Den beskrevs i Kristianstadbladet och väckte viss debatt där då.

    http://www.pensionsmyndigheten.se/GarantipensionensStorlek.html

    Hur kan ett folk tillåta detta?
    http://www.pensionsmyndigheten.se/GarantipensionensStorlek.html

    Hur kan ett folk tillåta detta?

  • Anonym

    Nej, det ær och førblir usa som ær det.

  • Anonym

    Ja så är det alldeles säkert…. :)

  • Anonym

    ROLIGT ATT

    så många ger Per Gudmundson  så mycket beröm, det är han värd.
    Tänk om  fler öppet vågade  stå för sina åsikter, men vi gömmer oss bakom en signatur.
    Borde vi inte liksom Per öppet stå för våra tankar?

    Beträffande Pers artikel visar den  hur lögnen har blivit till sanning, en oroväckande utveckling som till slut kommer att skaka om det svenska samhället rejält.

    Dessa lögner har  spridits under 30 år, och det pyr ute i samhället.
    Det ser mörkt ut …..

  • Anonym

      Vad trevligt att se din på Svd igen Per! Jag hoppades att få se ett utav dina alster snart och Voila!

       Jag läste detta i går kväll. Aldrig trodde jag väl att det skulle tas upp i mainstream media.
       Tusen tack Per och Svd.

  • Anonym

    Det finns ytterligare en journalist verkligen värd namnet, Julia Caesar vars alster om samma ämne kan läsas här:

    http://snaphanen.dk/2012/09/02/alla-somalier-ar-inte-somalier/

  • Anonym

    Per är lika läsvärd som alltid! Fast jag måste varna för Karin Rågsjös (V) rasistiska inlägg här på opinion. Hon hävdar att en liten tiggande flicka ”förmodligen” är rom. Rågsjö hävdar alltså att flickan är rom baserat på beteende och utseende! Jag kräver en twitter-storm! ;)

  • Anonym

    Nejdå, ingen risk att Per G försvinner från SvD.

    Per Gudmundson är den bäste reportern på SvD så honom är dom säkert rädda om.

    Han är så ovanligt som en reporter med kurage och ryggrad.

  • Anonym

    Papperslöshet innebär att man antingen förstört eller gömt sina ID-handlingar. Att man haft sådana på vägen hit är ju klart för annars hade man inte fått borda planet. Och om man nu verkligen kommer från någon del av världen som ger mer eller mindre automatisk asyl så borde ju ID-handlingarna vara ens dyraste ägodel och inte något man spolar ner i toaletten på Arlanda. Så redan där kan man vara tämligen säker på att nästan ingen av de papperslösa kommer från de ställen de påstår sig komma ifrån.

    -

    Alla som är det minsta insatta i invandringsfrågor, inklusive Migrationsverket, vet också detta – invandringen är en bluffindustri i megaformat. Jag har svårt att tro att de politiker som ansvarar för denna katastrof är så naiva att de inte fattar vad som pågår. Däremot förstår jag inte varför de, inte bara accepterar detta bedrägeri, utan t.o.m. verkar gillar det. Det är en sak att ”tycka synd om krigsoffer”, men varför välkomna en massinvasion av rena bedragare med öppna armar? Jag begriper bara inte det. Någon annan som förstår?

  • http://twitter.com/anomaRRamona Ramona Fransson
  • Anonym

    Yeey Per, skönt att se dig igen och med en slående nyhet!

  • http://twitter.com/CeasarAndersson Ceasar Andersson

    Frisk fläkt.. första steget är att erkänna misären och de fatala misstag som begås ideligen i frågor av invandring/integrationspolitik. Vi har kört fullständigt snett, vilket är helt uppenbart för envar som besöker våra förorter alternativt besöker statistik för ekonomiskt bistånd eller använder sig av relativa jämförelser med omvärld.

    Därefter så är det givetvis inte debatten per definition som ger åtgärdsplanering utan en faktiskt vilja att inse faktum och slå reträtt fort som attan.

  • Anonym

    Vi kan säkerligen utgå ifrån att vad som refereras från Mareeg stämmer väl. Vad som kunnat på goda grunder misstänkas ha varit ett mycket omfattande bedrägeri, riktat mot Europas naivaste nation, förefaller nu vara ådagalagt fullt ut. Bilden av Sverige som resmål är vid detta laget rejält befäst -det är bara att ta sig hit,hävda att du är somalier,utan dokument -och din lycka är gjord !
    Jag hyser emellertid inget hopp om att ansvariga,mot bakgrund av bl a just detta skall vidtaga några som helst åtgärder. Däremot ösa pengar över utvalda getton i from förhoppning om att allt sålunda skall lösa sig -vilket fullständigt redan sågats av bl a Mauricio Rojas…..

  • Anonym

    Ja,tänk,det undrar jag också.Ibland försvinner man spårlöst,ibland är man omdöpt till ”guest” och kan med hjälp av intilliggande inlägg identifiera var man stått någonstans.

  • Anonym

    Nästan lite omtumlande att i gammelmedia, se något som inte är filtrerat på ett sätt som aktörerna där annars vill eller tagit till sig eller gör för att de är lydiga. Och det fortfarande efter ditt uppehåll, det har väl nästan blivit värre av exempelvis Forserum-excesserna att döma. Välkommen tillbaka  förresten Per Gudmundsson. 

  • http://www.svd.se Tobo Lobo

    Vad ska man säga? Suck o stön.

  • Anonym

    Det är riktigt pinsamt att detta falsarium ska uppdagas via somalierna själva.
    Finns det inga kontroller att de verkligen kommer från Somalia?

  • Anonym

    Per Gudmundson! Sveriges enda riktiga journalist!

  • Anonym

    Man ser fler och fler ”somalier” på gator och torg, men inte en enda som jobbar i min kommun i.a.f.! Nu får skattebetalarna också stå för DNA testen som dom vill ha utförda, du och jag betalar alltså för att få hit somalier! Frågan är vem betalar resorna hit? Är det som tidigare Röda Korset som betalar i sken av att man ska sammanföra splittrade familjer i flyktingläger när det i verkligheten var att skicka hit dom då en släkting hade tagit sig till Sverige, men det mörkade Röda Korset om i deras kampanj, t.ex år 2008 så betalade Röda Korset flygbiljetter åt 2800 personer så åt dom skulle kunna bli försörjda av svenska skattebetalare! Man importerade då bidragstagare, inte så att de anhöriga skulle få spara ihop pengar och betala biljetten själva. Nej då, men utan skrupler så fixade Röda Korset ytterligare en börda för svenska skattebetalare! Det har gått så långt att vi svenska skattebetalare nu får betala för att hjälpa hit folk som vi sedan ska betala i många fall ett livslångt bidragsberoende! Detta är inte OK!

  • Anonym

    Kan bara instämma med dem andra här i kommentatorsfältet. Per Gudmundson är kanske den enda svenska journalist som vågar tänka och skriva självständigt. Nu väntar vi återigen på att dina kollegor ska sätta massa osmakliga etiketter på dig, alltid lika sorgligt och beklämmande. Nåväl, tack för en bra och viktig artikel.

  • Anonym

    Jag tycker att ni ska sansa er… det här är Per Gudmundson:
     
    http://www.youtube.com/watch?v...
     
    Ingen jag välkomnar tillbaka iaf.

  • Anonym

    Vi kan väl fylla vårt land med flyktingar från Afrika. De får det säkert bättre här.
    Men frågan är om det är en hållbar situation?
    Speciellt om de lyckas ljuga redan vid gränsen!

  • http://twitter.com/NejTillPkRasism Milan P.

    Min kurdiske vän från Irak, har berättat saker som att varje gång han är i Kurdistan, så kommer folk fram till honom, som hört att han bor i Sverige, och frågar om det ”är sant att man inte behöver jobba i Sverige, för att Regeringen ger en pengar”. Så, självklart är det bilden av Sverige utomlands. Och det vet såklart våra 7-klöverpolitiker, och deras medier. Därför borde alla vakna människor fråga sig vad dom dolda agendorna kan vara. 
    .
    Själv tror jag att högern ser detta som enda sättet att få det über-sossefierade svenska folket att acceptera Amerika-politiken, genom att slå sönder identifikationen bland människor i vårt land, och därmed också skattesolidariteten i samhället. Vänsterns motiv är heller inte svåra att förstå, eftersom dom inte skulle ha vunnit ett val på 30 år, om det inte vore för den nya socialist-röstande befolkningen. Själv mår jag som invandrare bara illa över att inse hur detta land inte är bättre än det jag flydde ifrån.

  • Anonym

    http://www.youtube.com/watch?v=LPjzfGChGlE - Varför invandring inte löser problemen kring fattigdom.

  • Anonym

    Hur kommer Sverige att se ut om 50 år med fortsatt högt inflöde från MENA-länder? Tja, inte kommer SD att lyckas få rmer än 15 – 20 procent av rösterna. Däremot så kommer många högutbildade svenskar att ha lämnat landet när fler och fler definitivt insett att 7-klövern premierar pensionsbroms och välfärdsbroms i stället för invandringsbroms.

  • http://twitter.com/NejTillPkRasism Milan P.

    Precis, jag upplever inte att det finns ett enda mänskligt ben i den mannen. Han är så obehaglig!

  • Anonym

     Fast på något sätt så har ju faktiskt Expo lyckas jävligt bra med att kartlägga högerextremism? Så att han har ju rätt i det. Sen om man tycker det är bra eller dåligt är upp till var och en.

    Jag gillar inte alls Expo. Men visst är dom sjukligt insatta i högerextremism på sitt sätt.

  • http://www.aktualia.wordpress.com/julia-caesar Cavatus

    Det är intressant att SvD endast vågar publicera texter av den här sanningskalibern på nätet och inte i pappersupplagan. Är det för att blidka alla ”näthatare” och ”nätrasister” så de får några köttben och fortsätter att prenumerera? Och för att den sovande medel-Svensson ska fortsätta att sova Törnesömnen?
    .
    Jag tycker i alla fall att det är ett fegt hyckleri att aldrig låta Gudmundsons invandringskritiska inlägg gå i tryck. Det är fegt. Därför prenumererar jag inte längre på SvD. Jag ska gå över till Dispatch International, vars första nummer kom ut i dagarna.

  • Anonym

    Det finns de som anser att somalierna är SD:s bästa valarbetare ….. jag håller med dem.

    ”Just en sådan kraft har politikerna, utan att själva inse det, bjudit in
    i landet: somalierna. Med sin totala brist på anpassning till det
    svenska samhället och alla andra samhällen som de flyttar till är
    somalierna den katalysator som Sverige i sin nöd länge har ropat efter.
    De kommer som gudasända och är helt enkelt droppen som får bägaren att
    rinna över. Den försörjningsbörda som den somaliska invandringen tvingar
    på svenska folket skapar så stora sprickor i det svenska samhället att
    invandringsvansinnet inte längre går att dölja eller bortförklara. Nu
    återstår bara den bistra sanningen.” http://snaphanen.dk/2012/09/01/sondagskronika-katalysatorerna/

    Jag kommer att rösta på SD för första gången i nästa val.
    ”Tackar” mitt gamla parti för att de inte  kan (vill) förstå, och jag vet att många med mig har reagerat på vansinnet.

  • http://twitter.com/NejTillPkRasism Milan P.

    Min kurdiske vän från Irak har berättat, att varje gång han är i Kurdistan så kommer folk fram till honom och frågar om det ”är sant att man inte behöver jobba i Sverige, för att Regeringen ger en pengar”. Så, självklart är det bilden av Sverige utomlands. Och det vet såklart politikerna och media. Därför borde vi fråga oss vad dom dolda agendorna kan vara. Själv tror jag att ena sidan ser detta som enda sättet att få det sossefierade svenska folket att acceptera Amerika-politiken, genom att slå sönder identifikationen bland människorna i vårt land, och därmed också skattesolidariteten i samhället. Medan andra sidans motiv förstås bäst i ljuset av att dom ej skulle ha vunnit ett val på 30 år, om det inte vore för den nya socialist-röstande befolkningen.

  • Anonym

    Detta måste vara en myt, eller kan det vara så att Alliansen ivrigt påhejad av MP är lika naiva och korkade som många av oss misstänkt? Jag skulle kunna skratta åt detta, men det fastnar i halsen när jag tänker på mina döttrars nattsvarta framtid i ett kommande Balkan-Sverige, finansierat av våra skattepengar och framdrivet av inkompetenta politiker.

  • Anonym

    Vilken högerextremism ?

  • Anonym

    Ni borde sansa er lite och se vem Per Gudmundson egentligen är:
     

    http://www.youtube.com/watch?v=Az2BTd0qi00

  • Anonym

    Fast så är det ju inte……
     
    http://www.youtube.com/watch?v=Az2BTd0qi00

  • Anonym

    Det spelar ingen roll om man så formulerar sig som Per G -raderad blir man likafullt ! Dock överlevde inlägget hela trettio minuter och inkasserade en hel del gillanden så många hann nog läsa….och vad jag i stort sett  sade var att vi nu är kända som den naivaste nationen i Europa,utsatta för organiserad humbug -och att de ansvariga dessvärre inte kommer att vidtaga några som helst åtgärder i ärendet -utom att ösa pengar down the drain över utvalda getton i from förhoppning om att detta,just detta skall lösa alla problem. Någon med avvikande mening ?

  • Anonym

    Det är så.Exakt. Alliansen är inte längre misstänkta för att vara naiva och korkade -det är bevisat nu .

  • Anonym

    välkommen tillbaka Per!

  • Anonym

    Tipsade Aftonbladet om detta igår när jag läste artikeln i somalisk media. Inte ett ord har stått i Aftonbladet! Så fungerar demokraturen. I ett normalt samhälle borde en tidning kasta sig över ett scoop som detta. Istället total tystnad. Det är ruggigt.

  • http://profiles.google.com/pirinhagbg Fredrik Larsson

    Per Gudmundson – dina ord är som balsam för själen.
    Ett bevis för att det finns åtminstone EN riktig journalist i Sverige.

  • http://profiles.google.com/pirinhagbg Fredrik Larsson

    Per Gudmundson – dina ord är som balsam för själen.
    Ett bevis för att det finns åtminstone EN riktig journalist i Sverige.

  • Anonym

    Här ovan anges ”1 blogginlägg länkar till den här artikeln 
    Det rör sig om en ruskigt vidrig, nid-mitation av siten Avpixlat . Hur kan SvD släppa igenom en sådan kriminell verksamhet ? Eller sker dessa blog-hänvisningar på ngt sätt automatiskt på uppslagsord , måntro ?

  • Anonym

    Här ovan anges ”1 blogginlägg länkar till den här artikeln 
    Det rör sig om en ruskigt vidrig, nid-mitation av siten Avpixlat . Hur kan SvD släppa igenom en sådan kriminell verksamhet ? Eller sker dessa blog-hänvisningar på ngt sätt automatiskt på uppslagsord , måntro ?

  • Anonym

    Ja nazister finns väll alltid? De kallas högerextrema, sen kanske du sympatiserar med sådana åsikter och kan kalla det vad du vill. De dokumenterar fortfarande dom. Eller?

  • Anonym

    När blev sanningar kriminella i Sverige?

  • Anonym

    Jag undrar om kanske rödvinsvänstern tror det är sommelier som dom släpper in för att klara sina vinkällare?
    Det är kanske ett missförstånd alltihop!

  • Anonym

    Jag undrar om kanske rödvinsvänstern tror det är sommelier som dom släpper in för att klara sina vinkällare?
    Det är kanske ett missförstånd alltihop!

  • secret secretsson

    Fast det är en blogg som gör parodi på avpixlat. Du hittar lika mycket sanning där som på 
    http://www.svenskbladet.se/

  • http://www.facebook.com/people/Gunhild-Larsson/100003462692025 Gunhild Larsson

    Hahaha. Ullenhag är ju bara så lättlurad..

  • Anonym

    För en omusikalisk sanningsälskare är det som ljuv musik,när journalister som Per Gudmundson,Mats Dagerlin,Stefan Torssell och Hanna Lampuu serverar oss artiklar,som vi längtat till att äntligen få läsa och nu även här på SvD.
     
    Kan det vara så bra att sanningen håller på att vinna över alla lögner som man tidigare varje dag blivit matade med vid morgonkaffets intagande och likt Sovjet medborgarna på sin tid också måste lära sig att läsa mellan raderna för att inte tappa det goda morgonhumöret,som en väldoserad kopp kaffe kan inge.
     
    Tack Per Gudmundson och alla andra som fått mod att skriva om händelser,som vi blivit förvägrade av de starka vänsterjournalisterna. 

  • Anonym

      Vi har verkligen anledning att vara tacksamma mot somalierna. Kanske även mot djiboutierna.
      Läs Julia Caesars krönika i snaphanen (. dk).

  • Anonym

    Papperslöshet innebär att man antingen förstört eller gömt sina ID-handlingar. Att man haft sådana på vägen hit är ju klart för annars hade man inte fått borda planet. Och om man nu verkligen kommer från någon del av världen som ger mer eller mindre automatisk asyl så borde ju ID-handlingarna vara ens dyraste ägodel och inte något man spolar ner i toaletten på Arlanda. Så redan där kan man vara tämligen säker på att nästan ingen av de papperslösa kommer från de ställen de påstår sig komma ifrån.

    -

    Alla som är det minsta insatta i invandringsfrågor, inklusive Migrationsverket, vet också detta – invandringen är en bluffindustri i megaformat. Jag har svårt att tro att de politiker som ansvarar för denna katastrof är så naiva att de inte fattar vad som pågår. Däremot förstår jag inte varför de, inte bara accepterar detta bedrägeri, utan t.o.m. verkar gillar det. Det är en sak att ”tycka synd om krigsoffer”, men varför välkomna en massinvasion av rena bedragare med öppna armar? Jag begriper bara inte det. Någon annan som förstår?

  • Anonym

    Vem tror att det 8:e partiet i Sveriges riksdag kommer ligga under 10% 2014? Ingen med plånbok och barn som värnar om familjens framtid och säkerhet.

  • Anonym

    I beaktan av den tidningens track record är detta inte alls förvånande. En nyhet från Somalisk media -dvs från hästens mun i princip borde vara nyhetsstoff,med tanke på det fokus det har på Sverige.Och vad gör man ? Ingenting, man lämnar ämnet utan åtgärd,avsiktligt,ty detta skall inte komma  medborgarna till del utan undanhållas…detta förfarande berättar oss något väsentligt om tillståndet i landet.
    Härav följer,att vill man vara orienterad om vad som sker nödgas man tråla på nätet och läsa utländska tidningar.

  • Anonym

    Varför censureras en del av mina inlägg?
    Om en åsikt kan anses vara faktamässigt felaktig är påståenden baserat på lögner och med det perspektivet må det väl vara hänt att radera min åsikt.
    Men, om nu min åsikt bygger på fakta som kan kontrolleras varför då strypa min yttrandefrihet?
    Allt jag gjorde var att delge en länk till en artikeln jag delar åsikt med. Artikeln är on topic med Gudmundsons artikel och sifferfaktan  är kontrollerad och korrekt. Jag lägger ut den igen så får du som läsare själv bedömma om du kan dela dess åsikt med mig – det är demokrati och ett fritt val – http://snaphanen.dk/2012/09/01/sondagskronika-katalysatorerna/

    Massmedia som ser till sin uppgift att fostra sina läsare snarare än att upplysa sina läsare är tyvärr standard idag. Därför tappar också massmedia läsare som vill betala för deras produkter.
    Journalisterna biter verkligen de händer som föder dem….. 

  • http://twitter.com/rhyry55 A A

    Vågat! Kudos!

  • Anonym

    Han är regeringens clown…………

  • Anonym

    Trots att bluffsomalierna alltså inte är berättigade till asyl kan de lätt lura till sig uppehållstillstånd och skattefinansierade bidrag av de slapphänta svenska myndigheterna, som ger uppehållstillstånd helt felaktigt.

  • Anonym

    Min erfarenhet, efter att ha bott i östafrika, säger mig att om man har ekonomiska resurser att ta sig till sverige så har man definitivt också ekonomi att skaffa identitetshandlingar – äkta eller falska. Alltså, migrationsverket, om någon kommer utan papper från något land i afrika så är det med säkerhet något fel!

  • Anonym

     Ullis har gett den godhjärtade Svensken ett ansikte det är därför dom gjort honom till
    integrationsminister för att bekräfta alla fördomar mot Svensken Som trög naiv god trogen byfåne  

  • Anonym

     Somalier ses med misstänksamhet i östafrika. I övrigt är man inte ”främlingsfientliga” så länge folk sköter sig, som här i Sverige ungefär.

  • http://www.aktualia.wordpress.com/julia-caesar Cavatus

    Nu förföljer de mest sverigedemkrater, som på intet vis är några högerextremister.

  • Anonym

    Vad jag har förstått så är det 90+% av ALLA asylsökande som kommer hit som säger sig sakna papper. Det har varit tidigare artiklar som har kommenterat att det verkar vara lättare att komma hit och få stanna om man saknar papper, säger att man är från rätt land och har en saftig historia. Sanningssägare med äkta papper göre sig icke besvär. Sorgligt.

  • http://detopaverkadesinnet.blogspot.com/ MetalHeadViking

    Jag vill gratulera SvD, för att publicera detta. Och dessutom tillåta anonyma kommentarer. 

    Det är inte varje dag sånt här sker i Sverige. 

  • Anonym

    Det är tråkigt när rasister som Per får komma till tals och nå ut till så många, men det visar än en gång att det inte finns någon så kallad politisk korrekthet. Det som finns är däremot vardagsrasism där man försöker utmåla invandring som ett problem snarare än en möjlighet. Sverige är ett rikt land med en stor yta och vare sig man nu kommer från Somalia eller Djibouti så ska man förstås vara välkommen här. Det är det enda humanistiska alternativet och den enda vägen framåt.

    Åtminstone 50 mille från jordens alla hörn ska vi väl kunna få plats med? I harmoni och utveckling. :D

  • fredmill33

    Vilket svammel, visst ska människor vara välkomna hit men att du ens har mage att kalla Per för rasist är naivt, oförskämt och ytterst obehagligt.Han vill bara det bästa för Sverige

  • Anonym

    Välkommen tillbaka Per Gudmundson. Har saknat din insiktsfulla och kunniga infallsvinkel på invandrings- och integrationsfrågor. Sverige håller på att bli alltmer trångsynt och politiskt korrekt. Vi har kommit förbi 1984-stadiet och nyspråket har brett ut sig.

  • Anonym

    50 miljoner bara? Varför sätta några gränser överhuvudtaget?
    Somalia + Djibouti har bara 10 miljoner invånare sammanlagt, varför inte flytta hit allihop på en gång? Det är ju inte människorna i dessa länder det är fel på, det är ytan de bor på. Bara de förflyttas ska ni få se att allt ordnar sig, alla klankonflikter utrotas osv.

  • http://www.facebook.com/people/Anders-Svensson/617504423 Anders Svensson

    Det gäller att glädja sig medan tid är. Gudmundson är snart utmobbad av journalister som inte kan hävda sig med pennan som vapen.Sverige är en gyttjepöl befolkad av pärmbärare som har rätt åsikter och som vill rädda VÄRLDEN med mångkultur och sopsortering.

  • Anonym

    Skojar du eller menar du allvar?
    Läs den svenskturkiske ekonomen och journalisten Tomas Gürs insiktsfulla ledarkolumn om ”höga barriärer för utsocknes” för att upprätthålla ett välfärdssamhälle som det svenska:
    .
    http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/sabunis-forslag-gar-i-ratt-riktning_5167023.svd
    .
    Stora invandringsströmmar från ickedemokratiska och patriarkala länder kommer dessutom på sikt att underminera vår sekulära demokrati och samhällsfred. Är det vad du eftersträvar?

  • http://magnusorerar.blogspot.com Magnus A

    Så du menar att Per Gudmundson är suspekt för att han i klippet du länkar dissar en sverigedemokrat som sökte förklara Breiviks handling som orsakad av offren för attentatet? Där har Gudmundson rätt. (Håller du med de 15% i flashbacktrådar som ser Breivik som hjälte, eller vad?)
    .
    Att Gudmundson nämner Expo inget konstigt. Har läst Expo och håller med om att Expo har granskat högerextremism bra, även om de också senaste åtminstone 6-7 år enligt min egen erfarenhet även jagat normala personer som nämnt invandringen eller befogad islamkritik. Det tror jag att Gudmundson känner till och inte är positiv till. (Sen har liberalkonservativa Axess, och kanske även Gudmundson, varit principiellt förordande fri invandring, och där håller inte jag med dem.)

  • Anonym

    Som sagt (återpostar dettta för tredje gången nu….)

    Varför censureras en del av mina inlägg?
    Om en åsikt kan anses vara faktamässigt felaktig är påståendet baserat på lögner, och med det perspektivet må det väl vara hänt att radera min åsikt.
    Men, om nu min åsikt bygger på fakta som kan kontrolleras varför då strypa min yttrandefrihet?
    Allt jag gjorde var att delge en länk till en artikeln jag delar åsikt med. Artikeln är on topic med Gudmundsons artikel och sifferfaktan  är kontrollerad och korrekt. Jag lägger ut den igen så får du som läsare själv bedömma om du kan dela dess åsikt med mig – det är demokrati och ett fritt val – http://snaphanen.dk/2012/09/01...

    Massmedia som ser till sin uppgift att fostra sina läsare snarare än att upplysa sina läsare är tyvärr standard idag. Därför tappar också massmedia läsare som vill betala för deras produkter.
    Journalisterna biter verkligen de händer som föder dem…..  

  • http://profile.yahoo.com/EHITSK47K5OX4CE5IVQ274L5PI Ragnar

    Till er som nu förfasas över hur invandringspolitiken hanteras. Röstade ni på M eller övriga i 7-klövern 2010 får faktiskt skylla er själva. Rösta SD 2014!!

  • Anonym

    Kvar är dom personerna som ligger på sjukhus,ålderdomshem som får betala för denna idioti

  • Anonym

    Att ta bort en massa inlägg, som det har gjorts i denna tråd med berömmande ord om  Gudmundsson , som mer och mer framstår som en av de sällsynt riktiga journalister som SvD och Sverige förfogar över, är i detta fall rent ut sagt en personlig och politisk handling från moderatorn sida. Kl 09.20 Låt Stå! 

  • Gaikokujin

    Oj! Snubblade över artikeln i Mareeg via Avpixlat eller kanske det var Fria Tider. Tänka sig att den kommenteras på en svensk tidning! Förvisso är det bara Per Gudmundson som vågar göra det, men ändå!

  • Anonym

    Välkommen tillbaka, Per! Hoppas att du får fortsätta att sprida sanningar, och inte blir tystad. En liten jämförelse gällande svenska skattemedels användande; 1,3 miljarder till nykomna somalier och 470 miljoner till svenska fattigpensionärer, som visst skulle få, vad var det… 172 kr vardera…

  • Anonym

    Ovan visas länk till  1 blogginlägg , men det rör sig om en mkt obehaglig nid-förfalskning av  den framgångsrika siten Avpixlat.
    Min undran: varför tillåter SvD detta falsifikat  att ligga kvar? Riskerar att allvarligt kompromettera övrig seriositet.

  • Anonym

    Tack, Per Gudmundson, för insiktsfulla rader!
    Du är en oas i en journalistisk öken. Fortsätt att gräva.
    Välkommen tillbaka!

  • http://www.facebook.com/people/Arga-Gubben/100003197597547 Arga Gubben

    Men skulle detta vara så konstigt. Folk från östafrika är lika smarta som vi och det vore väl konstigt om de inte skulle försöka. Jag skulle göra detsamma i samma situation. Vad har man att förlora? Däremot säger det en hel del om hur korkade vissa svenska myndighetspersoner och andra, oftast miljöpartister,  är.  Har man en fördomsfull (rasistisk) inställning gentemot invandrare om man tror att de inte är smarta nog att försöka utnyttja systemet.

  • http://www.facebook.com/people/Arga-Gubben/100003197597547 Arga Gubben

    Man kan säga att Ullenhag, som varande ansvarig, har genom sina aktioner har gjort oss alla i detta land till naiva dumbommar. Det är också de rykten som är i omlopp, man skrattar åt oss svenskar som är så lättlurade.

  • Anonym

    Mycket bra att du belyser de gigantiskt växande problem vi har i dagens Sverige, du är uppenbarligen den ende journalisten med en ryggrad kvar! 

  • http://www.facebook.com/carina.norden Carina Norden

    Anders, det är då vi som hyllar Per här idag, ska visa att vi inte är members of the Swedish Chicken Race, och larma, skrika, säga upp varenda prenumeration, gå man ur huse och äntligen stå upp för Sverige, mot rådande räddhågsna fjollerikorrekthet. Och beställa miljoner pins med ”RÖR INTE VÅR PER!”.

  • Eskils

    Man brukar säga att vägen till helvetet kantas av goda intentioner. Och ju mer broillerpolitiker vi  får ju mer kommer vi få bekräftat att uttrycket är korrekt.

  • Eskils

    Man brukar säga att vägen till helvetet kantas av goda intentioner. Och ju mer broillerpolitiker vi  får ju mer kommer vi få bekräftat att uttrycket är korrekt.

  • Anonym

    Hedrande att SvD tillåter kommentarer! En liten tuva kan stjälpa ett stort lass! Det finns tre hederliga journalister  i landet! Ulf N. Janne J. och Gudmunsson! Resten beter sig som dom hade blivit utbildad av Gobbels eller DDR.

  • http://profile.yahoo.com/I4QZRJCBRVBPNC53PE2TATKQRE ben

    Bad samma tidning ge röst för ett internationellt nätupprop mot behandlingen av den 11 åriga pakistanska flickan med downs syndrome.
    Det ville man inte. Skrämmande.
    Ang fallet:
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5237257
    Nätupprop (över 1 miljon underskrifter)
    http://www.avaaz.org/en/petition/Save_my_daughter_save_Pakistan/

  • http://profile.yahoo.com/I4QZRJCBRVBPNC53PE2TATKQRE ben

    Ja verkligen kul!
    En av få som mediaklimatet till trots vågar tala klarspråk. Rekomenderar gärna:
    http://gudmundson.blogspot.se/

  • Anonym

    Bra som alltid, Gudmundson! Naiviteten bland sveriges politiker och tjänstemän när det gäller den här frågan är skrämmande. Lägg till att vi dessutom importerar redan befintliga spänningar i en befolkningsgrupp som till 95% lever i utanförskap i sverige. Är det någon som har tänkt på varför det ser ut som det gör på afrikas horn? … och isåfall hur klokt det är att låta 10-tusentals människor från det området invandra hit? VILL politikerna ha ett framtida inbördeskrig i sverige?

  • Anonym

    Tack Per! Mycket bra skrivet!

  • Anonym

    Varför ser det ut som det gör på Afrikas horn menar du?

  • http://twitter.com/ddayperspective ddayperspective

    Man undrar hur länge Ullenhag kan få hålla på och om han själv har slajm i skallen som inte fattar att alla andra vid det här laget insett att Ullenhag ”sitter med Svarte Petter” och bara väntar på rätt tillfälle!

  • Anonym

    Ett klanbaserat samhälle med våld, förtryck och massmord som en naturlig del av förhållandet klaner emellan. I sverige befann vi oss på detta stadium på 1000-talet. Jag ser ett problem i att det invandrar en enorm mängd människor som (enligt flera undersökningar) behåller samma mentalitet när de kommer till sverige.

  • http://twitter.com/ddayperspective ddayperspective

    Per Gudmundson en av SvD:s bästa tillgångar….Skriver faktaspäckat, initierat och är ALLTID LÄSVÄRD!

  • http://twitter.com/ddayperspective ddayperspective

    SSSR, dvs före Jeltsin, var aldrig där med sin krigsmaskin, är det vad du undrar över eller vill du bara glänsa med att du skriver nåt utan att använda inkråmet?

  • Anonym

    Drygt 2 000 kommentarer på avpixlat säger allt man behöver veta om dig. Skaffa ett jobb.

  • Anonym

    Drygt 2 000 kommentarer på avpixlat säger allt man behöver veta om dig. Skaffa ett jobb.

  • Anonym

    Vilka undersökningar då? Och tänk efter, hur ska ett antal tusen somalier dra igång något slags inbördeskrig, även om de nu gick omkring och bildade nya klaner som hatar varandra? Det är bara nonsens, ser du många somalier som slår ihjäl varandra eller förespråkar massmord?

  • Anonym

    Vilka undersökningar då? Och tänk efter, hur ska ett antal tusen somalier dra igång något slags inbördeskrig, även om de nu gick omkring och bildade nya klaner som hatar varandra? Det är bara nonsens, ser du många somalier som slår ihjäl varandra eller förespråkar massmord?

  • Anonym

    Haha… faktaspäckat?! Han grundar artikeln på en sajt som saknar källhänvisningar! Man förstår hur sådana som du får sin världsbild. 

  • http://bloggforfrihet.wordpress.com/ MikeySalut

    inte massmord men man ser regelbundet somalier som slår ihjäl varandra och andra i det här landet, för att inte tala om alla gruppvåldtäkter. Fast det känner man ju inte till om man inte själv söker sig till sajter som inte mörkar, och det gör tyvärr hela gammelmedian.

  • http://bloggforfrihet.wordpress.com/ MikeySalut

     Googla: ”IQ and the wealth of nations”, gå in på den engelskspråkiga wikipediasidan så kommer du få en chock.

  • http://bloggforfrihet.wordpress.com/ MikeySalut

     jaså han är svenskturkisk, Tomas Gür, det hade jag ingen aning om men det förklarar väl att han kommer undan med sin invandringskritik utan att kölhalas i svensk mobbarpress.

  • ned newman

    Skulle nyhetssajten mareeg vara sämre än aftonbladet och andra svenska nyhetsmedia. Det är väl inte tekniskt möjligt.

  • Anonym

    Somalia är inte en nationalstat i vår mening utan en sammanslutning av klaner som leds av krigsherrar. Familebegreppet liknar inte heller vårt. Somalia har varit laglöst land i 20 år. Just därför krävs extra kontroll av de som påstår sig komma från Somalia, men nu gör vi tvärtom. Vi öppnar gränserna baserat på dna-test som tillkommit under tveksamma former i korrupta länder. Genom detta förfarande får vi årligen motta nya bidragskrävande skaror i ett antal som motsvarar en stad som Helsingborg. Dessa horder kommer att belasta välfärdssystemet under lång, lång tid om inte för evigt. Är detta ansvarsfull politik? Självklart inte. Är detta något som krävs för att Sverige ska leva upp till sina internationella åtaganden? Självklart inte. Ska då denna slapphet tillåtas fortsätta? Självklart inte!!

  • Anonym

    Herregud!!! -Kejsaren är ju naken! Det du Ullis! Nu har du något rejält att bita i : ).

  • Anonym

     Och du grundar din världsbild på Aftonbladet.

  • skogsharen

    Jag trodde länge att Expo var en organisation som ägnade sig åt att bevaka högerextremism, vilket ju har varit deras syfte. Jag ser dock nu när jag kollar deras hemsida att de känt sig tvungna att definiera om sitt uppdrag: nu handlar det tydligen om att granska den ”organiserade intoleransen”. Inte lika angeläget och ädelt som det tidigare uppdraget kan man tycka (man lyckas effektivt devalvera värdet av sitt eget uppdrag), särskilt då ”intolerans” är ett ganska relativt begrepp: hur toleranta är Expo mot massinvandringskritiker? 

    Expos omsvängning har väl dock varit nödvändig för att man skall kunna motivera sin klappjakt på SD. Exempelvis har man granskat hur många motioner som SD lägger i kommunerna och konstaterar att det är få – ett svek mot SD:s väljare får man en statsvetare att uttala:

    http://expo.se/2011/ingen-sd-motion-i-en-tredjedel-av-kommunerna_4379.html . Vilket fantastiskt slag mot högerextremismen och intoleransen man lyckades med där, eller? Expo har dessutom tagit över sajten http://www.sverigedemokraterna.de (som ursprungligen startades av någon annan för att samla argument mot SD) för att uttryckligen bedriva kampanj mot det demokratiskt valda partiet. Bland annat benämns vi, som utan tidningsredaktioner i ryggen och statliga medel försöker göra vår röst hörd mot den i medier och Riksdag nästan kompakta konsensus kring massinvandringen och tafattheten kring dess konsekvenser, ”internetbaserade gödselspridare” (intolerant jargong, någon?) på ovan nämnda sajt. Tja vad ska man säga. Expo har gått totalt vilse i vassen!

  • skogsharen

    Jag är förvånad att Lisa Bjurwald hyllar Gudmundssons engagemang kring islamism. Det som han skriver i sin blogg skiljer väl sig inte särskilt mycket från det som kommer från SD eller counterjihad-rörelsen. http://gudmundson.blogspot.se/ . Vad har jag missat?

    Han är min hjälte i varje fall. Han är exempelvis den enda i mainstream media (som jag känner till) som ifrågasätter MP:s genomnaiva och systemhotande syn på öppna gränser.

  • http://www.aktualia.wordpress.com/julia-caesar Cavatus

    Du har så rätt. Hyckleriet är Stasi-Expos adelsmärke.

    Den 6 september 2012 23:48 skrev Disqus :

  • skogsharen

    Min kommentar om Expo som diskuteras i den här tråden raderades resolut av SvD:s åsiktspolis(?). Var kommentaren för ”hatisk”, var det ”internetbaserad gödeselspridning” (som Expo skulle ha uttryckt det)? Jag sitter och väntar på en förklaring från SvD. :-(

blog comments powered by Disqus
Brännpunkt

”Vi tvingas bryta mot vår etik i vården”

BRÄNNPUNKT

”Regeringen och MP förespråkar systematisk diskriminering.”

”Inget händer trots att bristerna är kända”

Brännpunkt

Oro bland ambulanspersonal.

”Gymnasium på nätet
måste få finnas kvar”

BRÄNNPUNKT

”Enda alternativet för vissa.”

”Sveriges naturskydd bland EU:s sämsta”

BRÄNNPUNKT

Miljöorganisationer: Naturvårdstrenden går åt fel håll.

”Nätkurser kan slå ut svenska universitet”

Brännpunkt

”Amerikanska toppuniversitet sätter press på högskolor.”

21 kommenterar

”Trådlöst gör att vissa tvingas betala dubbelt”

BRÄNNPUNKT

”SVT bör lösa denna orättvisa.”