Ledarbloggen

Sanna Rayman

Sanna Rayman

När är det sexism och när är det bara humor? Den frågan är kanske inte helt lättbesvarad alla gånger. Jag kan definitivt bli irriterad över omotiverad och överdriven reklam där sex eller klassikern ”sälj din grej med en tjej” är det dominerande säljargumentet. Samtidigt har vi ju kommit en bit – damer draperade över motorhuvar var vanligare förr än nu, till exempel. Nu måste man göra det lite smart om man ska komma undan med könsstereotyper och objektifiering.

I Simrishamn har det uppstått gräl över en korvkiosk som skyltat med en bild på ett par röda kvinnoläppar som omsluter en grillkorv. Kommunens genuspedagog är arg, Gudrun Schyman är arg. Kommunfullmäktiges vice ordförande Håkan Erlandsson (C) likaså.

Det är klart att bilden är, tja, rätt sexistisk. Men den är också så bisarr att det är svårt att uppfatta det som annat än ett skämt. Grillkorv är liksom inte erotiskt och kombinationen grillkorv + rödmålade läppar blir mer komisk än sexig.

 

Huruvida reklamen skulle bli fälld eller ej lär vi emellertid aldrig få veta. Skylten är redan nerplockad och kommer således aldrig bli ett ärende hos Reklamombudsmannen.

Det kanske är bra för kommunfriden i Simrishamn, men jag vet inte om jag är jätteförtjust i centerpartisten Erlandssons snabba avtryckarfinger. När han uppmärksammades om bilden gav han följande kommentar:

– Jag har inte sett den. Men jag ska se till att den tas bort omedelbart.

 

Politikerna i Simrishamn verkar ha lite väl mycket att säga till om…

Arkiv

Fler bloggar