Lika författare leka bäst

Dan Jönssons nya bok ”Ingemansland”, om hur fruktansvärt livet är utanför Stockholms tullar och São Paolo, har gjort mycket för samhället. Inte genom boken i sig utan genom de skoningslösa och roliga sågningar som den gett upphov till, både innanför och utanför huvudstaden. Men dagens DN Kultur tycker, föga förvånande, annorlunda. ”De hårda negationerna blir ett konsekvent genomfört litterärt medel att sänka läsaren till samma låga depressiva sinnestillstånd som han själv verkar ha befunnit sig i under resorna”, skriver recensenten i vad som i sammanhanget faktiskt är menat som positivt omdöme. Recensionens skribent Per Wirtén verkar som första och enda recensent ha förstått Jönsson. Men så har han ju själv fått kritik för samma snäva perspektiv i sitt skrivande.

Visa kommentarer (1 st)

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID.
Vänliga hälsningar, Fredric Karén, chefredaktör SvD.se Läs reglerna i sin helhet

  • Anonym

    Vad än den omhuldade kulturedaktionen i DN-skrapan än vill pådyvla,

    kommer ALDRIG falla i god jord hos den normativa kulturätaren.
    De högtravande kommentarerna,och ”ett lick in the brown” för allehanda kulturspektakel
    som för oinsatta mest företer sig på allehanda platser,där få om inte andra än den inre kretsen ens ger
    ett halvt ögonböj,borde om inte annat ftf ge denna kulturredaktion rött ljus,
    i samma anda som A-bladets ljushuvud Linderborg,samma skrot& korn.
    Allt som inte utgår ifrån arbetarperspektiv/historia,det skall vi gemensamt sabla ner.
    Har ännu inte skådat en skribent ifrån de samma skräporgan som gett en vederhäftig kritik inom klassisk musik,jazz eller de musikyttringar som inte innebär pop,rock hip-hop,street.
    Nej där går definitivt gränsen.
    Skicka allehanda musikrescenter till världens ände för att konstatera att Madonna inte fyller scenen,
    eller att Gagga posören förutom att inte fylla de extremt yttre behängda ,inte ens fylla den inre kvoten av intelligens,hade troligtvis undertecknad efter snabb scanning på Youtube också konstaterat.
    Till vilka är kulturredaktionerna ämnade?
    För twittervänstern,där i det journalistiska badkaret för  introverta böjelser och åsikter, där inhemska hemligheter sköljs&blöjs?
    För normalkonsumenten,som utan rodnad köper sin tredje Läckberg i pocketupplaga på närmsta  Pressbyrå och till kulturvänsterns värsta förfång laddat ner Lasse Stefanz senaste?
    För de övertjattrande synonymer som för alltför stor utkomst säger sig representera kultur-Sverige?
    För mig personligen framstår kulturankdammen mer av incestbetygelser än av inbjudande till de mer av enklare sort och härkomst.

Brännpunkt
Per Bolund (MP). Brännpunkt

”Därför lägger vi en
feministisk budget”

Per Bolund (MP): Vår politik ska gynna främst kvinnor.

”Diskutera hotbild
utan politiskt filter”

Brännpunkt

”Sverige bör inrätta ett säkerhetspolitiskt råd.”

”Bristen på ringled hämmar Stockholm”

Sten Nordin (M): Östlig förbindelse avlastar city.

”Regelbördan tynger fortfarande företag”

Brännpunkt

”Väljarna inser vikten av bättre företagsklimat.”

”DO driver för få fall
av diskriminering”

Merparten av anmälningarna skickas tillbaka.

”Fel om högläsning styrde skoldebatten”

Brännpunkt

”Passade bilden av skola i kris.”

Ledare

Sakfrågor som drunknar

LEDARE

64 procent av Malmös femteklassare kan simma

Avskaffat skolval drabbar de allra fattigaste

LEDARE

Underströmmar i Socialdemokraterna går emot Löfvens löften

Ukraina kan inte missförstås

LEDARE

Tiotusentals ryska soldater står längs Ukrainas gräns

Tag genast spenderbyxorna på!

LEDARE

Lejon och lamm sover inte fridsamt bredvid varandra

Är den egyptiska revolutionen över?

GÄSTLEDARE

Kampen står mellan islamister och auktoritära krafter

Vad vill Putin?

KOLUMN

Det luktar alltför uppenbart München 1938