Hur man tolkar en statsminister

Hur länge ska man vänta innan man stimulerar ekonomin? frågade TT och påtalade för Fredrik Reinfeldt att arbetslösheten är hög. Statsministern svarade:

”Det är inte korrekt att -beskriva Sverige som i ett läge med massarbetslöshet. Om man tittar på etniska svenskar mitt i livet så har vi mycket låg arbetslöshet. (…) Och utanförskapet har minskat.”

 

Man måste inte dela statsministerns bedömning av arbetslöshet och utanförskap. Däremot kan man kritisera honom för att med sitt ordval ha skapat ännu en debatt bestående av barnsliga sidospår. För nog står sidospåren som spön i backen just nu.

På Nyheter24.se påstår Ylva Johansson (S) att statsministern legitimerar etnisk diskriminering – oklart hur. En annan vanlig anklagelse är att Reinfeldt tycker att arbetslöshet bland utlandsfödda ”inte räknas”. Så märkligt då att regeringens huvudpoäng i vårpropositionen var att ”Åtgärder för utrikes födda och unga är viktigast just nu”.

 

Kanske är det många som inte förstår TT:s fråga och därmed inte -begriper Reinfeldts svar? Frågan gäller alltså om regeringen borde stimulera bort arbetslösheten. Med sitt svar påpekar Reinfeldt att frågan är fel ställd eftersom stimulanser inte hjälper när arbetslösheten är strukturell snarare än konjunkturbetingad.

Men visst. Jag kan ha fel. Han kan ju ha velat legitimera diskriminering. Det är preciiis lika troligt. Eh.

 

(Av allt att döma har jag tolkat honom hyfsat rätt.)

 

Visa kommentarer (41 st)

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID.
Vänliga hälsningar, Fredric Karén, chefredaktör SvD.se Läs reglerna i sin helhet

  • http://www.facebook.com/people/Sven-Erik-Hansson/1561043228 Sven Erik Hansson

    Hur är det med Reinfeldts etniskt svenska stamtavla? Fanns det inte något mörkt på 1800-talet?

  • http://www.facebook.com/people/Ragnar-Hammarén/100000064261278 Ragnar Hammarén

    Mycke snack men liten verkstad

  • Anonym

    Vänstern är så helt fel ute nu så de borde skämmas. Vänstern måste inse att för att kunna hitta lösningar som passar de arbetslösa måste arbetslösheten problematiseras och analyseras. Det görs bäst genom att INTE dra ALLA arbetslösa över en kam utan faktiskt inse att arbetslösheten är strukturell snarare än konjunkturell och att arbetslösheten ser olika ut beroende av om du är etnisk svensk, somalier nyss anländ till Sverige eller gymnasist som precis slutat skolan. Det finns ingen universallösning som passar alla, lösningarna måste anpassa till respektive grupp och individ. Det är bra och starkt av Statsministern att han faktiskt vågar ta bladet från munnen och säga det som borde sagts för 15 år sedan.

  • Anonym

    Svenskt är ju bara det barbariska.
    Lustigt att det är så hög efterfrågan på att anställa barbarer nu!
    Kommunisten Reinfeldt har försagt sig. Men han kommer att förtydliga sig genom hård späkning av svenska folket som straff för att han råkade svära i kyrkan.

  • Anonym

    Och ”vänstern” personifieras ju av Fredrik Reinfeldt, statsministern som under 6 år har regerat med världens allra högsta straffskatter mot arbete och företagande!

  • Anonym

    Alliansen vann valet 2006 på att de skulle minska arbetslösheten för
    alla även invandrare. De misslyckades! Det kommer att bli värre. Mycket
    värre! Därför undanflykterna. Subventioner av nyanlända mm hjälper inte
    på sikt. Invandringen måste minskas oberoende vem som vinner 2014.

  • Anonym

     Reinfeldt 21 feb 2012 i  Expressen:
    ”ett land som tar emot väldigt många asylsökande
    och där de två länder som det kommer flest ifrån
    just nu är Somalia och Afghanistan,
    människor ofta med liten eller ingen utbildning,
    gör att vi med vår öppenhet, vårt sätt att ta ansvar för
    utsatta människor i världen, samtidigt också skapar
    en väldig prövning för att få in dem på arbetsmarknaden.”
    .
    En väldig prövning som blir allt större för varje år och därmed
    lägger beslag på stora delar av de tillgängliga resurserna

  • Anonym

    Annar var det på sossarnas tid 2006. Då var det massarbetslöshet. Det var detta landsfadern och det enda arbetarpartiet gick till val på att avskaffa.

  • Anonym

    Märkligt nog raderades detta superrelevanta citat!
    Reinfeldt 21 feb 2012 i Expressen:
    ”ett land som tar emot väldigt många asylsökande
    och där de två länder som det kommer flest ifrån
    just nu är Somalia och Afghanistan,
    människor ofta med liten eller ingen utbildning,
    gör att vi med vår öppenhet, vårt sätt att ta ansvar för
    utsatta människor i världen, samtidigt också skapar
    en väldig prövning för att få in dem på arbetsmarknaden.”

  • Anonym

    OberoendeLiberal: ”Statsministern att han faktiskt vågar ta bladet från munnen och säga det som borde sagts för 15 år sedan.” Om du förstår att det borde sagts för 15 år undrar man varför  Reinfeldt behövde fundera i 15 år innan han tog bladet från munnen? Han kunde åtminstone sagt det 2006 innan valet och inte minst när han blev statminister.

  • Anonym

    Tredje försöket
    Reinfeldt var ännu tydligare 21 feb 2012 i Expressen:
    ”ett land som tar emot väldigt många asylsökande
    och där de två länder som det kommer flest ifrån
    just nu är Somalia och Afghanistan,
    människor ofta med liten eller ingen utbildning,
    gör att vi med vår öppenhet, vårt sätt att ta ansvar för
    utsatta människor i världen, samtidigt också skapar
    en väldig prövning för att få in dem på arbetsmarknaden.”

  • Anonym

    Tredje försöket
    Reinfeldt var ännu tydligare 21 feb 2012 i Expressen:
    ”ett land som tar emot väldigt många asylsökande
    och där de två länder som det kommer flest ifrån
    just nu är Somalia och Afghanistan,
    människor ofta med liten eller ingen utbildning,
    gör att vi med vår öppenhet, vårt sätt att ta ansvar för
    utsatta människor i världen, samtidigt också skapar
    en väldig prövning för att få in dem på arbetsmarknaden.”

  • Jimmy Axessus

    Statsministern svar är korrekt angående arbetslösheten.Vi har ett delat Sverige pga sossar och kommunister som har låtit invandringen växa,som nu är störst per capita i EU.Det är bra att Statsministern säger hur det är.  Eftersom de rödgröna och media vägrar att prata öppet om problemet.

  • Jimmy Axessus

    Statsministern svar är korrekt angående arbetslösheten.Vi har ett delat Sverige pga sossar och kommunister som har låtit invandringen växa,som nu är störst per capita i EU.Det är bra att Statsministern säger hur det är.  Eftersom de rödgröna och media vägrar att prata öppet om problemet.

  • Anonym

     ”delat Sverige pga sossar och kommunister som har låtit invandringen växa,som nu är störst per capita i EU.” Reinfeldt har regerat sedan 2006 och satt nya rekord i invandring.

  • Anonym

    ”Statsministern säger hur det är.” Varför väntade han i många år och gjorde det ännu värre?

  • Anonym

    Riktig analys angående  landsfadern Reinfeldt och hans löften.

  • http://angels1-5.blogspot.com/ mirotanien

    Chill out. ”Etnisk svensk” är ett sedvanebegrepp som alla förstår vad det betyder. Om vi har många invandrare  (15% utrikes födda enligt Erik Ullenhag) så uppstår naturligt behovet av en etikett på ”den andra gruppen”, dvs på dem som är inhemska, dvs gammelsvenskar, traditionella svenskar, etniska svenskar. 

    Eller hur är det? Är det så att, säg, portugiser existerar, somalier existerar, koreaner existerar… men inte svenskar? Släpp sargen och kom in i matchen ni som retar er på ett sedvanebegrepp.

  • Anonym

    Som man bäddar får man ligga, sägs det ju och det gäller ju för Fredrik Reinfeldt med.
    Att Sanna Ryaman SvD behöver leka kremlolog för att tolka vad statsministern egentligen menar är bara ännu en bekräftelse på regeringens handlingsförlamning.Det behövs en ny regering som verkligen vill göra något åt arbetslösheten, och inte bara försöka prata bort den.

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003136690001 Fredrik Svedang

    skillnaden mellan strukturell och konjunkturell arbetslöshet är inte så klar, snarara tvärtom. Självklart får etniska svenskar mellan 30 och 45 jobb först. Men det räcker ju inte – om efterfrågan på arbetskraft översteg detta låga krav skulle ungdomar, äldre och ja även invandrare komma ifråga för arbetsgivarna. the rising tide lifts every boat. Reinfeldt antyder att det räcker med sysselsättning när det som står först i kön får jobb. En mycket ”moderat” målsättning. Riktade åtgärder, skärpta krav, tränign i att söka jobb etc avgör bara vilka av de som står längre bak som får jobb, inte hur många som förblir arbetslösa. 

  • http://svavavalkyrie.wordpress.com Svava

    Precis vad jag tänkte och har skrivit på andra ställen – att förvånansvärt få av alla dem som citerar honom faktiskt tog med den fråga han besvarade, och att det är där hela poängen ligger. Så som frågan ställdes var svaret relevant.

  • http://www.access-till.blogspot.com Uno Hansson

    Citat hämtat från SOU 1990:93: ”… INGENTING STYR utvecklingen så hänsynslöst som en uppbyggd infrastruktur. Därför är det främst genom förändringar i infrastrukturen som man kan påverka framtiden…”

    Och dessa problem med de traditionella sociotekniska och infrastrukturella systemen påtalades alltså för åtminstone 22 år sedan! Men ännu så har praktiskt taget ingenting gjorts för att anpassa ekonomin och systemen efter verklighetens nuvarande förutsättningar!

  • http://www.handlareprintz.com Handlare Printz

    Med en ungdomsarbetslöshet på över 25% så kan det måhända för en statsminister vara relevant att tala om etniska svenskar mitt i livet. Så slipper han ju ta i det verkliga problemet.

    Kvar står faktum att med den under de senaste 10 åren bedrivna invandringspolitiken så är det snarast förvånande att inte arbetslösheten är större än den är. 

    När Sverige importerade arbetskraft för att landet behövde det på 60-talet fungerade integrationen riktigt bra. Idag förefaller politikerna vilja ta hit så många som möjligt oavsett om det för överskådlig tid finns skuggan av en chans att fixa jobb till alla eller inte. Det är en politik som garanterat inte har folkflertalet med sig. Ej heller anhöriginvandringen med tillhörande bidragsstöd ligger inom vad folk anser acceptabelt. Att ti hit släktingar om man försörjer dem, visst.

  • http://www.handlareprintz.com Handlare Printz

    Känns som ett föråldrat påstående som tillkom långt före den moderna dataåldern.

  • Anonym

    Det är otroligt att man i Sverige kan orsaka en mediastorm för att man återger fakta. Så långt har vänstern vant sig vid att förtiga sanningen att de hamnar i chocktillstånd när statsministern säger något som alla vet. Om det inte vore så allvarligt skulle man skratta åt eländet, men det sättet som vänstern och de rödgröna journalisterna försöker plocka politiska poänger på ett nyktert konstaterande gör mig bara deprimerad.
     
    Vanliga människor är smartare än de flesta politiker tror och de kan nog hantera sanningen. Bara de politiker som försöker dölja sanningen förlorar på att sanningen kommer ut. Det är för att vänstern har mycket att förlora som de reagerar så hysteriskt.

    Bara att hoppas att statsministern nu står för det han sagt och inte försöker förvrida sitt uttalande. Klarar han att stå emot de rödgröna mediastormen?

  • Anonym

    Det är otroligt att man i Sverige kan orsaka en mediastorm för att man återger fakta. Så långt har vänstern vant sig vid att förtiga sanningen att de hamnar i chocktillstånd när statsministern säger något som alla vet. Om det inte vore så allvarligt skulle man skratta åt eländet, men det sättet som vänstern och de rödgröna journalisterna försöker plocka politiska poänger på ett nyktert konstaterande gör mig bara deprimerad.
     
    Vanliga människor är smartare än de flesta politiker tror och de kan nog hantera sanningen. Bara de politiker som försöker dölja sanningen förlorar på att sanningen kommer ut. Det är för att vänstern har mycket att förlora som de reagerar så hysteriskt.

    Bara att hoppas att statsministern nu står för det han sagt och inte försöker förvrida sitt uttalande. Klarar han att stå emot de rödgröna mediastormen?

  • http://profiles.yahoo.com/u/VHUEWPFP2HOX7M64K5QZSF3I2M Jose

    Det kan ju också vara så att han uttalade sig i affekt och satte foten i munnen. AnsvarsFRedrik har ju nu spenderat hela dagen med att undvika pressen, ansvar som sagt.

  • http://profiles.yahoo.com/u/VHUEWPFP2HOX7M64K5QZSF3I2M Jose

    Det kan ju också vara så att han uttalade sig i affekt och satte foten i munnen. AnsvarsFRedrik har ju nu spenderat hela dagen med att undvika pressen, ansvar som sagt.

  • Anonym

    Nja, jag håller inte med artikelförfattaren. Det han sade var att det inte är aktuellt med fler insatser insatser eftersom vi inte har en massarbetslöshet. Jobben blir inte fler för att det finns strukturell diskriminering. Han signalerar dessvärre att vissa människors problem inte upplevs som angelägna och som samhällsproblem. Om han menar det artikelförfattaren skriver är det tragiskt att han INTE skickat ut en förklaring. MEn å andra sidan är detta inte nyheter för oss som i våra arbeten möter utförsäkrade som inte har något kvar. Deras situation räknas inte heller som ett problem. För man ändrade från ett sämre system. Problemet är att rehabiliteringen fortfarande inte existerar, men vissa personer har slungats in i ett värre utanförskap OCH fattigdom. Så denna statsminister har redan visat sin människosyn och synen på att man tar ett gemensamt samhällsansvar.

  • Anonym

    Nja, jag håller inte med artikelförfattaren. Det han sade var att det inte är aktuellt med fler insatser insatser eftersom vi inte har en massarbetslöshet. Jobben blir inte fler för att det finns strukturell diskriminering. Han signalerar dessvärre att vissa människors problem inte upplevs som angelägna och som samhällsproblem. Om han menar det artikelförfattaren skriver är det tragiskt att han INTE skickat ut en förklaring. MEn å andra sidan är detta inte nyheter för oss som i våra arbeten möter utförsäkrade som inte har något kvar. Deras situation räknas inte heller som ett problem. För man ändrade från ett sämre system. Problemet är att rehabiliteringen fortfarande inte existerar, men vissa personer har slungats in i ett värre utanförskap OCH fattigdom. Så denna statsminister har redan visat sin människosyn och synen på att man tar ett gemensamt samhällsansvar.

  • http://www.access-till.blogspot.com Uno Hansson

    Internet, IT mm. räknas väl knappast som traditionella infrasystem, såsom det fascistiskt inspirerade korporativistiska Saltsjöbadsavtalen från 1938 med successiv påbyggnad (= nyuppväckt skråväsende), aktiebolagslagen där ju inte ägarna är fullt ansvariga för alla förluster och skadegörelse till sista öret, källskatten på arbete från 1947, momsen osv… osv…

    Det är nu dags för en myllrande mångfald av 100 000- tals kreativa prosumenter (producerande konsumenter) att valfritt och strategiskt ta för sig av makten på marknadsarenan, för att minska sina utgifter för mat, tak och annat basalt till försumbarhet, med välanpassade operativa system och konsumtionsoptimal logistik ”från ax till limpa” och ”från jord och grus till bord och hus”.

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003136690001 Fredrik Svedang

    för att ytterligare undergräva Reinfeldts påstående – det är alltid sant, men helt beroende på hur man definierar den grupp som har jobb! Etniska svenskar i mitten av livet, dvs mellan 30 och 50, etniska svenskar mellan 30 och 35, etniska svenska med relevant examen, arbetslivserfarenhet och som är precis 32 år och som bor i Stockholm? 

    Om genom ett mirakel alla som nu är arbetslösa hade samma produktivitet – eller i alla fall i arbetsgivarnas ögon samma potentiella produktivitetsförmåga – som de som nu har jobb, i genomsnitt,  vad skulle resultatet bli? i första omgången skulle arbetslösheten öka – fler av dem som nu är längst ner (minst produktiva) men har jobb skulle förlora dem än skulle få nya! I andra skulle kanske en del jobb skapas i Sverige på bekostnad av jobb i utlandet.Detta är pudelns kärna – Sverige exporterar det mesta det producerar så för arbetsgivarna – och moderaterna – är den svenska inhemska efterfrågan relativt ointressant. Och så blir det alltmer överallt –  media har lyckats itnala sig att konsumenterna finns ngn annanstans – men nu visar det ju sig att inte hela världen kan spara sig till tillväxt!

  • Anonym

    Det är väl inte så svårt att konstatera att ordvalet ”etniska” inte var lyckat. Självfallet hade ordet ”infödda” varit mer korrekt. För i sak har Reinfeldt naturligtvis rätt. De som har föreställningen att infödda svenskar skulle vara bättre än andramänniskor, eller att det skulle varanågot fel på människor med annan födelseort, eller för den delen etnicitet, är nog ute och cyklar. Det har Reinfeldt heller inte sagt.

  • Anonym

    Svt:
    Löfven: ”Det är otäckt när statsministern i Sverige säger
    att vi har inte har
    problem med arbetslöshet, utan pekar på en grupp
    och säger att det är
    dom som har problem.”
    .
    Det är otäckt när Löfven vill censurera statistiken och blundar för
    problemen ”väldigt många asylsökande
    och där de två länder som det kommer flest ifrån
    just nu är Somalia och Afghanistan,
    människor ofta med liten eller ingen utbildning,” Reinfeldt i Expressen 20 feb.

  • Anonym

    Och hur tolkar du begreppet ”Utanförskap”, Sanna?

  • Anonym

    ”Man måste inte dela statsministerns bedömning av arbetslöshet och utanförskap. Däremot kan man kritisera honom för att med sitt ordval ha skapat ännu en debatt bestående av barnsliga sidospår.”
    .
    Intressanta ord. Inför valrörelsen var ju ledarskribenternas åsikt snarare att Reinfeldt är Den Store Statsmannen, höjd över det politiska ”käbblet”.
    .
    Krister Nässén

  • http://profile.yahoo.com/PCHHNUX56G27UV5ENLM5CU2PEA Politisk

     Klart att Statsministern klarar att stå emot den rödgröna mediastormen, jag är helt säker på att han gör det.
    .
    Det är bara Stefan Löfven som i mitt tycke gör sig själv löjlig genom att påstå att Statsministern pratat om ‘de och vi’. Statsministern har inte uttryckt sig så och det uppskattar jag. Det är bara stefan Löfven som pratar om ‘de och vi’ och han tappar därför lite av mitt förtroende när det så tydligt syns att han försöker vinna något politiskt poäng genom att försöka väga in en föreställning som i verkligheten inte finns.

  • Anonym

    Hela grejen med uttalandet och spelet kring det ger deprimerande nog SD-anhängarna rätt för en gångs skull. Man får inte tala om, eller ens antyda att det finns en skillnad mellan nyligen anlända svenskar och andra, för då legitimerar man tydligen etnisk diskriminering (enligt Ylva Johansson från S). Det spelar ingen roll om statsministerna har rätt i detta eller fel (SVDs faktakoll ger rött, men på grunden att ”etniska svenskar” inte är definieratm, inget annat), man får inte tala om det.

  • Anonym

    Det stämmer ju fortfarande. Som du kan se är det inte Statsministern som käbblar, utan hans politiska fiender som tar alla chanser att skapa en höna av något som inte ens är en fjäder.

    Alla vet ju att han har rätt. Arbetslösheten är importerad och de som vill sänka landet vill påskynda importen.

  • Anonym

    Det bästa kanske hade varit om mänskligheten aldrig lämnat sitt urhem Afrika? (Där har ju vår art utvecklats enligt de senaste rönen.) Då kanske vi sluppit alla dessa diskussioner om den hemska invandringen. Men inget hindrar ju dig att återvända dit och sona synden våra förfäder begick när de utvandrade. Eller är det okej om man bott i vår del av världen i ett visst antal generationer? Hur många i så fall?
    .
    Krister Nässén

  • Anonym

    Näe precis, de enda det KAN tänkas vara fel på är infödda svenskar. Så mycket har vi med onämnbar etnicitet lärt oss.
     
    Det gäller att excellera i självutplånande floskler, för man vill ju vara bror duktig.

Kontakta oss

Välkommen till debatten i SvD

Vi tar emot artiklar i aktuella ämnen. Maxlängd är 5500 tecken, kortare går bra. Carina Stensson, redaktör, Carl-Johan Bilkenroth, biträdande redaktör. Mejla brannpunkt@svd.se

”Borgerliga röster har fel om migration”

”Utgå inte från att SD växer.”

”Ett bakslag i arbetet mot kvinnovåld”

Professor ifrågasätter registerskandalen.

Brännpunkt

Novus vd: Därför har SD vuxit

”Väljarna inte längre bara unga arga män.”

ekomat

Följ debatten om ekomaten

SLU-forskare oense om nyttan av ekologisk odling.

Ledare

Infrastrukturens första axiom

LEDARE

Tendens att gynna vägbyggen där man fått flest röster.

Har vi hört den förut? Ja, det har vi.

LEDARE

FP upprepar förslag som redan testats.

Ökad integration
med nya djärva avregleringar

LEDARE

Moderaternas Schulte lovar avregleringar, hoppas vi.

65 är inte längre pensionsmässigt

KOLUMN

Är det rimligt med pension vid 65 när vi lever så länge?

Han blev årets man för 15:e gången

KÖRSVENNEN

Putin gjorde det igen, men ingen förvånad.

Föredömligt
inspel från KD

LEDARE

Göran Hägglund navigerar väl i migrationsfrågan.

En positiv ” konspiration”

GÄSTLEDARBLOGGEN LARSSON LÄSER

Löfven passerar Rubicon

GÄSTLEDARBLOGGEN I HÖGERMARGINALEN