Historiebloggen

Dick Harrison

Dick Harrison

Wolfgang Amadeus Mozart avled vid 35 års ålder den 5 december 1791. Så mycket är säkert. Men stämmer allt det andra som ofta påstås – att han var bortglömd, luspank och kastades i en massgrav utan att någon ens var där och sörjde? Kan man exempelvis lita på den Mozartbild som redovisas i Miloš Formans film Amadeus?

En del i filmen är korrekt, men åtskilligt stämmer inte alls. Även myten om Mozarts relativa ungdom bör revideras. Faktum är att Mozart dog i samma ålder som otaliga andra invånare i Wien – och inte bara där. Medellivslängden i flertalet europeiska storstäder i slutet av 1700-talet var 35 år. På denna punkt var kompositören alltså helt normal. När det gäller hans ekonomi finns det mycket som tyder på att den var, sett ur en självständig kulturarbetares perspektiv, fullt godtagbar. Mozart försörjde sig som fritt arbetande kompositör och led inte brist på uppdrag. Vid tiden för döden var han fullt upptagen med att komponera ett av sina allra främsta verk, den berömda dödsmässan (Mozarts Requiem) på uppdrag av greve Franz von Walsegg. Uppgiften att han skulle ha begravts på ett särdeles ovärdigt sätt i en massgrav är helt felaktig: Mozart fick samma typ av begravning som majoriteten av invånarna i Wien – en vanlig individuell grav som inte skilde sig från genomsnittet. Inget ger vid handen att hans begravning var annorlunda än alla andra icke-adliga stadsbors begravningar.

Framför allt är myten om Mozarts bortglömdhet grovt överdriven. Förvisso var kompositören inte lika allmänt hyllad och beundrad år 1791 som han är idag, men hans storhet var erkänd av många, och nyheten om dödsfallet inspirerade till minneskonserter och minnesgudstjänster både i Wien och i Prag. Under de år som följde skrevs biografier om honom, något som knappast skulle ha skett om Mozart varit lika ringaktad och glömd som det länge har varit populärt att tro.

Miloš Formans film (liksom den pjäs av Peter Shaffer som den bygger på) är bra, inget snack om saken. Men den säger mer om den bild av det missförstådda, romantiska geni som 1800- och 1900-talsmänniskorna har frambesvurit och odlat än den säger om Mozart själv.

Fler bloggar