X
Annons
X

Historiebloggen

Dick Harrison

Dick Harrison

Igår gjorde vi vår årliga utflykt till Tivoli i Köpenhamn, där min hustrus systerdotter åkte Rutschebanen, parkens största och äldsta attraktion, ett tiotal gånger. Detta för mig osökt över på en vanlig fråga: hur länge har berg- och dalbanorna existerat?

Det är ursprungligen en rysk uppfinning; många av våra första berg- och dalbanor kallades ”ryska berg”. Senast på 1700-talet började man åka släde i iskanor över konstgjorda kullar (i regel mer än 20 meter höga), i synnerhet i trakten kring Sankt Petersburg, varifrån företeelsen spred sig över världen. På 1810-talet byggdes de första regelrätta banorna med vagnar i Paris, och därefter utvecklades tekniken snabbt.

Den första berg- och dalbanan av modernt snitt stammar från 1884 och byggdes för nöjesfältet Coney Island i New York. Inspirationen kom inte bara från de europeiska ”ryska bergen” utan också från järnvägsindustrin i USA, där hisnande tågturer tidvis hade erbjudits nöjesresenärer i kolgruvor. Coney Island blev mönsterbildande: här skapades en oval bana som ersättning för en enkel fram- och tillbakaresa, en tunnel som extra attraktion under färden, och så vidare. Redan på 1800-talet byggdes för övrigt berg- och dalbanor med loopar, men dessa tidiga varianter var allt annat än ofarliga, varför det dröjde till andra hälften av 1900-talet innan de slog igenom. Dessa tidiga berg- och dalbanor var byggda av trä, men i och med öppnandet av Matterhorn Bobsleds i Disneyland på 1950-talet började stålkonstruktioner ta över. Åtskilliga konnässörer föredrar dock fortfarande träbanorna – se bara på köerna till Balder på Liseberg.

Rutschebanen i Tivoli, som är 720 meter lång och har en toppfart på ca 50 kilometer i timmen, tillhör världens äldsta ännu fungerande berg- och dalbanor (men den är inte allra äldst: rekordet innehas av en anläggning i Lakemont Park i Pennsylvania, från 1902, och en i Luna Park i Melbourne, från 1912 – men i gengäld i kontinuerlig drift sedan öppnandet; banan i Lakemont Park var stängd 1985–1999). Rutschebanen byggdes 1914 för Baltiska utställningen i Malmö och är alltså ursprungligen en skånsk berg- och dalbana. Efter det att utställningen stängts såldes den till Tivoli. Till Rutschebanens egenheter hör att den endast tillförs energi på den första uppförsbacken, varefter den drivs av tyngdkraft. På varje vagn står en vagnförare, som bromsar i kurvorna för att minimera risken för olyckor.