Annons

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

2012 är snart slut. Det har varit ett händelserikt år i Silicon Valley och jag tänkte sammanfatta några av de stora dragen med hjälp av innehållet på Silicon Valley-bloggen, som startades i april i år.

Facebooks köp av Instagram
Den stora nyheten här i april var Facebooks köp av fotoappen Instagram för en miljard dollar, cirka 7 miljarder kronor (summan landade till slut på 715 miljoner dollar). Det fick många entreprenörer att drömma om de stora pengarna och gav en känsla av att allt var möjligt.

I april lanserade Google sin nya lagringstjänst Drive – en utmanare till bland andra Dropbox och Box, båda Silicon Valley-bolag. ”Många kommer säkert att ladda ner det och gilla det. Jag hoppas att det misslyckas”, sa Box grundare Aaron Levie som ett skämt, men lite allvar i det låg det nog. Dagen innan lanserade även Microsoft sin lagringstjänst med namnet Skydrive. Under året har tjänsterna pressat priserna och erbjudit större lagringsutrymme.

Facebooks börsnotering
I maj hände det som påverkat Silicon Valley mest under året – Facebooks börsnotering på Nasdaq OMX (introduktionspriset låg på 38 dollar per aktie, och kursen ligger i skrivandets stund på knappt 26 dollar). Den har refererats till i otaliga analyser och pekats ut som ett misslyckande. Vilket i sin tur har gjort att det verkar finnas en rädsla för att börsnotera bolag och att den utvecklingen delvis har stannat av.

Inför noteringen trissades värderingarna av företag upp och det gjordes en hel del investeringar. Jag skrev om en då typisk vecka i dalen med riskkapitalinvesteringar på över 410 miljoner dollar och flera uppköp.

En del tyckte att det fanns en teknikbubbla, andra inte.

Många här blev miljonärer och en del miljardärer. Och börsnoteringar och försäljning av företag har gjort att priserna på bostäder och hyrorna har gått upp i Silicon Valley. Inflyttningen till San Francisco har ökat och allt fler startup-företag väljer att etablera sig i stan.

De många uppköpen
I juni fortsatte uppköpen och Microsoft bekräftade nästa miljardköp av ett Silicon Valley-bolag med förvärvet av mikrobloggtjänsten för företag, Yammer, för 1,2 miljarder dollar (cirka 8,4 mdkr). Stora jättar som köper upp B2B-tjänster har varit en trend under året. Bland annat köpte Salesforce Buddy Media, mjukvarulösning för annonsering i sociala medier, och Oracle förvärvade två analysföretag för data i sociala medier, Vitrue och Collective Intellect.

Facebook fortsatte att göra förvärv och har gjort ett antal under året.

Paul Graham, grundare till acceleratorn Y Combinator, skickade ut ett varningsmejl till alla entreprenörer som varit med i programmet om att det råder sämre tider i dalen, särskilt efter Facebooks börsnotering. Jag var först med att blogga om mejlet och ett antal timmar senare skrev även teknikbloggarna här om det. Paul Grahams budskap var att startup-grundarna måste sänka sina förväntningar på att få in riskkapital, om de ens kan få en investering, och att värderingarna kommer att gå ner.

Linkedin råkade ut för en läcka med krypterade lösenord. Och det är en av många tjänster som har haft problem med hackade lösenord under året.

På Apples årliga utvecklarkonferens WWDC meddelade bolaget att man skulle lansera en egen karttjänst och slänga ut Google Maps.

Juli kom och Marissa Mayer utsågs till Yahoos nya vd. En nyhet som överraskade Silicon Valley positivt och som ledde till att Yahoo, som fått mycket negativ press under flera år, återigen fick en chans. I augusti skrev jag om Marissa Mayers första månad på företaget och i september pratade jag med en anställd som hade hoppats på fler detaljer om hennes planer.

Silicon Valley-dramat – Apple vs. Samsung
Under året har patentkonflikten mellan Apple och Samsung fått ta stor plats. I en rättegång i augusti vann Apple stort och Samsung blev skyldiga till att betala 1,05 miljarder dollar i skadestånd för patentintrång. Men vem som egentligen är vinnare i patentsoppan är svårt att säga. Kanske ingen och särskilt inte konsumenterna. I slutändan fick Apple inte igenom mer än tillfälliga säljstopp av Samsungs produkter. Och Samsung har självmant dragit tillbaka försäljningen av en av sina smarta mobiler i Europa. Striderna är dock långtifrån slut och nästa år ska ett nytt mål prövas där Apple stämt Samsung för patentintrång i några av deras nyare produkter.

Apples misslyckande lansering av egna kartor
I september kom då den förväntade lanseringen av Apples karttjänst. Kritiken lät inte vänta på sig. Tjänsten innehöll gammal information och saknade städer och viktiga landmärken.

I september medgav Facebooks grundare Mark Zuckerberg att ”aktiens prestation är en besvikelse” i sitt första framträdande sedan börsnoteringen. Han försökte också lugna aktieägarna med att säga att Facebook visst har planer på produkter inom mobilannonsering. Något användarna har fått erfara under hösten då vi sett många fler så kallade ”sponsrade händelser” dyka upp i Facebooks mobilapp.

Presidentkandidaternas kampanjer kom igång på allvar och Silicon Valley-nätverken, som Twitter, Facebook och Youtube, var välanvända under valrörelsen. Barack Obama hade ett stort försprång gentemot Mitt Romney, med miljontals fler följare han samlat på sig i förra valrörelsen och under fyra år som sittande president. Romney lyckades ändå skapa ett stort engagemang kring sin närvaro i sociala medier. Presidentvalsdebatterna diskuterades flitigt och kandidaterna fällde hårda ord mot varandra.

Apple lanserade Iphone 5 och Mark Malmström och jag liverapporterade på Nliv.se. Men förutom en större skärm var det inte så mycket nyheter.

Google lanserade bland annat en ny surfplatta – Nexus 10 – för att konkurrera med plattorna i den större storleken.

I oktober kom Apples nästa lansering, en Ipad Mini. En konkurrent till surfplattorna Googles Nexus 7 och Samsungs Galaxy Tab 2 7.0, men som har ett högre pris än dem.

Zynga har haft det tungt under året och i oktober meddelade man att 150 anställda skulle få gå.

Det amerikanska presidentvalet i sociala medier
Första halvan av november präglades av det amerikanska presidentvalet. Obama vann till slut och hans segertweet och Facebook-post slog rekord. Siffror visade att 22 procent av amerikanerna delade med sig i sociala medier av hur de röstade. Både Obama och Romney fick ekonomiskt stöd till sina kampanjer från teknikbolag och investerare, Obama mest. Men för Silicon Valley i stort var frågor som legal immigration och visum för entreprenörer viktigare än de direkta valfrågorna.

Fotokampen är i full gång
Nu i december har kampen om användarnas foton trappats upp. Instagram har det största renodlade fotonätverket med över 100 miljoner registrerade användare. Twitter, mikrobloggen som har över 500 miljoner användare, har tagit upp kampen med Instagram genom att lansera egna filter. När det gäller Twitter har en hel del nyheter under året handlat om att bolaget har ändrat och skärpt sina regler för tredjepartsutvecklare, och stängt av flöden till flera tjänster.

Flickr har fått uppmärksamhet av Yahoos nya vd Marissa Mayer och lanserat en ny fotoapp. Andra aktörer är Google-ägda Snapseed och Starmatic. Och Instagram-röran med de nya användarvillkoren, som man lade fram och sedan backade ifrån, rörde om lite i grytan. Fotoappen drog på sig en stämning på kuppen och det dividerades om appen faktiskt hade tappat några användare.

Google släppte till slut, efter en rad spekulationer sedan Google Maps blev utslängt ur Apples operativsystem, en kartapp i App Store. Samma vecka såg Apple en ökning på 30 procent i nedladdningar för den senaste versionen av IOS, nummer 6. Och cirkeln är sluten igen.

Fyra lästips om året som gått:

  • Readwrite om mobilindustrin som växte och mognade under 2012. Numera har över en miljard människor en smart mobil.
  • De största tekniknyheterna i bilder på The Next Web.
  • 10 typer av startup-företag som gjort sitt genombrott under 2012, också den på The Next Web.
  • De största händelserna inom sociala medier under 2012 – infografik på Mashable.

Med det vill jag tacka er läsare för året som gått och önska ett Gott Nytt År!

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson