X
Annons
X

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

I dag (söndag) satt jag och jobbade på ett kafé i Palo Alto, några kvarter ifrån där Facebook-grundaren Mark Zuckerberg gifte sig med Priscilla Chan i går.

Giftermålet toppade en intensiv vecka för Facebook i nyhetsflödet, då bolaget har börsnoterats, köpt ett par företag och uppdaterat några tjänster. Och då Mark Zuckerberg fyllt 28 år och Priscilla Chan tagit sin läkarexamen. Paret firade allt med att säga ja till varandra i sin trädgård, tillsammans med ett hundratal familjemedlemmar och vänner. Bröllopet var en överraskning och de som var där trodde att de hade kommit för att fira Priscilla Chans examen.

Börsnoteringen skrev jag om i fredags, ett par timmar efter handeln med Facebook-aktien hade startat. Olle Zachrison livebloggade på Nliv.se under dagen och följde i går upp med en artikel om hur elva banker gick in och räddade Facebooks aktiekurs. Trots att en del tyckte att den första börsdagen var en besvikelse bytte nära 580 miljoner Facebook-aktier ägare under introduktionsdagen, ett amerikanskt rekord.

I dag skrevs det en hel del här om det jag rapporterade om i mitt senaste inlägg. Att Nasdaqs meddelandesystem inte fungerade som det skulle i fredags och att de som handlade med Facebook-aktier inte fick bekräftelse på order. Det gjorde att handelsstarten försenades en halvtimme och de tekniska problemen fortsatte under dagen.

Nasdaqs chef, Robert Greifeld, bekräftade i en intervju i dag att problemen med order störde handeln med Facebook-aktien. ”This was not our finest hour”, sa han, skriver Wall Street Journal. Han hävdade dock att de tekniska problemen inte påverkade hur aktien presterade och att börsdagen ändå var lyckad.

Det har gjorts många analyser av sociala medier-jättens första dag på Nasdaq-börsen. Men vad säger egentligen en dag om framtiden? Inte mycket. Visst kan den ge indikationer och förväntningar inför vad som kommer att hända nästa vecka eller kommande månad, men det är fortfarande framtiden det hänger på. Om Facebook lyckas tjäna mer pengar på annonser? Hur bolaget kommer att utveckla den mobila affären? Vilka andra möjligheter det finns för Facebook att tjäna pengar? Och om användarna stannar kvar på sikt?

Gällande det sistnämnda är USA:s befolkning inte överens. Enligt en undersökning bland 1 000 amerikaner, från Associated Press och CNBC, tror 46 procent att Facebook är en övergående trend. Medan 43 procent tror att Facebook kommer fortsätta dominera över tid.

Det har gått rykten om en eventuell Facebook-död tidigare, till exempel under 2008. Sedan dess har Facebook fått miljontals fler användare och företagssidor. Det har integrerats i medier och företagssajter samt byggt upp ett ekosystem kring appar genom ”open graph” och Facebook Connect. Samtidigt måste Facebook tjäna pengar och i och med börsnoteringen och den höga värderingen kommer ännu större krav på det.

I onsdags kom olägligt nyheten om att General Motors drar in sin annonsbudget hos Facebook, som enligt Wall Street Journal hittills har varit tio miljoner dollar (cirka 72 mkr). Det på grund av att företaget inte fått önskade resultat av annonseringen.

Klart är i alla fall att investerare, grundare och anställda tjänar mycket pengar på börsnoteringen, oavsett vad som händer framåt. Det innebär fler affärsänglar som kommer att investera i nya bolag här i Silicon Valley och på andra ställen.

Andra saker Facebook har ägnat sig åt under veckan är att släppa en uppfräschning av mobilsajten och appen. Att testa en ny design för gör-det-själv tjänsten för annonser. Och att köpa två företag, fotoappen Lightbox (som inte är ett faktiskt förvärv av tekniken, utan där Facebook har anställt de sju anställda i företaget) före börsnoteringen och presentappen Karma samma dag som den. De är det fjärde och femte mobilföretaget Facebook förvärvar på kort tid. De andra tre är fotoappen Instagram, den sociala positioneringsappen Glancee och kundlojalitetsappen Tagtile. Det för att stärka upp med talang och tjänster för att utveckla sin mobila verksamhet kan man tänka sig.

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson