Annons
X
Annons
X

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Frågan har kommit upp flera gånger. Hur står det egentligen till med mångfalden bland bolag som Google, Facebook och Apple?

När jag har besökt Googles och Facebooks campus så ser jag mest vita och asiatiska män och få kvinnor, svarta och latinamerikaner.

Efter många om och men, och förfrågningar från olika håll, så släppte Google till slut sin ”Diversity report” – mångfaldsrapport – för några veckor sedan. Nu har Linkedin och Yahoo följt efter och i förra veckan var det dags för Facebook att till slut komma loss.

Rapporterna visar på etnicitet och kön bland de anställda på bolagen och det är främst vita och asiatiska män som jobbar där. Det är inget nytt, men bolagen säger att de vill ändra på det.

Totalt har Facebook 69 procent män och 31 procent kvinnor anställda, vilket visserligen är över snittet inom teknikindustrin som ligger på 85 procent män och 15 kvinnor enligt siffror från juni i år. Jämför man med jobb som inte är teknikorienterade är motsvarande siffror 53 procent män och 47 procent kvinnor.

På Facebook i USA är 57 procent av de anställda vita, 34 procent från Asian och fyra procent latinamerikaner. Andelen svarta är bara två procent.

På Facebook är det 77 procent män som har toppjobben, vilket är något sämre än på Google där siffran är 79 procent. Och det är främst vita som har seniora positioner.

På Google är 61 procent av de anställda vita, 30 procent asiater, tre procent är latinamerikaner och återigen bara två procent är svarta. Av Googles 50 000 anställda globalt är 30 procent kvinnor.

Jag skulle kunna räkna upp många fler siffror från de olika rapporterna, men problemet kvarstår och löser sig inte på beställning. Det krävs hårt jobb och eftertanke för att få bukt på situationen och det verkar som att it-bolagen har börjat jobba mer aktivt med det.

Men det måste också hända saker utanför deras väggar, för det är ett strukturellt problem och ett av dem är att få kvinnor går ingenjörsutbildningar. I USA ligger det på runt 18 procent. När det gäller latinamerikaner och svarta är den siffran mindre än fem procent. Det enligt siffror från Google.

På tal om Google så hade sökjätten sin stora utvecklarkonferens I/O i förra veckan, som jag rapporterade om här på bloggen. Jag var även på en träff med kvinnor som deltog i konferensen, det Google kallar Women Techmaker-träffar. Google ansträngde sig för att ha fler kvinnliga utvecklare med på konferensen i år och 20 procent av deltagarna var kvinnor, vilket var åtta procent fler än förra året. Träffen jag var på samlade ett knappt hundratal av dem. När den var slut fick de med sig varsin ”goodie bag” och i den låg choklad och en tremånaders kodningskurs från Google. Men de flesta som var där var seniora utvecklare. Även om det alltid är bra att fortbilda sig kan man fråga sig vad de ska med en mer eller mindre grundläggande kurs i programmering till? Samtidigt snackades det om att män var på ett event där man fick Android TV-boxar.

Nä, bättre kan ni Google.

LÄS MER: Var är kvinnorna, Apple?

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson