Annons
X
Annons
X

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Varje år lägger Ericsson cirka 30 miljarder kronor på utveckling. En del av de pengarna spenderas på telekomjättens forskningskontor i Silicon Valley.

Ericsson entreErik Ekudden tar emot i receptionen på Ericssons kontor i San Jose, Kalifornien. Han har jobbat på Ericsson i 20 år och är i dag ansvarig för bolagets teknikstrategier. På kontoret här i Silicon Valley har Ericsson runt 1 000 anställda och en bit bort sitter 400 till på forna Microsoft Mediaroom, ett bolag som man köpte i september förra året och som utvecklar en plattform för distribuera tv via internet.

– Vi håller på att bygga ett nytt campus för 2 000 personer, som ligger ett stenkast härifrån. Det gör vi för att ytterligare stärka upp vår närvaro i Silicon Valley, säger Erik Ekudden.

Ericsson satsar pengar här och forskningskontoret i Silicon Valley är inte minst strategiskt viktigt på grund av platsens position som teknikmecka. Telekomjätten jobbar med de flesta stora telekomaktörerna i USA men, som vd:n Hans Vestberg sa i en intervju med Silicon Valley-bloggen för ett och halvt år sedan, så är det fortfarande många i Nordamerika som inte känner till Ericsson.

I Silicon Valley jobbar Ericsson med utveckling av mjukvara för nätverk, molntjänster och media. Här finns mycket kompetens på mobilsidan som jobbar med utvecklingen av 5G, vilket är det som på sikt kommer att komplettera 4G. År 2020 menar Erik Ekudden att ett sådant nät kommer att finnas och kunna lösa extrema krav.

Erik EkuddenErik Ekudden ritar upp en modell för Ericssons framtida nät.

– De tekniska cheferna på stora bolag kommer hit för att se vad vi sysslar med i vårt upplevelsecenter som vi har här. De jobbar med oss när det gäller framtidens mobilnät och det är mycket som händer i Silicon Valley, säger Erik Ekudden.

Operatörer har visat sig vara en effektiv form att få ut uppkoppling till världens befolkning, men blir partnerrelationer blir allt viktigare, enligt Erik Ekudden.

– Det är en ganska stor skillnad jämfört med ”voice-tiden” då tjänsten var inbyggd i nätet. Det är en stor omställning för operatörerna, som handlar om att kunna erbjuda plattformar och tjänster som enkelt kan konsumeras av medieföretag, säger han.

Förutom uppenbara kunder till Ericsson, mobiloperatörer som exempelvis AT&T och Verizon, så jobbar bolaget även med sociala mediertjänster som Facebook.

– Vi har ett labb på Facebook där vi jobbar tillsammans och dit vi har lånat ut utrustning och personer, säger Erik Ekudden.

På labbet testas Facebooks applikationer på surfplattor och mobiler för att få till bästa prestanda.
– Applikationerna ska anpassas till nätet och vice versa. Bandbredden ska vara den rätta, det ska inte gå för mycket batteri och man ska inte ladda ner mer data än den man behöver. Det är viktigt för alla stora ekosystem, förklarar Erik Ekudden.

Han tillägger att Facebook även finns på marknader där det ”bara” finns 2G och att man måste utveckla för det också.

– Vi gjorde ett hackathon (en dag när man ses och utvecklar tillsammans, reds anm) här med Facebook och använde två olika nät, ett i Kenya och ett i Sydostasien, säger han.

Ericssons strategi är att tillhandahålla stabila nät, vilket inte bara gäller för surfplattor och mobiler. Alla industrier ska så småningom kopplas upp, tåg, bilar och flyg med mera, men det kräver en hel del flexibilitet från näten. Erik Ekudden berättar att Ericsson bland annat jobbar med det som kallas ”distribuerade lokala moln”, som han menar krävs för att få nya aktörer med exempelvis självkörande bilar att koppla upp sig.

Sedan handlar det också om att man gör om näten, från att vara statiska till att vara öppna.
– Olika industrier måste kunna samsas i nätet, säger Erik Ekudden.

Media kräver till exempel stor bandbredd och när det gäller autonoma bilar får det inte finnas några fördröjningar. För att få till det optimala nätet kommer Ericsson att göra om de fasta näten och nätet för molntjänster till att mer likna mobilnäten som är mer dynamiska. Till slut ska allt ingå ett nytt enat nät, något som Ericsson redan har börjat bygga.

– Vi måste optimera exempelvis bilar och smartphones tillsammans med näten och bygga applikationer som är smarta. Att kunna koppla ihop molnet med smartphones, surfplattor och sensorer, säger Erik Ekudden.

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson