Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Sveriges närvaro i Silicon Valley har länge gått på lågfart jämfört med grannländerna Finland, Norge och Danmark. Men det har Anne Lidgard, chef för den svenska innovationsmyndigheten Vinnovas Silicon Valley-kontor, kommit hit för att ändra på.

Två års arbete från Anne Lidgards sida har bland annat resulterat i ett nordiskt samarbete som går under namnet Nordic Innovation House. Till det har representanterna i Silicon Valley från de olika länderna bland annat fått 3,1 miljoner norska kronor som ska spridas ut på tre år. I samarbetet från Sveriges håll ingår, förutom Vinnova, också Almi och Business Sweden (före detta Exportrådet).

Anne Worsøe, Anne Lidgard och Bjorn LyrvallAnne Worsøe från Innovation Norway, Anne Lidgard från Vinnova och Sveriges USA-ambassadör Björn Lyrvall som var på besök på Nordic Innovation House i början av juni. Foto: Isak Bodin Alfredsson/Embassy of Sweden, Washington DC

För 15 år sedan var Sverige mycket mer aktivt i Silicon Valley med ett attachékontor här, men ett antal politiska beslut ledde till att verksamheten successivt drogs ner. Attachékontoret stängdes helt och hållet för några år sedan och sedan dess har Business Sweden och Svenska konsulatet representerat svenska intressen här. Samtidigt har de andra nordiska länderna byggt ut sin närvaro.

Pengarna till det nordiska samarbetet kommer från Nordic Innovation, en organisation som ligger under det Nordiska Ministerrådet, och ska gå till nordiska entreprenörer. De ska bland annat användas till subventionerade kontorsplatser och gemensamma nordiska evenemang i samband med större konferenser som exempelvis Techcrunch Disrupt.

– Finansieringen möjliggör också för oss att projektanställa en community manager för att hålla ihop det här, säger Anne Lidgard, när vi ses på Innovation House Norway i centrala Palo Alto, Kalifornien, som från och med nu är bas för Nordic Innovation House i Silicon Valley.

Nordic Innovation HouseDet är en liten ljus lokal med högt i tak, där det finns ett antal kontorsplatser, ett litet kök och en övervåning för mindre evenemang. Även lokalen intill ingår och där finns det fler kontorsplatser.

Nordic Innovation House ska fungera som en hub för de nordiska entreprenörerna som kommer hit, och där ska de kunna sitta och jobba och ta del av det gemensamma nätverket. Relationer och nätverk här kräver en långsiktighet, menar Anne Lidgard, som har fått sitt uppdrag förlängt ytterligare ett par år.

Men det är samtidigt skattepengar det handlar om, som ska gå att motivera varför de läggs just i Silicon Valley.

– Vi vill ju ha en innovationsmyndighet i världsklass och då måste vi ha en uppkoppling mot ett av de mest innovativa ställena i världen, tycker Anne Lidgard.

– Vi måste också sluta tänka på Silicon Valley som någon annans ekosystem. Det är en del av vårt och där svenska startup-bolag har möjlighet att utvecklas. Man kan se det som ett komplement till det som erbjuds i Sverige och med det synsättet blir det också näringspolitiskt vettigt, fortsätter hon.

Antalet svenska entreprenörer som kommer till Silicon Valley har ökat de senaste åren och många av dem etablerar även kontor här.

De nordiska länderna har också entreprenörsprogram som numera är tillgängliga för entreprenörer med olika nordiska nationaliteter. Bland programmen finns norska Tinc (står för Tech incubator) som Silicon Valley-bloggen har skrivit om tidigare. Ett annat är svenska Born Global som anordnas av Almi Företagspartners och CBI (Center for business innovation), som också har nämnts här tidigare. De är delvis subventionerade, men kostar även entreprenörerna en slant.

– Vi jobbar också för att utveckla utbudet av program, samt för att kvalitetssäkra de program som erbjuds här av kommersiella aktörer. Man kan se oss som lotsar i systemet, som underlättar för nordiska entreprenörer att hitta rätt. Det sparar både tid och pengar, menar Anne Lidgard.

Det här med vilket land man kommer ifrån som entreprenör har dock inte så stor betydelse. Till Silicon Valley kommer folk från alla delar av världen och de flesta känner inte till att exempelvis företag som Spotify och Skype har sitt ursprung i Sverige.

– Man bryr sig inte så mycket om att det är Sverige, Norge Danmark eller Finland. Då är Norden ett starkare varumärke som ger oss kritisk massa nog att synas och märkas i bruset i Silicon Valley, säger Anne Lidgard.

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson
Fler bloggar