Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Så är ännu en händelserik vecka i Silicon Valley snart till sin ända. Här har den annalkande julen inte märkts av i takten på nyhetsflödet.

Veckan började med att Instagram meddelade att man i januari skulle ändra användarvillkoren för fotoappen. De nya villkoren innehöll bland annat tillåtelse för Instagram att dela information med ägarbolaget Facebook. Och formuleringar som i teorin skulle kunna innebära att Instagram fick sälja användarnas foton, vilket ledde till upprörda användare och mycket skriverier.

LÄS MER: Instagram har snart rätt att sälja dina foton

Efter drygt ett dygn kom en bloggpost undertecknad medgrundaren Kevin Systrom med beskedet: ”Vi har inte för avsikt att sälja era foton, vi äger inte era foton det gör ni”. Instagram backade, gjorde en pudel och menade att språket i villkoren var förvirrande.

LÄS MER: Instagram: ”Vi har inte för avsikt att sälja era foton”

Som plåster på såren lanserade man ett nytt filter och en uppdatering till 25 språk. Men det ledde även till en tillfällig bugg där privata konton visades som öppna på sidan för inställningar, fast de inte var det.

I fredags skrev Kevin Systrom en ny bloggpost där han meddelade att Instagram tills vidare går tillbaka till de gamla villkoren för just annonsering, som trädde i kraft i oktober 2010.

Den nya föreslagna skrivningen som ställde till det var:

Och den gamla man gick tillbaka till är:

Men tillägget av begreppen ”transferable” och ”sub-licensable”, orden i det andra stycket som ställde till det (finns även i Facebooks användarvillkor) och som bland andra CNET News.com refererade till när det gällde att sälja vidare foton, står kvar i de nya villkoren.

”…vi kommer att ta den tiden det krävs för att färdigställa våra planer, och sedan komma tillbaka till våra användare och förklara hur vi vill att vår annonsaffär ska fungera”, skrev Kevin Systrom i fredagens bloggpost.
Han beskrev en framtid med annonsering som liknar det Facebook gör med ”sponsrade händelser” i dag. Och att Instagram planerar att tjäna pengar på annonsering är ingen nyhet och står redan i skrivningen från 2010, som man nu alltså tog tillbaka.

En snabbanalys: Det var dumt av Instagram att göra användarna förvirrade med nya användarvillkor som innehöll vaga formuleringar och oklara besked. Däremot drog man tillbaka dem relativt snabbt och det visade att man lyssnade och tog till sig av kritiken, även om förtroendet för appen fick sig en törn. Samtidigt som man ändå har kvar villkoren från 2010 där det står att annonsering i samband med foton är möjlig.

Instagram-röran ledde också till en rad artiklar om hur man lämnar appen (finns inga siffror på hur många eller få som faktiskt har gjort det), och artisten Pink meddelade att hon stängde ner sitt konto och National Geographic att de skulle sluta uppdatera sitt. Lägligt lanserade Flickr en ny app i förra veckan och andra fototjänster som Starmatic såg en ökning av användare.

LÄS OCKSÅ: Social hårdvaluta: påträngande – därför flyr folk Facebook

I förra veckan lanserade Google sin kartapp till Iphone och måndags kom siffror på att den laddats ner tio miljoner gånger på två dagar. Appen ligger just nu etta i App Store i USA för gratisappar, och man kan tänka sig att det är surt för Apple att deras karttjänst inte alls gick som planerat. Samtidigt så har Google Maps inte bara gynnat Google. 30 procent fler har i veckan laddat ner Apples uppdatering av IOS till version 6, även om den har varit ute i flera månader.

När det gäller mobilmarknaden visar siffror som kom i veckan, för fram till och med november och 12 veckor bakåt, att IOS för första gången passerar 50 procent av marknaden i USA. Från 37 procent för ett år sedan till 53 procent. Medan Android dominerar på Europamarknaden med 61 procent, upp från 52 procent för samma period i fjol. I Europa är Samsung den största återförsäljaren med 44 procent under perioden, och Apple är tvåa med 25 procent. Det enligt siffror från Kantar Worldpanel Comtech.

Instagrams ägarbolag Facebook har också varit aktivt i veckan. Bland annat har de nya säkerhetsinställningarna, som jag skrev om i förra veckan, med genvägen uppe till höger börjat rullas ut. Facebook testar också att ställa frågor som ”Hej Miriam, hur är läget i dag?” och ”Hej Miriam, hur är det?” i fältet där vi skriver våra statusuppdateringar. Allt för att få oss att uppdatera mer.

Bolaget lanserade även den nya appen ”Poke” i veckan, där grundaren Mark Zuckerberg sägs vara inblandad i utvecklingen, även om han sällan skriver kod numera. Det ska också vara hans röst som säger ”poke” i appen och det var han som en gång kom på funktionen ”poking” – att ”puffa” någon – som var en av de första som fanns på Facebook.

I Poke kan du till exempel skicka bilder, eller en video, som raderas efter av dig utvalda sekunder (raderas även hos Facebook). Dock liknar appen mycket en annan app – Snapchat. Ryktet går att Facebook försökte köpa upp den, men när det inte gick så byggde man sin egen. 12 dagar tog det enligt produktchefen Blake Ross.

”Jag kan inte undgå att tänka att det är ett meddelande från Facebook: om du inte vill komma och jobba med oss – okej. Men då klonar vi din tjänst på några veckor och skeppar ut den till en miljard användare”, skriver MG Siegler på sin blogg Parislemon, kolumnist på teknibloggen Techcrunch.

Det här får avsluta veckan och jag önskar er läsare en God Jul!

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson
Fler bloggar