Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Det var högt tryck i dag när över 3 000 personer samlades framför scenen på internetkonferensen Techcrunch Disrupt för att se Mark Zuckerberg på nära håll. Facebook-grundaren och vd:n som gjorde sitt första framträdande sedan bolagets omskrivna börsnotering i maj i år.

Mark Zuckerberg pratade snabbt, men säkert och behöll sitt lugn. Han svarade förberett på frågorna och skrattade en del med publiken. Den omtalade collegetröjan skippade han den här gången och kom i t-shirt, jeans och joggingskor, helt i enlighet med stilen bland teknikpubliken här i Silicon Valley.

Michael Arrington, riskkapitalist och teknikbloggen Techcrunchs grundare, som intervjuade honom på scen gick rakt på sak och frågade honom om den misslyckade börsintroduktionen. Och det verkar som Mark Zuckerberg har fattat att han måste börja säga det aktieägarna vill höra. Med det inte sagt att det kommer att gå bättre för Facebook.

– Aktiens prestation är en besvikelse, medgav han.

– Vi bryr oss om våra aktieägare. Det åtagande vi har tagit på oss är uppdraget att göra världen mer öppen och sammankopplad och vi gör det vi tror bygger värde på längre sikt, sa han.

Vilket går i linje med det han sagt tidigare om att satsa på en långsiktig strategi. Mark Zuckerberg sa också att Facebook aldrig har varit ett okontroversiellt företag, och att det här inte är den första eller sista upp- och nedgången det kommer att ha.

Han återkom vid flera tillfällen till Facebooks mobila möjligheter. Även om aktieägare och investerare säkerligen skulle vilja ha fler detaljer kring hur Facebooks ska tjäna pengar på sina mobila användare.

Mark Zuckerberg tycker dock själv att det här inte är året som Facebook ska dömas ut:
– På 3-5 år så tror jag att den största frågan, som många tänker på, är hur bra vi gör ifrån oss mobilt.

Han har fått en del kritik de senaste månaderna sedan noteringen, men hävdar att Facebook inte har legat på latsidan.

– Vi har varit tysta ett tag sedan börsnoteringen, men mycket har hänt sedan dess. För sex månader sedan hade vi inte lanserat våra nya appar, Apple hade inte lanserat IOS-integrationen och vi hade inte en enda annons mobilt.

– Jag tror att det är lätt att underskatta hur bra mobilt är för oss, det är en av många saker som missuppfattas, hävdade Mark Zuckerberg.

Han sa att antalet Facebook-inlägg som användarna nu tar del av i nätverket på mobilen har dubblats i och med den nya appen för IOS. Säkert ett medvetet uttalande då den senaste nyheten vad det gäller Facebooks mobila intäkter är att så kallade ”sponsored stories” – sponsrade händelser – där företag köper mer synlighet för inlägg som användare interagerar med nu även exponeras i mobilen. Men frågan är vad användarna tycker om det?

Han nämnde att Facebook jobbar på att utveckla fler produkter inom mobilannonsering, men gick inte in specifikt på vilka det är och hur de ska tjäna pengar på dem.

– Vi tror att vi kommer att tjäna mycket per pengar i mobilen än vad vi gör nu i datorn. Mobila användare har större tendens att vara dagliga aktiva användare än datoranvändare, sa han.

Något man ändå kan tänka sig att Wall Street gärna ville höra. När Mark Zuckerberg gick av scenen låg aktiekursen på 4,73 procent upp på eftermarknaden och var uppe och vände på 20,35 dollar per aktie. Det är dock en blygsam ökning i förhållande till att aktien fortfarande ligger på nära hälften av utgångspriset på 38 dollar. Samtidigt ökade det Facebooks värdering med mer än en miljard dollar (cirka 7mdkr).

I sitt brev, när Facebook ansökte om börsnotering i februari i år, skrev Mark Zuckerberg att ”vi bygger inte tjänster för att tjäna pengar” – ”vi tjänar pengar för att kunna bygga bättre tjänster”.

När Michael Arrington frågade om det svarade Mark Zuckerberg att det verkligen är Facebooks uppdrag, men att han inte bara kan fokusera på det. För att bygga en bra tjänst måste Facebook vara ett fungerande företag, för att vara det måste det ha en bra plattform och för att utveckla den måste det finnas ett bra team, var hans budskap.

– Människor som vill jobba med vårt uppdrag vill också tjäna pengar och för att det ska hända måste vi ha en fungerande affärsmodell som funkar för våra kunder, sa han.

Mark Zuckerberg erkände även ett misstag bolaget gjort med att utveckla i webbstandarden html5 för mobil webb, istället för att fokusera på appar i IOS och Android.

– Vi satsade alldeles för mycket på html5 och vi förlorade två år på det. Mobil webb är stort, men vi kunde inte lägga allt där utan behövde fokusera på IOS och Android också.

När det gäller ryktet om en eventuell Facebook-mobil skrattade Mark Zuckerberg och sa att det finns många som gör det mycket bättre än vad Facebook skulle kunna göra.

– Det skulle vara en saftig historia att kunna säga det, men det är fel strategi för oss. Vi går åt andra hållet och vill bygga ett system som är djupt integrerat i varje pryl som människor vill använda.

Däremot indikerade han att Facebook kommer att lansera nya sökfunktioner i framtiden. Det sociala nätverket har redan över en miljard sökfrågor från sina användare varje dag, och har ett sökteam på plats som jobbar med att utveckla sökprodukter.

I övrigt ville han inte avslöja något om vad som kommer hända härnäst, men sa att det kommer större produktnyheter från Facebook inom 6-9 månader.

– Personligen vill jag hellre att folk ska underskatta oss, det ger oss möjligheten att verkligen komma med saker som överraskar. Jag tror att många underskattar Facebook just nu, avslutade Mark Zuckerberg.

Mark Zuckerberg om…

…en ny version av Facebooks Android-app
Den är på gång, men han ville inte säga när den kommer.

…Instagram-köpet
Enligt Mark Zuckerberg handlade köpet av Instagram om att Facebook tyckte att den integration fotoappen hade med deras plattform var intressant. Frågan var dock hur mycket de kunde prioritera den utan att det skulle ge värde till Facebook. Han sa att Instagram nu har över 100 miljoner användare och att den kommer att fortsätta utvecklas som en egen app. Köpet av Instagram gick officiellt igenom i förra veckan och priset på en miljard dollar är nu nere i 750 miljoner dollar på grund av aktiekursens nedgång.

…Facebooks plattform
Mark Zuckerberg sa att även om Zynga, som utvecklar spel på Facebooks plattform, har haft det tufft så spelar fler än någonsin på Facebook. 235 miljoner användare varje månad. Han sa att Zynga fått konkurrens från bland andra svenska King.com och nämnde även företag inom andra områden som har haft framgång på plattformen, som svenska Spotify och Airbnb – tjänsten för att hyra andras bostäder.

…hans egna utvecklartalanger nuförtiden
– Jag skriver kod ibland, men inte för mycket av respekt för våra duktiga utvecklare, sa Mark Zuckerberg.

På Michael Arringtons fråga om den kod han skriver ”går sönder” svarade han:
– Allting jag rör går sönder, men vi kan fixa till det snabbt.

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson
Fler bloggar