Annons
X
Annons
X

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Du har säkert läst om teknikbolag som har finansierat sin verksamhet med en så kallad crowdfunding-kampanj. Det innebär att man ber om finansiering via en plattform, som exempelvis de amerikanska tjänsterna Indiegogo och Kickstarter eller svenska Fundedbyme, där folk bidrar med pengar för att entreprenörer ska kunna gå vidare med sina projekt.

Bland de lyckade exemplen finns det svenska startup-bolaget Tinitell som har samlat in cirka 680 000 kronor till att producera en liten mobil för barn. Och Narrative som fick in 3,5 miljoner kronor till utvecklingen av sin bärbara minikamera.

Men visst är det inte bara teknikbolag som satsar på crowdfunding, utan även exempelvis konstprojekt, böcker och annat. Det har också visat sig att det går att skapa hype kring potatissallad, eller så kanske man snarare ska kalla det ironi och humor av crowdfunding-fenomenet. Det är just vad Zack Danger Brown har lyckats med. Han har lagt ut en kampanj för att göra potatissallad, som har inledningstexten:

”I princip tänkte jag bara göra en potatissallad. Vilken sort har jag inte bestämt mig för än.”

I skrivande stund har han samlat in nära 33 000 dollar, cirka 225 000 kronor, på sin kampanj, och summan tickar uppåt hela tiden. Alla pengarna har också gjort att han har utökat sina mål, men slutade vid 3 000 dollar då han skrev att han ska hyra en festlokal för ett potatissalladsparty.

För de olika finanseringsnivåerna, vilka ligger på mellan 1-50 dollar, lovar Zack Danger Brown bland annat en potatissallad gjord på potatisar med ditt namn ingraverat, en haiku om potatissallad och en receptbok med potatissalladsrecept från hela världen. Allt kan så klart tolkas som ironi av hur crowdfunding-kampanjer brukar utformas och nu går väl finansieringen av bara farten för all uppmärksamhet som potatissalladen har fått. Zack Danger Brown ska till och med vara med tisdagens avsnitt av ABC:s Good Morning America.

”Jag har alltid gillat potatissallad på Memorial Day- och Labor Day-fester. Tidigare i veckan frågade någon om jag hade gjort potatissallad någon gång och jag kunde inte säga att jag hade det. Så jag vände mig till Kickstarter för att ändra på det”, säger Zack Danger Brown i en intervju med sajten Buzzfeed.

Potatissallad

LÄS MER: Folkfinansiering på frammarsch

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson