Miriam Olsson Jeffery
Rasmus Andersson var Spotifys förste designer och rekryterades sedan till Facebook i Silicon Valley. I dag jobbar han på Dropbox i San Francisco, lagringstjänsten som har fått en tredjedel av uppkopplade i Sverige att registrera sig.
Rasmus Andersson planerar i tvåveckorsperioder. Det får honom att känna sig fri och det kanske är löjligt, säger han, men det funkar för honom.
Vi träffas på Dropbox huvudkontor i centrala San Francisco. Det är juli månad och Rasmus Andersson har inga planer på att åka hem till Sverige i sommar. Någon semester har han inte planerat in än, men han utnyttjar helgerna för att ta sig iväg från sommardimman i San Francisco. På frågan om han jobbar mycket blir svaret:
– Uppfattningen av tid är relativ. Kommer du ihåg när du var barn och tänkte på jul, då kunde en dag kännas som en månad. Så är det inte som vuxen. Men om vi hinner mycket på en dag så kan det kännas som en lång dag, men på ett bra sätt. Jag brukar ändå försöka gå från jobbet i tid, säger han.
Han har arbetat som designer på Dropbox sedan i mars förra året, men flyttade till Silicon Valley för tre och halvt år sedan för att jobba som designer på Facebook i Menlo Park.
Rasmus Andersson har hela tiden bott inne i stan i San Francisco och säger att visst har staden förändrats under den tiden. Hyrorna och lägenhetspriserna har skjutit i höjden, men han tycker inte att det är så farligt. Alla skulle inte hålla med för just nu har San Francisco de högsta hyrorna i USA. Rasmus Andersson jämför utvecklingen med Stockholm för några år sedan då, enligt honom, samma sak hände där.
– Vi kommer att se tillbaka på utvecklingen som pågår här just nu om 15 år som en kaotisk period, säger han.
Men någon teknikbubbla tror han inte att det är.
Det är dock inte bara teknikutveckling och innovation som får honom att stanna i dalen.
– Det här är ett ställe som ändras hela tiden och det har växt i mitt hjärta. Men det som håller mig kvar här är troligt naturen runt omkring och människorna som masserar min hjärna varje dag, säger Rasmus Andersson.
Nära San Francisco finns skidåkning i Lake Tahoe eller vandring längs några av de många vandringslederna i skog och berg. Något Rasmus Andersson utnyttjar så ofta han kan.
Han umgås med folk från olika delar av världen och har nyligen även fått några fler svenska kollegor på Dropbox. Bokläsartjänsten Readmill köptes upp av lagringstjänsten för några månader sedan och bland andra medgrundaren och designern David Kjelkerud är numera Rasmus Anderssons kollega. Dropbox har totalt tretton svensktalande anställda i Dublin och San Francisco och har nyligen översatt tjänsten till svenska. Det finns en anledning till det, då Dropbox har en stor användarskara i Sverige.
– Sverige ligger på topp fem Dropbox-användare per capita, vilket motsvarar en tredjedel av befolkningen, säger Rasmus Andersson.
Men det betyder inte att alla svenska användare är aktiva, utan motsvarar hur många som har registrerat sig. Totalt har Dropbox lagringstjänst, som är gratis för 2GB och kostar runt 70 kronor i månaden för 100GB, 300 miljoner användare globalt, varav 70 procent finns utanför USA.
När Rasmus Andersson pratar om Dropbox som arbetsplats är det lätt att tänka att han romantiserar tillvaron. Han beskriver det som en stor startup med 700 anställda där alla jobbar tillsammans och inte har några särskilda titlar. På designavdelningen är alla designers och vem som är chef är inte så noga, säger han. Arbetet är upplagt så att man jobbar med flera mindre projekt åt gången och byter med varandra.
– Ingen dag är den andra lik och vi försöker att inte ha för många möten som stör arbetsflödet, säger Rasmus Andersson.
Själv jobbar han mycket med det Dropbox mål kallar det ”andra kapitlet”, vilket han definierar som att skapa ett hem för all din digitala information.
– Det handlar om att spara och dela minnen, säger han.
Den befintliga lagringstjänsten, som finns tillgänglig för privatpersoner och företag, släpptes 2008. I april i år kom konsumentfotoappen Carousel, som ingår i andra kapitlet, där användare kan dela foton och album med varandra. Dropbox har också gjort ett antal uppköp den senaste tiden som pekar mot bolagets försök att fokusera mer på mobilen.
Rasmus Andersson jämför med sina tidigare arbetsgivare.
– Spotify har en produkt, Facebook handlar om att koppla ihop människor och Dropbox vill skapa en plattform för människors digitala liv.
Han jobbade som designer på Facebook mellan april 2011 och början av 2013 och var involverad i designarbetet för det som sedan blev Facebook Home – en Android-app som lägger sig som ett lager över mobilens hemskärm. Home har i princip fallit i glömska och fick dåliga betyg när det begav sig. Rasmus Andersson säger att han tycker det är en fantastisk produkt och har ingen bra förklaring på varför inte Home har tagit fart.
En av de designers han jobbade med på Facebook var också en av vägarna in till Dropbox. Soleio Cuervo var en av sociala medierjättens första designers och lämnade för att gå till Dropbox några månader innan Rasmus Andersson.
Nu jobbar de tillsammans med det andra kapitlet. Vad det faktiskt är mer konkret får Rasmus Andersson inte säga, men det handlar som sagt om att Dropbox vill vara involverat i alla delar av våra digitala liv. Och där finns det ju också en hel del konkurrens, från Google, Facebook, Apple och Microsoft – som alla har liknande tjänster för lagring och foton, men också andra lagringstjänster som Box och nischappar.
– Jag omfamnar alla utmaningar och hälsosam konkurrens är bra för alla. Dropbox handlar om användarupplevelsen. Vi äger till exempel inget operativsystem, vilket gör att vi kan fokusera på att bygga bra saker utan andra intressen, hävdar Rasmus Andersson.