Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

I dag (fredag) skrev tidningen New York Post att Facebookägda Instagram förlorat nära en fjärdedel av sina användare. ”Ilska mot regler” – var rubriken, och i artikeln hävdades det att det var beskedet om ändrade användarvillkor som orsakat tappet.

Facebook-aktien gick ner med totalt 2,9 procent i början av börsdagen.

I själva verket handlade det om att dagliga aktiva användare som loggar in i fotoappen via Facebook (inte alla användare) hade gått ner, från en topp på 16,4 miljoner den 19 december till 12,4 miljoner den 26 december. Det enligt siffror från Appdata, en tjänst som mäter aktiva användare som loggar in via Facebook. När det gäller Instagram handlar det om 43 miljoner aktiva användare av totalt över 100 miljoner registrerade användare.

Toppen var alltså efter Instagram kommit ut med beskedet om de nya villkoren den 17 december, och backat den 18 december. Den största nedgången var mellan den 24 och 25 december.

Samtidigt ökade antalet aktiva användare veckovis (WAU) och månadsvis (MAU).

Röran kring Instagrams användarvillkor har inte gått obemärkt förbi användarna och har säkert lett till att en del lämnat fotoappen. Men att tappet skulle bero på det, när det främst skedde mellan den 24 och 25 december, är mer osannolikt.

Flera andra tjänster, som Pinterest, Zyngas spel Farmville, Yelp och Spotify, hade också en nedgång av dagliga aktiva användare under juldagarna, enligt Appdatas beräkningar.

Enligt en talesperson för Appdata berodde Instagrams tapp sannolikt på att folk varit jullediga, skriver CNET News.com. Andra spekulationer kring vad det delvis kan bero på är att Facebook ändrat något i sina inställningar eller att det har hänt något med Appdatas siffror.

En talesperson för Instagram gjorde ett officiellt uttalande till flera av teknikbloggarna här om att siffrorna inte stämmer, och att de fortsätter se en ökning av aktiva och registrerade användare.

Den nya versionen av fotoappen Flickr har dock sett en ökning i dagliga aktiva användare under samma period, från 30 000 till 60 000 mellan den 19 och 26 december. Det går inte att jämföra med Instagrams miljontals användare, men Flickr (och andra fotoappar) har säkerligen dragit lite nytta av turbulensen som varit.

Facebook-aktien hämtade hem en del av kursfallet under dagen, och kursen slutade på 25,91 dollar vid Nasdaq-börsens stängning.

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson
Fler bloggar