Annons
X
Annons
X

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Uppdatering: Instagram har i dag (tisdag) svarat på gårdagens nyheter om de nya användarvillkoren – ”Vi har inte för avsikt att sälja era foton”

———————————————————————————————————————————-

Ändrade användarvillkor är numera vardagsmat för oss användare. I dag (måndag) var det Instagrams tur och kanske är du en av de över 600 000 personerna i Sverige som använder fotoappen? I så fall är det möjligt att de kan komma att sälja dina foton – utan att du får betalt.

I de nya villkoren, som träder i kraft den 16 januari nästa år, står det att tjänsten helt eller delvis ska annonsfinansieras och att Instagram har rättigheten att använda användarnas foton i annonser, utan kompensation. Instagram friskriver sig även från att meddela dem om detta, fråga om lov och att man inte alltid behöver markera ut vad som är en annons eller köpt innehåll (vilket kan bryta mot både amerikansk och europeisk lagstiftning).

Ett tillägg av orden ”transferable” och ”sub-licensable” i användarvillkoren tillåter också Instagram att licensiera ut foton (ungefär som en ”fotobank”) till företag som skulle vilja använda dem i sitt annonsmaterial på andra ställen. Declan McCullagh har skrivit mer om detta på Cnet News.com, och det behöver ju inte innebära att det kommer bli så men möjligheten finns där med de nya villkoren.

Annat nytt är att Instagram kommer att dela information med det nya ägarbolaget Facebook.

Hittills har Instagram inte dragit in några pengar, men i förra veckan bekräftade Carolyn Everson som är global marknadschef på Facebook, att det finns planer på att göra det. Det kommer inte direkt som någon överraskning, men var tidigare inte officiellt bekräftat.

Köper man något för så mycket pengar (715 miljoner dollar landade köpesumman på till slut), och tjänsten man köper har miljontals användare, är det inget konstigt att man vill tjäna pengar på den. Den populära fotoappen har i dag över 100 miljoner användare, enligt siffror från september. Enligt analytiker från Sterne Agee kan annonser på Instagram generera från 500 miljoner till 700 miljoner dollar de kommande tre åren, skriver Cnet News.com.

Men beskedet om de nya användarvillkoren ledde ändå till att en del användare bestämde sig för att lämna Instagram. Och det finns inget annat sätt att komma undan de nya villkoren än att radera sitt konto. Wired skrev till och med en artikel om hur man gör det, och om hur man kan ladda ner alla sina Instagram-bilder med tjänsten Instaport innan man gör det.

I går och i dag (först i New York Times) har det även skrivits en del om att det visst fanns ett bud från Twitter på 525 miljoner dollar för att köpa Instagram. Det skulle ha kommit innan Facebooks bud. Teknikbloggen Venturebeat skrev om det redan i slutet av april, men Instagrams medgrundare Kevin Systrom har vittnat inför Kaliforniens företagsdepartement och sagt att det inte fanns något bud. Och jag hörde honom säga det för ett tag sedan när han blev intervjuad av teknikbloggaren Sarah Lacy på eventet Pandomonthly.

Det blev alltså ingen bra start på veckan för Instagram.

LÄS MER: Instagram, Twitter och kampen om foton

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson