Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Det är sen eftermiddag och solen gassar i den lilla staden Palo Alto som ligger i Silicon Valley, Kalifornien. Det var här Hewlett Packard och Google startade en gång i tiden, och Facebook hade sitt första kontor. Startup-kontoren duggar fortfarande tätt trots att inflyttningen till San Francisco har ökat markant de senaste åren.

Säkerhetstjänsten Bsafes lilla kontor är fullt av skrivbord och whiteboard-tavlor. Den norska grundaren Silje Vallestad är precis klar i ett möte med Bsafes två praktikanter och vi sätter oss i konferensrummet. Svensken Nicklas Jonsson, som anställdes som vd i december förra året, är på ingång. Silje Vallestad har en bakgrund från ideellt arbete i bland annat Indien och tyckte att det var dags att få in en extern vd som kan fokusera på att sälja produkten.

– Jag lägger mer tid på att vara ansiktet utåt och Nicklas fokuserar på tillväxt, pengar och partnerskap, säger hon.

Liksom många startup-bolag i Silicon Valley, där det råder brist på utvecklare, har Bsafe tidigare haft sitt utvecklarteam på distans, i Ukraina.
– Men tidsskillnaden och när du inte sitter bredvid varandra kan leda till missförstånd som kan få stora konsekvenser, säger Silje Vallestad.

Därför flyttade Bsafe nyligen utvecklingen hit, vilket har ett pris. Nu har de tre och halv utvecklare anställda istället för fem och en halv. Nyrekrytering kostar pengar och det saknas fortfarande en person. Teamet är i dag totalt tolv personer och tre praktikanter.

– Android-utvecklare är det svåraste att hitta, säger Nicklas Jonsson, som har satt sig vid konferensbordet.

Han har under de senaste åren jobbat på mobiltillverkaren HTC i Silicon Valley och har en bakgrund från Sony Ericsson i Lund. Silje Vallestads dotter gick på samma skola i Palo Alto som hans, och på den vägen är det.

Bsafe_ Nicklas Jonsson och Silje Vallestad
Silje Vallestads historia som teknikentreprenör är lite otippad, för hon har en bakgrund från ideellt arbete och hade nyss avslutat en ekonomexamen när hon kom på idén till Bsafe. Hon startade företaget 2007 när hon var mammaledig och det var också utifrån sina barn som hon fick idén till säkerhetstjänsten.
– Jag ville ha en telefon till mitt barn med en säkerhetslösning.

Hon anmälde sig till den norska versionen av entreprenörstävlingen Venture Cup och vann 100 000 norska kronor. Egentligen hade hon sagt ja till ett jobb på ett managementkonsultbolag och tackade nej, men fick istället med sig chefen som investerare.

– Min största rädsla när jag startade var att misslyckas, för då skulle jag förstöra mitt cv. ”Gör jag den här startupen så får jag inte jobb sedan” tänkte jag, säger Silje Vallestad, men hon körde på ändå.

Planen då var att bygga egna mobiltelefoner och skissen såg ut ungefär som en Iphone, med pekskärm och bildikoner. I den skulle det finnas ett personlarm där barnen snabbt kunde kontakta nära och kära om något hände och det var starten till det som är Bsafe i dag. Men sedan kom lågkonjunkturen.

Under åren har det tidvis varit knackigt med pengar för Bsafe. Men det har ändå löst sig, ofta i sista stund, med norska finansiärer och numera även en investerare här i Silicon Valley.

2010 gjorde Bsafe ett samarbete med mobiloperatören Telenor i Norge, Tele2 Bipper, en sms-funktion för barn som kunde skicka ett alarm till fem personer. Det var ingen kommersiell succé, men genererade flera tusen kunder bland annat genom tv-reklam.
– Det som hände då var att mödrar istället använde barnens mobiltelefoner, säger Silje Vallestad.

En ny marknad öppnade sig för Bsafe – kvinnor och män som ville ha ett skydd med sig i fickan när de var ute och sprang eller gick på kvällarna, och vid den här tiden började också många köpa smarta mobiler. Bsafe bytte inriktning och utvecklade en mobilapp som riktar sig främst tonåringar och unga kvinnor i åldrarna 15-30 år. Lanseringen av den nya tjänsten var i november 2011 och vid den här tiden hade också våldtäkter och överfall ökat i Norge.
– Det blev den mest nedladdade appen i App Store i Norge, 50 000 nedladdningar de två första veckorna, säger Silje Vallestad.

Sommaren 2012 flyttade hon hit till Silicon Valley, området där misslyckanden ses som en viktig del av entreprenörskapet.
– Det var en stor risk, men jag såg att Norge var för litet och att man inte kunde bygga ett globalt företag där. Då tog jag ett lån, flyttade familjen, men visste inte hur det skulle gå, säger hon.

Bsafe har tappat en del gamla användare på vägen och har nu släppt nya appar för Iphone och Android, som kom ut i januari i år och hittills har 200 000 nedladdningar. I dag är Indien Bsafes största marknad, men premiumfunktionerna finns än så länge bara i Norge och Sverige och innebär att Bsafe-appen är kopplad till en larmcentral. Kostnaden för premium är 59 kronor i månaden och Nicklas Jonsson hävdar att det ger samma skydd som ett hemlarm för en åttondel av kostnaden.

– Skillnaden är att väktarna kommer till dig där du är, säger Nicklas Jonsson.

Alla andra funktioner är gratis, som att kunna trycka på larmknappen (eller ”oh-shit”-knappen som Nicklas Jonsson kallar den) då telefonen sms:ar till alla dina Bsafe-kontakter och ringer din huvudkontakt, som ett fejkat inkommande samtal du kan ställa in, check-in som visas för vänner och familj och att någon kan följa med på joggingturen eller följa dig hem via gps.

– Funktionerna är till för att du ska samarbeta med andra. Appen är förebyggande och går ut på att du redan har telefonen öppen, säger Nicklas Jonsson.

Han berättar bland annat om en undersökning i USA som visar att en av fem kvinnor som går på universitet i USA har varit med om en våldtäkt under en dejt. Om en månad släpper Bsafe också funktioner som inte kräver att man är inne i appen för att larma, som att dra ut ditt headset ur mobilen eller trycka på en knapp på ett bluetooth-tillbehör som säljs av Bsafes partner.

Men Bsafe är så klart inte ensamma om sådana här funktioner. Nicklas Jonsson tar upp att tjänsten Life 360, som är en etablerad konkurrent, just fick in flera miljarder från ADT – USA:s största larmbolag – i sin senaste runda med kapital.

– De har en lokalisera- och kommunicerafunktion och inga egentliga förebyggande tjänster än, menar Nicklas Jonsson.

Han tror att konkurrensen kan ge Bsafe en säljfördel.
– En av de stora utmaningarna är ju att folk ska veta att vår produkt finns och om andra lastar på marknadsföring inom vårt område så är det ju bra, säger han.

– Men det gäller att vi springer fort nu, lägger han till.

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson
Fler bloggar