Annons
X
Annons
X

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Hittills har du som Instagram-användare kunnat se dina foton i tjänster som Twitter, Facebook, Foursquare, Flickr och Tumblr. Men i förra veckan, på internetkonferensen Le Web i Paris, meddelade Instagrams medgrundare Kevin Systrom att Instagram lägger ner fotointegrationen med Twitter.

I söndags såg vi effekten av det då endast en länk till bilden kan postas i ditt Twitter-flöde, och du inte längre ser den som en miniatyr och kan klicka upp den i twitter-inlägg.

Kampen mellan de båda tjänsterna går längre tillbaka. Det är ingen nyhet att Twitter har stängt av sin tjänst gentemot många andra tjänster, och i juli tog mikrobloggen bort möjligheten att hitta vänner på Instagram genom sitt Twitter-konto.

Twitters medgrundare Jack Dorsey såg tidigt storheten i Instagram och investerade i det 2011. Och det sägs att Twitter var intresserat av att köpa fotoappen, men att det inte låg något bud på bordet och att en annan sociala medier-jätte hann före.

För Instagram ägs numera av Facebook och det pågår en kamp om användarnas foton bland de tre tjänsterna. Man kan tänka sig att Facebook tyckte att Instagrams integration med Twitter inte var lämplig.

Ryktet om att Twitter varit på gång med egna fotofilter har florerat ett tag. I går lanserades de för IOS och Android, skriver Twitter på sin företagsblogg. Funktionerna, som är i direkt konkurrens med Instagram, ger dig möjlighet att lägga på filter, beskära, zooma i och redigera foton innan du delar med dig av dem.

I går kom också Instagrams uppdatering av appen för IOS, där du bland annat kan skala och beskära bilderna, se den senaste bilden du tagit i telefonen, där ”tilt-shift”-funktionaliteten är uppdaterad och där det finns ett nytt filter till samlingen.

Konkurrensen om användarnas foton trappas upp ytterligare och kommer bara att fortsätta. Funktionerna för foto börjar allt mer likna varandra, är i sig inte så komplicerade, och det är användarna som avgör. Och många av oss använder flera av kanalerna till olika saker.

Ni har väl inte missat Collegehumors parodi-video på hur vi använder Instagram?

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson