Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Startup-företag måste sänka sina förväntningar på att få in kapital. Om de ens kan få en investering. Det budskapet gav Paul Graham, i ett mejl från i går som jag tagit del av, till startup-grundare kopplade till acceleratorn Y Combinator.

Han är en auktoritet i dalen och grundare till Y Combinator – det tre månader långa accelerator-programmet, som går två gånger om året, dit startup-företag (som utvecklar internettjänster) söker och får en såddinvestering om de blir antagna.

Paul Graham skriver att han pratat med investerare som säger att Facebooks misslyckade börsnotering kommer att skada investeringsmarknaden för startup-företag i tidiga skeden. Ingen vet än hur mycket eller lite, skriver han.

Hans resonemang går ut på att startup-företagen måste justera sina förväntningar på att få en investering och vara mer flexibla med värderingarna. I det här läget gäller det att först prata med investerare om det ens kan bli en investering, och att därefter i så fall förhandla om priset. Istället för att sätta priset innan. Och har man redan tagit in pengar med en viss värdering, finns det risk att nästa investering kommer att bli på en lägre nivå.

Har man ändå chans att få en investering men till en lägre värdering är det inte hela världen, tycker Paul Graham, för att värderingarna har varit så höga de senaste månaderna i jämförelse med tidigare.

Den bästa lösningen i det här läget, menar han dock, är att inte behöva några pengar alls. Det gör en startup mer intressant för investerare och mindre sårbar i dåliga tider. Har en startup redan fått kapital, agera som att det är det enda man behöver och spendera det inte för snabbt.

I ett tillägg till mejlet skriver en av Y Combinators andra partners att om en startup planerar att ta in kapital under det närmsta året – gör det nu. För det kan snabbt bli mycket svårare. Ett råd som även investeraren Chris Dixon ger i ett inlägg på sin blogg.

För några veckor sedan listade jag hur många investeringar som offentliggjordes i Silicon Valley under en vecka. Det var ett par veckor innan Facebooks börsnoterades och här verkade det bara finnas lätta vita moln på himlen. Det fanns ju, som ni vet, stora förväntningar på börsintroduktionen. Många trodde att aktiekursen skulle stiga under den första dagen och på crowdsourcing-sajten Facebookipodayclosingprice.com gissades det att aktien skulle sluta på 54 dollar. I verkligheten stängdes Facebooks aktiekurs på 38,23 dollar, med hjälp av sina så kallade ”underwriters”.

Efter det har det bara gått utför. Och i dag var slutkursen 26,90 dollar. Nedgången har påverkat förtroendet för aktien, vilket i förlängningen kan påverka hur investerare ser på värderingar av startup-företag här i Silicon Valley (läs Mary Meekers analys om vad hon tror det innebär att investerare på den publika marknaden är mer skeptiska än på den privata, i mitt inlägg från förra veckan).

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson
Fler bloggar