Annons
X
Annons
X

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

De svenska Pichit.me-grundarna Henrik Bergqvist och Mathias Björkholm är i San Francisco för olika möten. När vi ses på jobbkaféet Workshop Café i finanskvarteren håller de som bäst på med att försöka boka en flygresa till Las Vegas, där de har fått ett extrainsatt möte.

Pichit.meDet var under en egen årlig kompiskonferens för några år sedan som idén till Pichit.me dök upp. De båda grundarna hade drivit ett annat bolag ihop i tio år och jobbat med affärsutveckling på konsultbasis. Bland annat var de också med och grundade Mataffären.se som sedan såldes till Coop.

Från mat till foton kan tyckas långsökt, men Mathias Björkholm menar att mönstret kring foton var något de hade diskuterat innan.

Utvecklar de ännu en fototjänst, tänker du kanske? Hur många kan det egentligen finnas på marknaden? Men Pichit.me-grundarna hävdar, liksom många andra, att det de gör bygger på en lite annan idé.

– Vi går på dem som inte köper bilder i vanliga fall. Vår grej är att hitta den köparen. Vi vill inte bygga ett community av fotografer som många andra, säger Mathias Björkholm.

Tänk dig exempelvis en Powerpoint-presentation med bilder och text.
– Powerpoint är en stor katalysator för bildstöld och Mathias är som en iller när han har fått skott på något. Skulle det bli något stort så måste vi samarbeta med stora kanaler, säger Henrik Bergqvist.

2012 drog de igång Pichit.me och 2013 började de jobba med Microsoft som partner.

Pichit.me:s webbfototjänst handlar alltså om att hitta nya köpare av foton och få dem att använda bilder på ett legalt sätt i exempelvis presentationer och bloggposter. Integrationen med Microsoft ligger i programmen Powerpoint, Word och Excel, i molntjänsten Microsoft 365.

Andra har kallat Pichit.me för ”ett Spotify för foton”, då det är en marknadsplats för att söka efter foton som man tillfälligt vill använda. Tjänsten bygger på en prenumerationsmodell där användaren betalar en månatlig summa för att få använda fotobanken. En prenumeration kostar 9,99 dollar, cirka 65 kronor, i månaden.

– En bloggpost är en färskvara. Tittar du på den traditionella marknaden så skyddar man original med licenser. Men vår köpare är ofta inte intresserad av att köpa en bild för att använda den i två år. De behöver en bild nu, säger Henrik Bergqvist.

60 procent av prenumerationskostnaden går till fotograferna, och används ett foto ofta får upphovsmannen mer betalt.

För Microsoft löser det ett problem, menar Henrik Bergqvist. Det här är produkter som växer för Microsoft, men bolaget håller inte på med bilder och Pichit.me:s lösning kan hålla det ifrån upphovsrättsliga frågor.

Numera Microsoftägda Nokia är också en viktig aktör för Pichit.me, vars app släpptes med Nokias 41 megapixel kameramobil. I den kan fotografer ladda upp foton till försäljning och appen har laddats ner 25 000 gånger.

– It-entreprenörsbranschen garvar åt oss för att släpper vår första App i Windows Phone. Men Windows Phone-användare har varit väldigt positiva, säger Henrik Bergqvist.

I appen handlar det alltså om fotografer som använder Pichit.me och än så länge har själva webbfototjänsten bara några 1 000 användare. Förutom att betala för foton går det också att använda dem gratis, men då med fotografens namn och Pichit.me:s logga på.

Att sälja bilder direkt till konsumenter står fortfarande för en liten del av verksamheten och Pichit.me satsar också på företagskunder. I dagarna blev bland annat ett samarbete med den globala organisationen World Scout Movement klart, som använder Pichit.me:s plattform för att samla sina foton. Den har över 40 miljoner medlemmar och kommer att betala en licens per månad och medlem som använder fototjänsten. I det ingår också ett partnerskap med Silicon Valley-bolaget Monster Headphones som säljer hörlurar med scoutbilder på via plattformen.

Pichit.me kommer även att släppa på stora bildbanker i sin tjänst och för att få ordning på det har det nu kommit en ny version med bättre sökfunktion.

Men hur det kommer att gå med alla samarbeten och tillströmningen av användare återstår att se. Än så länge lever Pichit.me på riskkapital från Sverige och söker nya investerare. Dagen efter ska Mathias Björkholm och Henrik Bergqvist till Las Vegas och sedan vidare hem till Sverige. Men snart blir det nya resor till USA.

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson