Miriam Olsson Jeffery
Valet är avgjort och sociala medier var med hela vägen. President Barack Obamas segertweet – ”Four more years” – har i skrivandets stund blivit ”retweetad” (skickad vidare) över en halv miljon gånger. Flest gånger hittills i historien för en tweet.
När det stod klart att Obama hade vunnit skrevs det som mest 327 452 Twitter-inlägg i minuten kopplat till valet, och mikrobloggen klarade trycket och höll sig uppe. Totalt landade det på 31 miljoner tweets när valdagen var slut, skriver Twitter i ett blogginlägg.
Facebook är också flitigt använt och Obama har fått över 2,2 miljoner ”likes” på sin segerpost. Mitt Romney tackade fansen med en bild på Facebook och nära 400 000 personer har gillat den.
Läs också:
”Ut och rösta” – är budskapet i sociala medier
Silicon Valley och det stundande valet
7,2 miljoner tweets under kvällens presidentvalsdebatt
Vem vinner valet i sociala medier – Obama eller Romney?
Det amerikanska Twitter-valet