X
Annons
X

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Det har gått drygt två månader sedan Marissa Mayer tog över vd:skapet på Yahoo, och många har väntat på att hon ska berätta om framtiden för bolaget.

I linje med hennes så kallade ”act of radical transparency” gjorde hon i dag samma presentation för de anställda som hon gjort för styrelsen i förra veckan. Detta från en scen på Yahoos huvudkontors kafé i Sunnyvale, i Silicon Valley.

De som inte fick plats i kaféet, eller jobbar i andra delar av världen, fick ta del av dragningen via en webbsändning. Enligt en Yahoo-anställd jag har pratat med var säkerheten hög och de anställda fick inte ha med sig vare sig laptops eller mobiler in i lokalerna under presentationen.

Strategin Marissa Mayer presenterade var dock mycket mer vag än vad många hade förväntat sig:
– Det var verkligen på en hög nivå och för mig var det lite av en besvikelse då jag hoppats att få ut mer konkret vad hon vill göra. Det var inget annorlunda än vad tidigare chefer och vd:ar har sagt. De flesta i dag hade väntat sig något mer detaljerat, säger Yahoo-medarbetaren som vill vara anonym.

Hon pratade övergripande om att Yahoo ska jobba med att personalisera sina tjänster och att öka antalet användare. Och om det hon kallar ”100 miljoner-regeln” – för att projekt ska vara värda att satsa på ska de antingen ha potential att få 100 miljoner användare eller 100 miljoner dollar i intäkter.

– Det har varit ett problem på Yahoo att man fokuserar på mindre idéer som kanske drar in 10 000 användare eller 10 000 dollar, och nu ska vi strunta i det och fokusera på sådant som gör skillnad, säger medarbetaren.

Marissa Mayer har fokus på produktutveckling och har redan börjat plocka bort annonser för att skapa en bättre användarupplevelse. Inför dagens möte förväntade sig många att hon skulle gå in på specifika planer om att förnya tjänster som sök, e-mejl, hemsidan eller Yahoo Sports och Finance. Så tydligt blev det alltså inte.

– Det är lätt att säga att vi ska ha fler användare och bättre annonser till exempel. Det är glasklara saker som vilken vd som helst kan säga. Hon gick inte in på några detaljer alls vilket jag hade hoppats på. Jag väntar fortfarande på den detaljerade planen, säger medarbetaren.

Men Marissa Mayer sa ingenting om när den skulle komma. Några saker som hon sa under dagens möte var att Yahoo ska:

  • ha fokus på mobila kanaler, vilket ska vara klart till 2015
  • jobba för bättre partnerskap
  • få ut produkter snabbare
  • avsätta mer resurser till utveckling
  • personalisering för innehåll och annonsering
    (Business Insider listar fler punkter här)

Skillnaden på företaget nu jämfört med förut är dock att de flesta anställda tror att målen kommer att realiseras den här gången.

– Hon har redan visat att hon kan ändra kulturen och nu är folk glada över att gå till jobbet. Det här är den bästa chansen vi har jämfört med tidigare vd:ar. Tidigare chefer har tagit ett halvår på sig minst innan de gjort några förändringar, säger Yahoo-medarbetaren.

Under de första två månaderna har Marissa Mayer fokuserat på att förbättra saker för de anställda. Bland annat handlar det om gratis lunch, nya mobiltelefoner och öppna fredagsmöten där man kan ställa frågor till henne (läs mer om det här).

Hon har också gått igenom alla produkter och sagt till de olika teamen vad hon tycker om dem samt även lagt ner vissa projekt. Och hon har sålt Yahoo-aktier i e-handelsjätten Alibaba för 625 miljoner dollar (cirka 4 mdkr).

För att få de anställda att känna sig motiverade tänker hon använda sig av det hon kallar ”fyra c”: culture, company goals, calibration och compensation – kultur, företagsmål, kalibrering och kompensation på svenska.

Och för att fler hitta talanger, som till exempel ska jobba med utveckla de mobila tjänsterna, är hennes plan göra uppköp av bolag med duktigt folk, så kallade ”acqui-hires”.

– Överlag tycker jag att många här är exalterade över att hon är här. Har man varit här de senaste åren så känns det här som att nu händer det något. Och jag är ganska nyfiken på vad som kommer att hända de närmaste sex månaderna, säger medarbetaren.

Det finns rykten som säger att många av de anställda kommer att behöva sägas upp. Än så länge är det bara några få som fått gå och ett antal nya som kommit in. I dag annonserade Marissa Mayer att Ken Goldman, som tidigare har jobbat på bland annat Oracle och senast på Fortinet, ersätter Tim Morse som ekonomichef.

Marissa Mayer har fått ett par år på sig att få företaget på rätt köl. När börsen stängde i dag (tisdag) låg Yahoos aktiekurs på 15,68 dollar, ungefär samma nivå som den var på när hon tillträdde som vd.

LÄS MER: Marissa Mayers första månad på Yahoo

Bild på Marissa Mayer – CC: magnus hoij/Flickr

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson