Annons

Idagbloggen

Agneta Lagercrantz

Agneta Lagercrantz

I dag i ett soligt San Rafael fick jag svar på varför människor klagar på att vi enbart skriver om negativa händelser i tidningen (vilket ju inte är sant, titta bara på Idagsidan). Den lilla aha-upplevelsen fick jag hos neuropsykologen Rick Hanson som berättade att hjärnan inte minns goda och positiva saker. Den har inga strukturer för det, utan fungerar som på stenåldern då det gällde att snabbt uppfatta hot och jaga mat för dagen. Därför sitter stress, trauma, elaka kommentarer, avvisningar, besvikelser och oro som berget och tar också blixtsnabbt över med sina alarmsystem om man eventuellt skulle befinna sig i ett godmodigt läge.

Men nu ar det dags att ändra på det, menar Rick Hanson. Hjärnan behöver massor av hjälp så att den kan arbeta upp minneskapacitet för det goda som händer oss. Så sätt igång, lägg märke till att någon bra känsla kommer, förstärk den, låt minnet absorbera den och länka den till något som underlättar för hjärnan att lagra känslan. Gör det några sekunder åt gången, 30 gånger om dagen. Kan det spridas till sju miljarder hjärnor på jorden så tror till och med Rick Hanson att det kommer att ske något stort.

Temat för min resa här i the Bay Area är ju neuroforskningen som börjat ta sig an de mjuka frågorna som tacksamhet, altruism och medkänsla. Se eller lyssna gärna på Rick Hansons intervjuserie The Compassionate Brain där han intervjuar sju framstående personer med olika inriktning om just medkänsla.
Vilket också var mitt ärende hos socialpsykologen Paul Piff vid Berkeley-universitetet. Facebook har engagerat honom för att utveckla verktyg som ska hjälpa folk att lösa konflikter som uppstår om bilder – oftast mellan vänner och inom familjer – kring det som läggs ut på det sociala mediet. De nya idéerna fungerar. 3,7 miljoner människor använder varje vecka något av de nya sätten att be någon ta bort ett visst foto.

”Mitt ärende är inte att hjälpa Facebook tjäna mer pengar, utan att hjälpa folk att kommmunicera och få bra kontakt” säger han. ”Och är det något jag förstått om vad som driver folks beteende, så är det kontakt. Connecting.”

Själv får han möjlighet att testa sina forskningsidéer på miljoner människor. Miljoner. Och det som nu är på gång kan jag bara antyda innan jag träffar den ansvariga på Facebook på konferensen Wisdom2.0 nästa vecka. Det handlar om ett nytt språk som behövs på Facebook och som tar fasta på kunskapen om små, små musklers spel runt ögonen när vi visar våra känslor i ansiktsuttrycken.
Mer säger jag inte nu ;-)