Annons

Kulturbloggen

Clemens Poellinger

Clemens Poellinger

 

 

 

 

 

Vi är många som prenumererade på Newsweek till studentpris långt efter det att studietiden upphört. Erbjudandena, som uppfylldes utan besvärande koll av studentleg eller liknande, brukade komma från den danska tidskriftsagenturen European subscription service c/o Lauge Dehn i Danmark. Hans palett av internationella tidskrifter, däribland sådana som franska L’Express, öppnade lukrativt fönstret mot stora världen ända in i den tid då allt med datorer  ännu var ”cyber”, internet ”en fluga” och ”den digitala motorvägen” en fras som just fick spridning.

Efter år av ekonomiska svårigeheter går det amerikanska nyhetsmagasinet nu  i sin pappersform samma väg som 50- och 60-talens stora bildmagasin Life och Look. Till sopstationen, alternativt efter en viss karenstid till antikvariat och loppisar som ett dokument från en svunnen epok.

Från och med årsskiftet 2013 upphör Newsweek, född 1933, lagom till 80-årsdagen att existera som papperstidning enligt chefredaktören Tina Browns meddelande på Newsweeksajten The Daily Beast. Magasinets framtid blir helt och hållet digital under namnet Newsweek Global. Tina Brown hymlar inte med att rejäla ”staff reductions”, personalnedskärningar, ligger runt hörnet.

Newsweek ägdes under sin långa publicistiska glansperiod under 60- – 90-talen av Washington Post och framstod som det liberalare, modernare och mer uppdaterade alternativet till konkurrenten Time, som magasinet under hela sin livstid följde som evig tvåa i upplageracet. Time ges alltjämt ut på papper och finns på nätet, dock bakom en kraftfull betalvägg med tillträde enbart för prenumeranter. Newsweek Global kommer även den att resa upp en betalvägg, dock med en del av materialet tillgängligt fritt för alla och envar.

 

 

 

Kategorier