Annons
X
Annons
X

Kulturbloggen

Anna Ångström

Anna Ångström
Marlene Monteiro Freitas

Marlene Monteiro Freitas

Identitetsfrågor är ett hett ämne i dansvärlden. Det kan handla om vilka slags kroppar som exponeras på scenen men också om att leka med status och genus via maskerader. På fredag och lördag (20-21 mars) gästas MDT i Stockholm av Marlene Monteiro Freitas och hennes verk ”Guintche”, om en fiktiv figur som transformeras. Den som 2012 såg hennes makalösa Prince-imitation i Trajal Harrells gruppverk ”(M)imosa – Twenty looks, or Paris is burning at the Judson Church” blir förstås nyfiken på vad denna capverdianska Parts-utbildade begåvning gör på egen hand.

Amerikanen Trajal Harrell, som har sin grund i den queera voguingkulturen och som gästade Dansens hus för ett par år sedan, är dessutom aktuell med ett verk för Cullbergbaletten, urpremiär på Dansstationen i Malmö på torsdag 19 mars (kommer  till Dansens hus i Stockholm från 22 maj). I ”Highlight” delar han kväll med Eszter Salamon. Båda ifrågasätter normer inom scen- och underhållningsindustrin och utmanar vår blick på sexualitet, identitet och kropp.

Den 27-28 mars fördjupas frågorna under ”exChange Perspectives” som Dansens hus och Dans- och cirkushögskolan arrangerar. Vems kropp ska anpassas till vad inom danskonsten i dag? Hur kan vi utmana de normer som begränsar mångfald och variation? Föreläsningar,  workshops och föreställningar är avstamp för att belysa frågeställningarna. Medverkar gör bland andra Panaibra Gabriel Canda från Moçambique (vars ”Marrabenta solos” gjorde ett starkt intryck förra våren), Claire Cunningham och Caroline Bowditch från Storbritannien, Tyst teaters Josette Bushell-Mingo samt Ali och Hèdi Thabe från Tunisien.

 

Kategorier