Kulturbloggen

Anders Q Björkman

Anders Q Björkman

Tysk kultur har hamnat i en självförvållad förlamning med kulturinstitutioner som är mer intresserade av politiker än publiken och mer fokuserade på administration än på innovation. Här finns en tendens att kulturskapare strävar efter att bli institutioner som tilldelas offentliga pengar – i stället för att i första hand sträva efter att åstadkomma nyskapande kultur. För att bryta utvecklingen och höja kvaliteten på kulturen krävs radikala grepp – lägg ner hälften av teatrarna och museerna.

Dessa tankar presenteras i boken Der Kulturinfarkt som gavs ut i Tyskland i veckan. Och det är tunga kulturnamn som ligger bakom boken – Dieter Haselbach, chef för Centrum för kulturforskning i Bonn, Armin Klein, professor i kulturmanagement i Ludwigsburg, Pius Knüsel, direktör för kulturstiftelsen Pro Helvetia, och Stephan Opitz på kulturministeriet i förbundslandet Schleswig-Holstein. De fyra menar att Tyskland skulle klara sig med 3 200 museer i stället för 6 300, 70 statliga och kommunala teaterscener i stället för 140 samt 4 000 bibliotek i stället för 8 200. De pengar man skulle spara genom denna halvering vill de fyra författarna – som presenterar sina tankar i förra numret av Der Spiegel – använda till följande:

1. En förstärkning av de återstående kulturinstitutionernas ekonomi så att dessa verkligen har råd med kvalitet.

2. En satsning på amatörkultur.

3. En utveckling av en kulturindustri som man menar ännu inte existerar, en industri där konst faktiskt är en vara – men fortfarande ändå konst.

4. En satsning på högskoleutbildningar för konst, musik och design.

5. En höjning av bildningsnivån om samtidskonst från omvärlden.

Författarna till Der Kulturinfarkt menar att deras åtgärder skulle stärka individen på bekostnad av institutionerna. Men de inser också att förslagen kommer att mötas av protestutrop som ”Kulturnationen är i fara” och ”Kultur får aldrig bli en vara”. Och sådana protester gör det naturligtvis svårt för tyska politiker att gå i den riktning författarna föreslår.

Hur många museer och teaterscener behöver Sverige?

 

Kategorier

Fler bloggar