Annons

Kulturbloggen

Tobias Brandel

Tobias Brandel

Efter en veckas intensiv aktivitet för att skapa förhandsbuzz är det i dag premiär för Ajour, Sveriges egen sociala medier-boy wonder Emanuel Karlstens nya projekt – en nyhetssajt som ska ”utmana sätten vi gör journalistik”. Den personliga rösten, det goda berättandet, läsarmedverkan och transparens är ledorden i hans manifestet. Känns det bekant?

Redan klockan tio på måndagsmorgonen finns här flera artiklar: En användbar guide till hur man följer Etiopienrättegången på nätet, en fascinerande men kort redogörelse för det bisarra reborn-fenomenet med kvinnor som bloggar om sina naturtrogna dockor, lite statistik med anledning av att det i dag är internationella dagen för utrotande av fattigdom, ett antal rätt konventionella presentationstexter med stora ord om Ajour-projektet och en mindre konventionell presentation av en av medarbetarna i form av en musikvideo. Och förstås blixtsnabba, ödmjuka svar från artikelskribenterna själva på de (hittills få) läsarkommentarerna under artiklarna.

Det är givetvis för tidigt att redan ge ett omdöme om Ajour. En av sajtens medgrundare, Johan Hedberg, gör det dock själv i ett inlägg. ”Nu går ridån upp… Och så ser det mest bara ut som en blogg”, skriver han. En betydligt elakare kommentar skulle förstås vara att det ser ut som en vanlig nyhetssajt. Att försöka bygga ett nytt journalistiskt varumärke i en tid där de flesta gamla lever med snaran runt halsen kan visa sig vara ett genidrag, eller bara rätt puckat.

 

Kategorier