X
Annons
X

Wall Street-bloggen

Daniel Kederstedt

Daniel Kederstedt

Vid det här laget kan ni historien: Hur Facebook kramades sönder och samman inför börsdebuten, fastnade i ett trassel av bland annat teknikstrul och rykten om sänkta förväntningar och fick se den förväntade succén förvandlas till fiasko. Sedan premiären för två månader sedan har inte företagets aktie varit över noteringspriset på 38 dollar en endaste gång – snarare har den kretsat kring 28-33 dollar.

Inför sin första kvartalsrapport som publikt företag fortsatte investerarna att slå med full kraft mot it-företaget. Under handelsdagen föll aktien med 8,5 procent (delvis på grund av Zynga) och när rapporten väl publicerades rasade Facebook än en gång, nu med cirka 11 procent.

Exkluderar man kostnaderna för börsintroduktionen rapporterar den sociala mediesajten en vinst på 0:12 dollar per aktie, vilket rimmar väl med analytikernas förväntningar. Inkluderas börskostnaderna landar vi däremot på en nettoförlust på 157 miljoner dollar, eller 0:08 dollar per aktie, vilket alltså motsvarar cirka 1 miljard kronor.

Samtidigt ökade omsättningen med 32 procent till 1,18 miljarder dollar, vilket var ganska exakt vad analytikerna väntat sig. Totalt kommer 84 procent av intäkterna från annonser.

Facebook rapporterar också att det har fått se antalet användare öka – från 901 miljoner i mars till 955 miljoner i slutet av juni. It-bjässen har tidigare inte rapporterat helt sanningsenligt om siffrorna, vilket kan vara bra att känna till.

Siffrorna om 955 miljoner användare må låta imponerande men sanningen är ju snarare den att Facebook därmed bara lyckats kränga annonser för cirka 1 dollar per användare under kvartalet. Inte imponerande.

Samtidigt ökar antalet mobilanvändare kraftigt, upp 67 procent under kvartalet till 543 miljoner. Positivt för Facebook förstås att folk strömmar till tjänsten, men det sätter i sin tur fokus på just problemet med att håva in pengar. Just nu råder stor skepsis kring hur Facebook ska kunna omvandla mobilanvändarna till kassakor.

Oavsett om man har 955 miljoner användare eller inte kommer allt till syvende och sist till pengar. Och där gör Facebook knappast något vidare intryck i dagsläget.

Om bloggen


Daniel Kederstedt är SvD Näringslivs korrespondent i världens ekonomiska huvudstad – New York. Med utgångspunkt från Wall Street rapporteras här om finansvärlden, börserna och det internationella näringslivet.

@kederstedt på Twitter