Annons

Wall Street-bloggen

Daniel Kederstedt

Daniel Kederstedt

För bara en vecka sedan värderades Instagram till 500 miljoner dollar.

En intensiv förhandlingshelg senare hade Facebooks vd Mark Zuckerberg lagt beslag på det olönsamma bildapplikationsföretaget – för 1 miljard dollar.

Miljardbubbla! skriker nu flera analytiker.

En av de mest kritiska är Michael Pichter, börsanalytiker på Wedbush Securities som inte tvekar att föra över en enorm skuld på Facebook – inte minst just på grund av köpet av Instagram.

– Facebook kommer att hålla bubblan vid liv och blåsa upp den än mer. Så länge som Facebook faktiskt fortsätter att visa ökade intäkter, och så länge som de har ett fett checkhäfte och är redo att köpa några av de här aktörerna så kommer bara bubblan att bli större och större.

Problemet stannar dock inte där, enligt Michael Pichter.

I en intervju med CNBC säger han att värdet på it-bolagen är upptrissade bortom allt förstånd. Han tar exempel i applikationsföretag som Pinterest och Foursquare, men att även nätkupongföretag som Groupon bör inkluderas är ganska självklart. Företaget, som aldrig har visat vinst, har inte fått mycket rätt alls på sistone. Trots att bokföringsstrul blivit ett förekommande inslag i företaget värderas det till närmare 9 miljarder dollar.

– Jag förstår inte riktigt värdet som sätts på flera av de här företagen, säger Michael Pichter. Folk sätter gärna miljardsiffror framför dem, men de saknar vettiga intäktsmodeller. Samma sak gäller med Twitter. Även om det har en intäktsmodell så är det inte ens i närheten av lika robust som Facebook.

Facebook väntas kliva in på börsen om en månad, troligtvis på Nasdaq OMX. När handeln nyligen avbröts på sekundärmarknaden värderades företaget, som alltså faktiskt är lönsamt, till hela 107,5 miljarder dollar. Det innebär att varje användare på Facebook är värd cirka 126 dollar, eller närmare 880 kronor. I alla fall om vi trots allt ska gå efter de officiella siffrorna från Facebook om att de har 850 miljoner användare.

– Det är låter som mycket pengar, och det är det också, säger Michael Pachter om notan per användare. För mig verkar det som att investerarna känner sig trygga med att tro att en Facebook-användare kommer att stanna hela sitt liv…

Det är förstås långt ifrån självklart.

För även om Facebook intagit positionen som det självklara sociala mediealternativet idag vet vi att det kan svänga fort. It-bjässen har fått massiv kritik genom åren för att ha stampat jämfota på användarnas privatliv och det är en fråga som man måste fortsätta jobba med, som företagsledningen måste garantera aldrig ens kommer upp till ytan igen.

Samtidigt har många börjat skruva oroligt på sig över Facebook i sig och hur det sköts eftersom vd:n Mark Zuckerberg inte tycks vara villig att ens lyssna till investerarna om hur företaget bör skötas.

Inget företag är garanterat en säker framtid, allra minst sådana som saknar en vettig intäktsmodell. Men det gäller också drakar som Facebook, Google och Apple. Fråga bara, för att göra en något haltande jämförelse, Bank of America – en gång en extremt stark bjässe på Wall Street men som nu mer eller mindre slåss för sin överlevnad.

Om bloggen


Daniel Kederstedt är SvD Näringslivs korrespondent i världens ekonomiska huvudstad – New York. Med utgångspunkt från Wall Street rapporteras här om finansvärlden, börserna och det internationella näringslivet.

@kederstedt på Twitter