Martin Jönsson
I BACKSPEGELN Mikrobloggar, FRA-debatt, tidningsnedläggningar och Iphoneflöjtspelande. Här är medie- och reklamåret i listammanfattning. Detta var, enligt mitt tyckande, 2008 års:
Opinionsrevolution: Bloggbävningen om FRA visade att även sociala medier kan sätta debattagendan.
Digitala dilemma: Delningen av obduktionsprotokoll på Pirate Bay satte offentlighetsprincipen i nytt ljus.
Lista: Youtubelistan (och sedan lånade Ledarbloggen Strages idé och grävde upp några sanslöst roliga politikfilmer)
Genombrott: Mikrobloggar som Twitter, Jaiku, Bloggy och andra fick en ny roll för nyhetssapportering och snabbdebatt
Andrahandsval (?): Mats Svegfors ny vd för SR sedan Stadsteaterns chef uppges ha nobbat i sista stund.
Medieblogg: Same, same but different
Medietidning: Medievärlden, vars nya sajt emotses med spänning
Mediepolitiska antiklimax: Public service-utredningen
Mediepolitiska såpor: Presstödet och reklamskatten
Twittrare: Barack Obama och hundratals Bombay-bor utanför Taj Mahal
Jaikuare: Joakim Jardenberg
TV-program: Klass 9A i SVT; rena definitionen på vad public service-tv är när den är som bäst: viktig, välgjord, icke-kommersiell och rotad i sin samtid. När SVT gör sådant här kan förlåta dem ett och annat Halal TV-blindskär.
Webb-tv: Bambuser
Valvideo 1: Barack Obamas tal A more perfect union”, som i ett slag förvandlade Youtube till en ”riktig” och viktig politisk tv-kanal. När något tiotal miljoner väljer att se ett 45 minuter långt tal om ras och politik blir det helt plötsligt en central medieplattform även för opinionsbildning,
Valvideo 2: Homer Simpson försöker rösta på Obama (med citatet ”Things like this don’t happen in America! Maybe in Ohio, but not in America!)
Blogghatare som började blogga: Siewert Öholm och Rolf Vanderbrink
Kalkonfilm :Sarah Palin!
Nästa års journalistprisvinnare: Hannes Råstam, för dokumentären om Thomas Quick. Juryn gav honom Lukas Bonniers hederspris redan 2005 för en långvarig gärning med unik drivkraft och stark integritet”. Det var förstås välförtjänt, men också en kompensation för att han inte fick priset 2004. I november får de dela ut ett pris till.
Medieanalys: Nelson Muntz i Simpsons häcklar Washington Post och andra papperstidningar.
Mediedebattör: Englas mamma
Reklam-sexister: Ryanair. Och Ryanair igen.
Hoppfulla reklaminitiativ: Lanseringen av en Reklamombudsman (men vi tror på effekten först när vi ser den)
Mest obegripliga reklamkampanj: Sveriges Lantbruksuniversitet
Mest mästrande reklamkampanj: Sveriges annonsörer
Mediebok: Clay Shirkys ”Here Comes Everybody” om den användarskapade revolutionen. Bör finnas i Bo Rothsteins och Siewert Öholms julklappssäckar.
Sportbok:Erik Niva om den nya världsfotbollen.
Återutgivning 1: Bangs dagböcker från Berlin-OS
Återutgivning 2: Sydsvenskans Niklas Orrenius i en antologi med politiska reportage
Hafsverk: Christina Jutterströms bok om public service
Nästa års bok: Chris Andersons ”Free”
Lobbyseger 1: Dansbandsmusiken fick mer plats i både radio och tv
Lobbyseger 2: Bloggosfären och dess fränder i Europaparlamentet stoppade förslaget om kontroll av bloggar.
Publikras på nätet: Lunarstorm
Publikras i tv-rutan: SVT2, som skulle bli smalare och djupare, men mest blev mindre – nu passerad av både TV3 och Kanal 5.
Publikras på papper: Kvällspressen, igen – nu med tvåsiffriga procenttal
Reklam-cameo: Lars-Åke Lagrell s
om kejsare till häst i EM-reklamen.
Reklam-stöld: Socialdemokraterna travesterar de nya moderaterna – och reklamretoriken går i cirklar, igen.
Ursäkt: Rapportchefen Morgan Olofsson tvingas göra en pudel om Carl Biltds FRA-uttalanden.
Mediebrottsling 1: Trond Sefastsson, f d Kalla Fakta
Mediebrottsling 2: Jan Scherman, vars TV4, döms att betala straffavgifter för sin reklamfrossa, gång på gång
Mest väntade gratistidningsnedläggningar: Danska Nyhedsavisen och svenska Punkt SE
Tråkigaste tidskriftsnedläggning (på papper): Trots allt
Nästa års mest väntade gratistidningsnedläggning: City. Om inte ägaren tycker det är okej med chefredaktörens profetia om att tidningen aldrig lär kunna gå med vinst.
Nästa års mest väntade och mest tråkiga tidskriftsnedläggning: Portfolio.
Konkurshot: Tribune Company
Papperslösa: Christian Science Monitor
Sajter: Spotify och Daily Beast
Nyhetssajt: Playrapport
Webbtabloid: Nyheter 24, som karbonkopierade The Sun så långt de vågade – och så långt kassan räcker.
Iphoneapplikation: Ocarina
Mobilexperiment: Aftonbladets taggar
Webbtjänst:. Google Streetview och Hitta Gatubild
Tidskriftsnykomling: Filter
Opinionsnykomling: Newsmill.
Kolumnist (och smartaste tidningsvärvning): Katrine Kielos
Tur-att-det-inte-blev av: I dagsläget känns det som att Steve Ballmer bör vara rätt glad för att han inte fick köpa Yahoo för 284 miljarder.
Jo, det var fel att sända: Englas begravning i SVT
Pengarna i sjön: Statliga utredningen om förbud mot sexistisk reklam
Nitlott: Svenska Spels balansgång mellan lagom och marknadsdominans
Elakaste: Reportlegenden Jimmy Breslin kallar Youtube/Facebook för ”Youface”
Viktigaste svenska medieaffärer: 1.TV4 köper C More Entertainment 2. Stampen köper Svenska Fans 3.Schibsted köpte in sig i svenska Metro
Dyraste svenska medieaffär: MTG pröjsade 6 miljarder för ett bulgariskt tv.-bolag
Gammelmedietänk: SF Bio tillåter inte djuplänkar
Vad hände med den egentligen? Mediekoncentrationsutredningen som kulturministern blev tvingad till efter röstmissen i riksdagen
Youtubestjärna: Thorbjörn Larsson
Konspirationsteori: Bonnier försöker ta över bloggosfären
Smalaste tv-satsning: TV4 Science Fiction
Örebroare: Rose-Marie Frebran
De-behöver-nog-ett-”lycka till”: TV7:s nya ägare
Webbfiasko: Google Knol
Oheliga reklamallians: SVT och Lindex
Hejdå: Kerstin Brunnberg på SR, Otto Sjöberg på Expressen och den här mediebloggen (om några dagar)
Läs också årskrönikan 2007: