Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

I BACKSPEGELN Mikrobloggar, FRA-debatt, tidningsnedläggningar och Iphoneflöjtspelande. Här är medie- och reklamåret i listammanfattning. Detta var, enligt mitt tyckande, 2008 års:

Opinionsrevolution: Bloggbävningen om FRA visade att även sociala medier kan sätta debattagendan.

Digitala dilemma: Delningen av obduktionsprotokoll på Pirate Bay satte offentlighetsprincipen i nytt ljus.

Lista: Youtubelistan (och sedan lånade Ledarbloggen Strages idé och grävde upp några sanslöst roliga politikfilmer)

Genombrott: Mikrobloggar som Twitter, Jaiku, Bloggy och andra fick en ny roll för nyhetssapportering och snabbdebatt

Andrahandsval (?): Mats Svegfors ny vd för SR sedan Stadsteaterns chef uppges ha nobbat i sista stund.

Medieblogg: Same, same but different

Medietidning: Medievärlden, vars nya sajt emotses med spänning

Mediepolitiska antiklimax: Public service-utredningen

Mediepolitiska såpor: Presstödet och reklamskatten

Twittrare: Barack Obama och hundratals Bombay-bor utanför Taj Mahal

Jaikuare: Joakim Jardenberg

TV-program: Klass 9A i SVT; rena definitionen på vad public service-tv är när den är som bäst: viktig, välgjord, icke-kommersiell och rotad i sin samtid. När SVT gör sådant här kan förlåta dem ett och annat Halal TV-blindskär.

Webb-tv: Bambuser

Valvideo 1: Barack Obamas tal A more perfect union”, som i ett slag förvandlade Youtube till en ”riktig” och viktig politisk tv-kanal. När något tiotal miljoner väljer att se ett 45 minuter långt tal om ras och politik blir det helt plötsligt en central medieplattform även för opinionsbildning,

Valvideo 2: Homer Simpson försöker rösta på Obama (med citatet ”Things like this don’t happen in America! Maybe in Ohio, but not in America!)

Blogghatare som började blogga: Siewert Öholm och Rolf Vanderbrink

Kalkonfilm :Sarah Palin!

Nästa års journalistprisvinnare: Hannes Råstam, för dokumentären om Thomas Quick. Juryn gav honom Lukas Bonniers hederspris redan 2005 för en långvarig gärning med unik drivkraft och stark integritet”. Det var förstås välförtjänt, men också en kompensation för att han inte fick priset 2004. I november får de dela ut ett pris till.

Medieanalys: Nelson Muntz i Simpsons häcklar Washington Post och andra papperstidningar.

Mediedebattör: Englas mamma

Reklam-sexister: Ryanair. Och Ryanair igen.

Hoppfulla reklaminitiativ: Lanseringen av en Reklamombudsman (men vi tror på effekten först när vi ser den)

Mest obegripliga reklamkampanj: Sveriges Lantbruksuniversitet

Mest mästrande reklamkampanj: Sveriges annonsörer

Mediebok: Clay Shirkys ”Here Comes Everybody” om den användarskapade revolutionen. Bör finnas i Bo Rothsteins och Siewert Öholms julklappssäckar.

Sportbok:Erik Niva om den nya världsfotbollen.

Återutgivning 1: Bangs dagböcker från Berlin-OS

Återutgivning 2: Sydsvenskans Niklas Orrenius i en antologi med politiska reportage

Hafsverk: Christina Jutterströms bok om public service

Nästa års bok: Chris Andersons ”Free”

Lobbyseger 1: Dansbandsmusiken fick mer plats i både radio och tv

Lobbyseger 2: Bloggosfären och dess fränder i Europaparlamentet stoppade förslaget om kontroll av bloggar.

Publikras på nätet: Lunarstorm

Publikras i tv-rutan: SVT2, som skulle bli smalare och djupare, men mest blev mindre – nu passerad av både TV3 och Kanal 5.

Publikras på papper: Kvällspressen, igen – nu med tvåsiffriga procenttal

Reklam-cameo: Lars-Åke Lagrell s
om kejsare
till häst i EM-reklamen.

Reklam-stöld: Socialdemokraterna travesterar de nya moderaterna – och reklamretoriken går i cirklar, igen.

Ursäkt: Rapportchefen Morgan Olofsson tvingas göra en pudel om Carl Biltds FRA-uttalanden.

Mediebrottsling 1: Trond Sefastsson, f d Kalla Fakta

Mediebrottsling 2: Jan Scherman, vars TV4, döms att betala straffavgifter för sin reklamfrossa, gång på gång

Mest väntade gratistidningsnedläggningar: Danska Nyhedsavisen och svenska Punkt SE

Tråkigaste tidskriftsnedläggning (på papper): Trots allt

Nästa års mest väntade gratistidningsnedläggning: City. Om inte ägaren tycker det är okej med chefredaktörens profetia om att tidningen aldrig lär kunna gå med vinst.

Nästa års mest väntade och mest tråkiga tidskriftsnedläggning: Portfolio.

Konkurshot: Tribune Company

Papperslösa: Christian Science Monitor

Sajter: Spotify och Daily Beast

Nyhetssajt: Playrapport

Webbtabloid: Nyheter 24, som karbonkopierade The Sun så långt de vågade – och så långt kassan räcker.

Iphoneapplikation: Ocarina

Mobilexperiment: Aftonbladets taggar

Webbtjänst:. Google Streetview och Hitta Gatubild

Tidskriftsnykomling: Filter

Opinionsnykomling: Newsmill.

Kolumnist (och smartaste tidningsvärvning): Katrine Kielos

Tur-att-det-inte-blev av: I dagsläget känns det som att Steve Ballmer bör vara rätt glad för att han inte fick köpa Yahoo för 284 miljarder.

Jo, det var fel att sända: Englas begravning i SVT

Pengarna i sjön: Statliga utredningen om förbud mot sexistisk reklam

Nitlott: Svenska Spels balansgång mellan lagom och marknadsdominans

Elakaste: Reportlegenden Jimmy Breslin kallar Youtube/Facebook för ”Youface”

Viktigaste svenska medieaffärer: 1.TV4 köper C More Entertainment 2. Stampen köper Svenska Fans 3.Schibsted köpte in sig i svenska Metro

Dyraste svenska medieaffär: MTG pröjsade 6 miljarder för ett bulgariskt tv.-bolag

Gammelmedietänk: SF Bio tillåter inte djuplänkar

Vad hände med den egentligen? Mediekoncentrationsutredningen som kulturministern blev tvingad till efter röstmissen i riksdagen

Youtubestjärna: Thorbjörn Larsson

Konspirationsteori: Bonnier försöker ta över bloggosfären

Smalaste tv-satsning: TV4 Science Fiction

Örebroare: Rose-Marie Frebran

De-behöver-nog-ett-”lycka till”: TV7:s nya ägare

Webbfiasko: Google Knol

Oheliga reklamallians: SVT och Lindex

Hejdå: Kerstin Brunnberg på SR, Otto Sjöberg på Expressen och den här mediebloggen (om några dagar)

Läs också årskrönikan 2007:

31/12 -07 Fångarnas dans var årets Youtube-ögonblick

Fler bloggar