Annons
X
Annons
X

Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

I BACKSPEGELN Bloggbävning, sociala kampanjer och mediepolitisk dramatik. Så såg medie- och reklamåret 2008 ut. Här är de tio tyngsta händelserna och trenderna i snabbspolning.

1. Gräsrötternas genombrott

2008 var året då bloggosfärens betydelse för opinionsbildning, agendasättande och nyhetsrapportering lyfte till en helt ny nivå. Bo Rothstein och en del andra må tycka att det mesta luktar kloak, men det sätt på vilket svenska bloggare förvandlade FRA-frågan till årets mest explosiva politiska fråga visade på nätverkandets kraft i samhällsdebatten. Och när Bombay exploderade och Skåne skakade var det inte traditionella medier utan mikrobloggande medborgare på Twitter och Jaiku som stod för de rappaste nyheterna.

Blogginlägg om detta, i urval:

18/6 FRA-frågan speglar en medierevolution

26/9 Slutdebatterat om FRA? Var inte så säker

18/9 Klara siffror om bloggosfärens betydelse

1/12 Vinu gav katastrofen nya perspektiv

1/12 Mikrobloggens genombrott i Bombay


2. Social sprängkraft

Change? Ja, det sätt på vilket Barack Obamas organisation använde sociala medier i kampanjarbetet innebar verkligen en enorm förändring. På sajter som Facebook, Myspace, Youtube, Flickr, Digg och Linkedin växte en ny sorts partiorganisation och mediebevakning fram. Resultatet blev en mobilisering av nya väljare och nya pengar på ett sätt som varken Clinton eller McCain kunde matcha. Effekten lär vi märka i Sverige när alla partier ska försöka härma succén. Att det inte är så lätt förstod vi dock när vi såg Mona Sahlins Youtube-reklam…

Blogginlägg om detta, i urval:

18/6 Barack Obama vann i de sociala medierna

23/10 Så ska Youtube bli Sveriges TV-portal

5/11 Obamakampanjen firar på nätet

5/11 Obamamanin på nätet är svår att kopiera

3. Kulturministerns kullerbyttor

Presstödsreform eller inte presstödsreform? Reklamskatt eller inte reklamskatt? Kulturministern Lena Adelsohn Liljeroth bytte fot och dementerade sig själv på ett sätt som fick de flesta mediepolitiska kommentatorer att tappa tålamodet. Just nu är det svårare än någonsin att få en tydlig bild av vad regeringen egentligen driver för linje i en rad stora mediepolitiska frågor.

Blogginlägg om detta, i urval:

29/6 Reklamskatten måste få en deadline

29/6 Det mesta blir sig likt i mediepolitiken

1/9 Ministern som dementerar sig själv

29/8 Därför tvärvänder ministern om presstödet


4. USA-tidningarnas ödesstund

Finanskrisen tog strypgrepp på de redan hårt prövade amerikanska dagstidningskoncernerna. Rasande annonsintäkter och uselt kassaflöde tvingade fram rena panikåtgärder på flera håll, när stora och etablerade tidningar lades ut till försäljning, drog in pappersutgåvor och ställde in betalningarna. Nu är det en ren kamp för överlevnad som gäller.

Blogginlägg om detta, i urval:

17/12 MInskad utgivning i Detroit

14/12 Härdsmältan nära för USA-tidningarna

9/12 2009 blir ännu väre för USA-pressen

8/12 Tribune ställer in betalningarna

28/10 Klassisk Bostontidning ger upp papperet

26/10 Stålbad för pressen i finanskrisens spår

12/10 Recept för dagspressens överlevnad

5. Medialt mothugg

Englas mamma startade en blogg för ”att kunna få fram vad jag egentligen tycker och inte bli redigerad eller censurerad av pressen”. Carl Bildt använde sin för att protestera mot hur hans uttalanden tolkades av SVT – och fick till slut Rapport-chefen Morgan Olofsson att backa och be om ursäkt. 2008 var året då bloggandet på allvar blev en kanal för direktkommunikation och ”second opinions”, på ett sätt som ställer helt nya krav på redaktionerna.

Blogginlägg om detta, i urval:

5/4 Här kommer alla rösterna på en och samma gång

28/5 Vem talar, vilka lyssnar?

27/7 Medierna måste lyssna mer

9/9 Men tänk om de är bättre än vi är?

22/9 1-0 till Bildt i modern mediekunskap


6. SVT bantar och krymper

För att föregripa public service-utredningens krav på effektivisering beslutades om besparingar på SVT på 250 miljoner till 2010, vilket fick chefsmissnöjet som Eva Hamilton varit relativt förskonad från att mullra igen. Men SVT bantade också som tv-företag: omprofileringen av SVT2 fick TV3 och Kanal 5 att gå förbi i statistiken – och under året blev TV4 också för första gången större än SVT totalt sett, med fotbolls-EM som draghjälp.

Blogginlägg om detta, i urval:

3/4 Politiska hot får Hamilton att samla styrkorna

3/12 SVT blir allt mindre – och äldre

4/11 TV4 nästan ikapp SVT

1/7 EM gjorde TV4 till största TV-företaget

7. Reklamfrossa i TV

Nya reklamregler öppnade fördämningarna för mer reklam i TV4 – och de drog på för allt vad tygen höll. Resultatet blev upprepade fällningar i Granskningsnämnden för alltför stor mängd reklam per timme, under bland annat EM och Wimbledon. Men hot om miljonböter tycks inte bita på TV4, som i år väntas göra en vinst på runt 800 miljoner…

Blogginlägg om detta, i urval:

8/12 Dubbelfel för TV4:s reklamfrossande

10/11 Ja, det var för mycket reklam under EM


8. Gratis blev för dyrt

Gratistidningskriget kanske inte är över, men det skördade i varje fall en hel del offer, över hela Europa. Tio gratistidningar lades ner under året, däribland Punkt SE och Nyhedsavisen – och Metro och andra gratisaktörer är knappast klara med omstruktureringen än.

Blogginlägg om detta, i urval:

20/10 Metro ger upp hoppet om 2008

1/9 Är gratistidningskriget över nu?

19/5 Därför satte Metro punkt

9. Slaget om tv-licensen

Utspelen från alla som vill avskaffa tv-licensen stod som spön i backen i böcker, rapporter, remissvar och på ledarsidor. Publice service-utredaren Rose-Marie Frebran förslår en kompromissvariant, med namnbyte till public service-avgift, medan förre SVT-vd:n Christina Jutterström vill att samma modell som med begravingsavgiften ska användas för att hålla liv i SVT, SR och UR. Stalltipset just nu är att regeringen inte river upp licensen, men frågan lär fortsätta debatteras 2009.

Blogginlägg om detta, i urval:

3/10 Sponsring och licens får det att hetta till


10. Mobilt nytänkande

Nix, det blev inget stort genombrott för vare sig mobil-tv eller nyheter i mobilen i år. Heller. Men vi fick Iphone och andra smarta telefoner, med applikationer som förnyar mediekonsumtionen och knyter ihop webb, geografi och individuella behov på helt nya sätt. Tänk att man klarade sig utan Google Readers Iphone-tjänst och ändå kände sig hyfsat uppdaterad 2007!

Blogginlägg om detta, i urval:

30/11 Blåst på mobila nyheter?

Läs också:

25/12 Bloggbävningen var årets mediehändelse