Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

SISTA INLÄGGET Efter 1 326 blogginlägg om sedan i april 2006 är det dags att lägga ner min blogg om reklam och medier.

Den 1 januari 2009 tillträder jag som ny redaktionschef på SvD. Den rollen, som operativt ansvarig för SvD:s dagliga journalistik, blir svår att kombinera med mediebloggens dagliga branschkommentarer av både tids- och (framför allt) sammanblandningsskäl; därför blir detta inlägg det sista.


Eftersom jag tror starkt på bloggen som redaktionellt verktyg lär jag fortsätta blogga utifrån min nya roll, med start lite senare i vår, men då mer i form av dialog med läsarna och diskussion om vår journalistik. Jag hoppas också att SvD även fortsättningsvis kommer att ha en blogg om medier, men med en annan skribent.


Bloggandet har varit viktigt på väldigt många sätt: för att tvinga fram en vassare och mer strukturerad omvärldsbevakning, för att profilera SvD.se inom medieområdet och för att bygga läsarengagemang och knyta nya kontakter. Och dessutom väldigt stimulerande och kul för mig personligen.

I dag finns det många väldigt bra svenska mediebloggar: Same,same but different, Mindpark, ,Anders Mildner, Beta Alfa, Media Culpa, Vassa Eggen, Deep Edition,The Real Mymlan, Emanuel Karlsten, Jardenberg, Andreas Ekström, What’s Next, Mikael Zackrisson, Mikael Zackrisson, JMW:s Brit Stakston och många andra (bli inte ledsna om ni inte är nämnda). För mig är det i den skaran som de bästa spaningarna, de intressantaste resonemangen och den mest levande diskussion finns om mediernas utveckling: inte i den etablerade branschpressen, där nyhetsbegreppet ofta blir för snävt och branschinternt.

Det är därför i bloggarna jag kommer att följa de hetaste mediefrågorna under 2009. Och visst, det kommer att klia i fingrarna om att kasta mig in och själv blogga om frågor som dessa det kommande året:

* Kommer regeringen att bestämma sig för vad de vill med public service, eller kommer de i sin vårproposition att nöja sig med lite detaljpetande med några av förslagen ur Rose-Marie Frebrans utredning?

* Kommer Aktuellt att låta sig inspireras av CNN:s Star Trek-teknik och ”beama in” Mats Knutson från Almedalen?

* Kommer mikrobloggandet att bli en del även av de traditionella mediernas utbud?

* Exakt hur många amerikanska dagstidningar kommer att läggas ner på papper 2009?

* Kommer tidningsföretagen att få ordning på sina webbintäkter under 2009?

* Kommer Chris Andersons bok ”Free” att säljas på rea?

* Hur lång tid tar det innan SR:s nye vd Mats Svegfors hamnar på kollisionskurs med P3 och de mer underhållsningsbaserade delarna av radion?

* Kommer Per-Mikael Jensen att klara att hålla ihop sitt Metro, eller blir det nedläggningar och uförsäljningar på en rad marknader 209?

* Kommer Almedalsveckan att kännetecknas av att alla partier försöker lansera sig tok-hårt via sociala medier? (Ja, det kommer den)

* Kommer Jan Scherman att lämna TV4 – och i så fall efetrträdas av Casten Almquist eller Otto Sjöberg?

* Kommer reklamkonjunkturen att klara sig såpass hyfsat som IRM spår, eller blir det ett brantare ras än så i mediebolagens reklamintäkter?

* Kommer IOK lyckas att ta ut fantasisummor för tv-rättigheterna till OS 2014 och 2016 – och vilket svenskt tv-bolag kommer i så fall att vara berett att betala?

* Kommer företagsbloggandet – och den ökade öppenheten med Twinglylänkar även där – att hålla i sig även i kristiderna?

Men det ska jag inte. Jag ser istället fram emot att läsa andras blogginlägg om detta. Tack och hej för mig. It’s been a pleasure.

Läs också:

25/12 Bloggbävningen var årets mediehändelse

28/1 Medieåret 2008 i snabbspolning

Fler bloggar