Annons

Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

TIDNINGSKRISEN Dagspressen har problem – men det finns sätt att möta dem. New York Times ordförande Arthur J Sulzberger hade många förslag när han mötte webbentreprenörer på Webby Connect.

New York Times-koncernen går fortfarande med vinst. Men det är nätt och jämnt: till och med septembers utgång i år går den bara med 6,5 miljoner dollar plus, enligt gårdagens kvartalsrapport, vilket är en halvering av fjolårsresultatet motsvarande period. Och utsikterna inför det fjärde kvartalet är som väntat mörka: eftertextannonseringen, framför allt platsannonser och bostadsannonser, är redan halverad i år och på många områden är nu annonsingången på en extremt låg nivå.

Bolaget räddas till en del av att sajterna fortfarande går med plus: ökningen i digitala medier är 2,5 procent. Men det är en avstannande tillväxt – och alla räknar med att tidningens stora sparpaket på 260 miljoner dollar kommer at utökas inom kort.

i ljuset av de siffrorna är det förstås extra intressant att höra vad tidningens ordförande och ägare Arthur Sulzberger Jr, känd för sina drastiska uttalanden, har att säga om läget.

Det framförde han på Webby Connect-dagarna i Kalifornien tidigare i veckan. Hela hans tal, inklusive frågestund, ligger ute på nätet – och det är rekommenderad läsning för alla som är intresserade av vart de stora tidningsföretagen är på väg. Och inte minst: hur NYT tänker möta den allt mer aggressiva – och framgångsrika – satsningen från Rupert Murdochs Wall Street Journal, som håller upplagan uppe på papper och tokökar (+137 %) på nätet.

Sulzberger säger en hel del hoppfullt och intressant. Bland annat det här:

* I kristider söker sig publiken till kvalitetsjournalistik.

* Den febrila aktivitet som märks på nätet i valrörelsen i USA innebär en reell förstärkning av demokratin, men behovet av trovärdig kvalitetsjournalistik minskar inte för det.

* Om medierna förstår hur den långa svansen på nätet fungerar kan de bygga ett långvarigt, starkt intresse kring nyheterna

* Medierna måste vara mer innovativa, annars kommer de aldrig att vara i samklang med publiken och öka lönsamheten i digitala medier

* Massans vishet är en realitet: medierna måste utnyttja den bättre

* Att låsa in sitt innehåll är ingen bra idé: idën om att ”thou shalt not link to outside sites” är på väg att självdö

* Framtida lönsamhet på nätet handlar om att hålla fast vid de fundamentala värdena – och samtidigt växa genom att hela tiden ifrågasätta sätten som medierna arbetar på.

* Det är i längden mer lönsamt att släppa material fritt än att försöka ta betalt för det på nätet

Så här säger han ordagrant: ”Future success on the interne is about leveraging the wisdom of crowds by shaping a more meaningful communtiy oriented experience and by continuing to learn from the information revolution.”

Och jag undrar när jag läst talet: varför hör jag så få svenska ledande mediechefer låta så här insiktsfulla och balanserade om behovet av utveckling, kvalitetsarbete och innovation?

Läs också:

20/10 Fler recept för dagspressens överlevnad

12/10 Recept för dagspressens överlevnad