Wall Street-bloggen

Daniel Kederstedt

Daniel Kederstedt

Sönderslagen, utskrattad och – nu omplåstrad.

Efter Facebooks vingliga intåg på börsen och efterföljande kollaps har aktien nu gjort comeback. Under delar av gårdagen handlades aktien för samma pris som den noterades för – 38 dollar per styck.

Ingen kan anklaga aktien för att ha haft bråttom.

Det tog 14 månader att nå tillbaka dit.

Förklaringen till återhämtningen finner vi främst i den senaste kvartalsrapporten. Facebook förstärkte tankarna om att de faktiskt är på väg att knäcka sin största utmaning i hur de ska tjäna pengar på mobilanvändarna.

Det är här som tillströmningen sker, det här är som kunderna finns och sedan en tid tillbaka också it-bolagets överlägset största inkomstkälla, annonserna.

Efter att först ha struntat (eller inte vågat?) lägga annonser i mobilversionen tog företaget slutligen mod till sig. Det har gett resultat. Idag kommer 40 procent av intäkterna från mobilen. Antalet användare som loggar in via mobiltelefonen är dock större än så, vilket skvallrar om att det är en siffra som inte bara kan utan även bör fortsätta lyfta.

Sedan årsskiftet har Facebook, noterat på Nasdaq OMX, lyft med 38 procent sedan årsskiftet. Företaget kommer visserligen in något under Yahoo (+41), men överträffar flera andra stora it-företag. Microsoft och Google har lyft 19 respektive 25 procent vardera. Apple däremot har rasat 15 procent. Det teknikorienterade indexet Nasdaq Composite har lyft 20 procent sedan årsskiftet.

Återhämtningen innebär att bolagsvärdet nu återigen är på väg upp till 100 miljarder dollar. Samtidigt sticker företagets p/e-tal ut. Idag ligger det på skyhöga 185.

Fler bloggar