Annons

Wall Street-bloggen

Daniel Kederstedt

Daniel Kederstedt

Ett av fjolårets mest utskrattade bolag tycks slutligen börja få nog.

Även om det finns den del surdegar (vinstmarginalen!) i dagens rapport kom Facebook med ett tydligt besked om att de faktiskt förstår var de kan tjäna pengar.

Under det senaste kvartalet lyckades den sociala mediebjässen håva in intäkter på 1,6 miljarder dollar – marginellt över förväntningarna men också 40 procent högre än ett år tidigare. Intäkterna kan också ställas mot de 1,2 miljarder dollar som man hämtade in under det senaste kvartalet.

84 procent av intäkterna, eller cirka 1,3 miljarder dollar, kommer från annonsörerna. Det kan jämföras med de 943 miljoner man hämtade in under motsvarande period ett år tidigare, samt 1,1 miljarder dollar ett kvartal tidigare.

Det är också här som godbitarna börjar utkristallisera sig.

Av närmare 1,1 miljarder aktiva användare varje månad loggar 680 miljoner (+57 procent jämfört med ett år tidigare) in via mobiltelefonen. Företaget håvar nu in 23 procent av annonspengarna genom mobilen och ja, det är alltså i underkant till hur det borde kunna se ut. Men 23 procent är något av ett styrkebesked. Men i den senaste kvartalsrapporten kom ”bara” 14 procent av annonsintäkterna från mobilen.

Vinsten landade på 64 miljoner dollar, ned från 302 miljoner dollar ett år tidigare när bolaget fortfarande stod utanför börsen. Det justerade resultatet landade på plus 0:17 dollar per aktie. Förväntat var 0:15 dollar.

Gott nog kan väl tyckas, men aktiemarknaden håller inte riktigt med – förväntningarna tycks ha varit högre ställda. Efter att ha skvalpat runt på 1-2 procent plus hela dagen pekade aktien i efterhandeln genast ned 4 procent. Inte minst lär investerarna, förståeligt nog, reagera på att vinstmarginalen faller – från 48 till 33 procent.

Mer än något annat understryker dock dagens rapport vikten av företagets satsning och insikt om mobiltelefonens roll.

Det har inte alltid varit så.

I samma veva som Facebook gjorde sig redo för börsdebut förra året kom alarmerande uppgifter om att man inte lyckades göra några pengar alls på mobilanvändarna. Problematiskt eftersom det alltså är här som den stora tillströmningen syns.

Då, för ett år sedan, hade bara ett dussintal civilingenjörer på företaget totalt fokus på mobiltelefonen, uppger Wall Street Journal. Det mesta av arbetet riktades istället mot desktop-varianten och jakten på 1 miljard användare.

Den bistra sanningen över hur negligerad mobiltelefonen var syntes också i siffrorna.

Intäkter: 0 dollar, stod där att läsa.

Kritiken på Wall Street mullrade. Och omkring ett halvår senare kände sig Mark Zuckerberg tvingad att gå ut till försvar. Farhågorna var kraftigt överdrivna och mobiltelefonen var en av företagets mest missförstådda möjligheter framöver, lät det från grundaren.

Oavsett vad så har mycket hänt sedan dess.

Flera satsningar har rullats ut, app-versionen förbättrats kraftigt och reklam börjat dyka upp i såväl flödet som i sökrutan. Nu har också flera hundra av företagets ingenjörer fokus på mobiltelefonen.

Gensvaret har inte låtit vänta på sig. Intäkterna alltså börjat trilla in och Wall Street så smått applådera.

Sedan kvartalsrapporten i oktober har aktien lyft med över 50 procent. Eller, som många analytiker säger här i USA, gått ”from zero to hero”.

Även om det är väl starka uttryck så går det inte att vifta bort uppryckningen. Inför dagens börsöppning rörde sig aktien runt 31 dollar, vilket visserligen är 7 dollar under noteringspriset men skyhögt över bottennivån på 17:55.

Om bloggen


Daniel Kederstedt är SvD Näringslivs korrespondent i världens ekonomiska huvudstad – New York. Med utgångspunkt från Wall Street rapporteras här om finansvärlden, börserna och det internationella näringslivet.

@kederstedt på Twitter