Wall Street-bloggen

Daniel Kederstedt

Daniel Kederstedt

När Groupon med uppblåst bröst spatserade in på börsen uttrycktes det stor skepsis.

Bland annat här talades det om risken för en it-bubbla; att värdet på 12,7 miljarder dollar var väl högt med tanke på att it-bolaget hade enorma problem att visa plussiffror; att affärsmodellen att mejla ut rabattkuponger var för enkel att kopiera och så också gjordes flitigt; att företaget bara några år efter starten hade över 7000 anställda; att det lockade alldeles för få kunder; att det drogs med skulder.

Ett år senare måste vi ställa oss frågan om Groupons hela existens är hotad.

Och svaret är ja.

Företaget och dess vd Andrew Mason har sedan börsnoteringen i november 2011 visserligen blivit kvitt skulderna. Men det har stora svårigheter att såväl tälja fram en vinst som att ge investerarna en endaste anledning till att hänga kvar i aktien.

Bland de som har valt att håva in pengar på företaget hittar vi svenska Kinnevik, som har sålt av sin direkta aktiepost på minst 8,4 miljoner aktier i företaget. Det äger dock fortfarande, enligt senaste kvartalsrapporten, andelar via RocketInternet. Det sistnämnda företaget grundade rabattföretaget MyCityDeal, där Kinnevik var delägare och som köptes upp av Groupon.

Groupons senaste kvartalsrapport, som publicerades i fredags, blev dock också en så pass stor besvikelse att investerarna än en gång flydde vind för våg. Aktien tokrasade med hela 30 procent sedan Groupon till och med misslyckats med att motsvara sina egna förväntningar och intäkterna per kund sjönk.

Inför dagens öppning handlades aktien på 2:76 dollar – ned från 20 dollar vid noteringen. Efter några timmar hade aktien fallit ytterligare 4 procent. Börsvärdet är idag 1,8 miljarder dollar – ned från 12,7 miljarder dollar vid noteringen. Med cirka 73 miljarder kronor borta på ett år ekar Groupon idag ihåligt.

Förklaringarna är många. Men framför allt har det amerikanska it-företaget fått problem på den internationella marknaden, som utgör hälften av verksamheten. Här växte intäkterna bara med 3,1 procent under det senaste kvartalet, jämfört med 31 procent ett kvartal tidigare.

Kritiken är svidande mot exakt hur effektiv företagets produkt faktiskt är då förhoppningarna om att Groupon skulle lyckas väva samman it-världen med den lokala annonsmarknaden tycks ha kommit på skam.

I en undersökning som Reuters hänvisar till visar det sig att en tredjedel av de företag som annonserat via Groupon inte kommer att göra det under de kommande åren, delvis då annonser som publicerades via it-bolaget inte resulterade i att kunderna återvände när erbjudandet väl förbrukats. Lika många menade också det blev en ekonomisk minusaffär att annonsera via Groupon, medan 40 procent muttrade att företagets annonser var mindre effektiva än andra marknadsföringskanaler.

Groupon har försökt, och fortsätter försöka, svara på missnöjet genom att säga att de ska utvidga sin verksamhet samt effektivisera sin tjänst. Men så länge åtgärder som faktiskt kan göra tjänsten mer effektiv lyser med sin frånvaro är det svårt att finna större anledningar till varför investerarna skulle rusa tillbaka till ett hårt konkurrensutsatt företag som saknar en övertygande affärsplan.

Som det ser ut idag är det fritt fall i Groupon. Aktien är farligt nära att nå marken och slås i spillror – omöjliga att limmas ihop ens av de mest it-hajp-vurmande investerarna och analytikerna.

Så här ser det ut när det ut när en aktie tokrasar modell större.

 

Fler bloggar