Annons

Wall Street-bloggen

Daniel Kederstedt

Daniel Kederstedt

Inför dagens rapportsläpp hade Facebook ett frågetecken som mer än andra behövde rätas ut.

Har företaget slutligen kommit på hur man gör pengar på användarna, och inte minst då de som surfar via mobilen?

Svaret: Njae. Men kanske är de på god väg.

Facebook är visserligen inte ensamt om att ha problem med att tjäna annonspengar på sina mobilanvändare, men för den sociala medieaktören är det extremt viktigt att nå framgång här. Facebook hämtar in 86 procent av intäkterna från annonserna och användarna rusar idag till mobiltelefonerna. Över 60 procent av användarna (upp 61 procent på årsbasis) loggar idag in via mobiltelefonen – men enbart 14 procent av annonsintäkterna kom härifrån under det tredje kvartalet.

Det är en förhållandevis svag siffra, men faktiskt tre gånger så mycket jämfört med förra kvartalet.

Indikationerna är är alltså att man kanske är på god väg att slutligen kan börja tjäna pengar på mobilanvändarna. Det var också vad som fick aktien att lyfta runt 13 procent efter börsens stängning. Men med det sagt ska man också komma ihåg att en överväldigande majoritet av intäkterna ännu kommer från de som surfar via fasta datorer – och att Facebook inte lyckass dra in särskilt mycket per pengar än tidigare.

Andra kvartalets intäkter landade nämligen på 1,26 miljarder dollar. Det är upp 32 procent på årsbasis.

Siffran innebär att Facebook med sina 1,01 miljard användare (upp 26 procent på årsbasis) snabbt räknat gör 1:26 dollar per användare, alltså under 9 kronor per användare i kvartalet. Det kan jämföras med 1:23 dollar per användare under föregående kvartal eller för den delen 1:20 dollar ett år tidigare då man hade runt 800 miljoner användare. Intäktsökningen är alltså minimal.

Det andra kvartalet slutar också på röda siffror – minus 59 miljoner dollar, eller 0:02 dollar per aktie. Det justerade resultat per aktie landar däremot på 0:12 dollar, vilket var 0:01 dollar bättre än väntat.

För ett företag som snubblade in på börsen för fem månader sedan med ett börsvärde på 104 miljarder dollar är det inte helt imponerande. Det är inte heller dagens börsvärde, något över 41 miljarder dollar. Efter börsens stängning har aktien lyft runt 13 procent.

Ända sedan börsnoteringen i maj, som omgärdades av enormt teknikstrul, har inte mycket gått Facebooks väg. Företaget har enligt sig själva som sagt nu över 1 miljard användare (jag är fortsatt skeptisk, Facebook har tidigare redovisat falska siffror kring användarna), men samtidigt har flera tunga chefer valt att lämna. Allra senast var Johanna Shields, chef för Europa, Mellanöstern och Afrika.

Dessutom kan aktien snart komma att hamna under ny press då anställdas optionsprogram än en gång omvandlas till aktier som kan säljas. Totalt rör det sig om 225 miljoner aktier till ett värde om 4,3 miljarder dollar.

I mitten av augusti löstes ett annat optionsprogram, innehållande 271 miljoner aktier, ut. Det resulterade i att Facebook-aktien sjönk 6 procent. Risken är att nya ras väntar i veckan.

Ytterligare ett tecken på hur högt värderat Facebook är, och vilka framtidsförhoppningar som ändå finns, hittar vi i p/e-talet, alltså price/earnings. Det låg inför rapportsläppet på 108 dollar – att jämföra med 14:48 dollar för Apple, 15:14 dollar för Microsoft, 21:34 dollar för Google.

Om bloggen


Daniel Kederstedt är SvD Näringslivs korrespondent i världens ekonomiska huvudstad – New York. Med utgångspunkt från Wall Street rapporteras här om finansvärlden, börserna och det internationella näringslivet.

@kederstedt på Twitter