Wall Street-bloggen

Daniel Kederstedt

Daniel Kederstedt

Marknaden är i det närmaste nedlusad med cirka 3000 kaféer och kaffebutiker och har under den senaste tiden bromsat in.

Det hindrar ändå inte den amerikanska bjässen Starbucks från att slutligen försöka etablera sig i Sverige på allvar.

Under nästa år kommer företaget öppna upp ett flertal butiker på gatorna i Oslo, därefter väntar Sverige. Och nu rör det sig inte längre om att, likt idag, befinna sig bakom säkerhetskontroller på flygplatser eller inne i resecentrum utan på gatorna i de största städerna. Det exakta antalet kaféer har inte Starbucks avslöjat ännu, men däremot har man funnit en samarbetspartner i norska Umeo Restaurant Group.

Förhoppningen är att ganska snart ha skapat sig en given plats på marknaden och inom tre år ha blivit etta.

Med tanke på svenskarnas förtjusning kring Starbucks (extremt tydlig när man likt jag bor i New York) har de förutsättningarna att lyckas. Varumärket är redan välkänt, svenskar tycker generellt sett om amerikanska produkter och de nordiska länderna ligger i given topp över världens högsta kaffekonsumtion per invånare.

Samtidigt är det något av upp till bevis för företaget gentemot otåliga investerare. Många har länge skruvat på sig över den relativt svaga tillväxttakten i Europa, dit även Afrika och Mellanöstern räknas i det här fallet.

I dagsläget hämtar Starbucks, som har ett marknadsvärde på 38 miljarder dollar, in 8,5 procent av sin försäljning från Europa. Marknaden får betecknas som extremt utmanande och där försäljningen i kaféer som varit öppna mer än 13 månader var oförändrad under det senaste kvartalet jämfört med ett år tidigare. Företagets vd Howard Schultz har försökt få fart på företagets affärer i Europa med nya reklamfilmer och drinkrecept.

Konkurrenter som Waynes Coffee och Espresso House lär inte sitta still och avvakta hur deras etablering går. Den sistnämnda kedjan, som har över 110 kaféer i Sverige och nyligen bytte ägare, har tidigare förkunnat att de kommer satsa aggressivt i inte minst Norge under de kommande fem åren.

Starbucks öppnade närmare 500 butiker runt om i världen förra året, inte minst i Kina där man växer explosionsartat.

Starbucks föll igår marginellt på börsen sedan nyheten läckt ut om planerna i Norden. Aktien, noterad på Nasdaq OMX sedan 1992, har lyft närmare 9 procent under året.

Fler bloggar