Annons

Wall Street-bloggen

Daniel Kederstedt

Daniel Kederstedt

Spekulationerna har haglat under året och aktien brakat fullständigt – minus 79 procent sedan årsskiftet. Slutligen har AMR, som äger American Airlines, nu också realiserat misstankarna och lämnat in sin ansökan om ordnad konkurs, så kallat Chapter 11.

Oväntat trots allt?

Inte särskilt.

När andra flygbolag har försökt sätta fart mot en ny framtid har AMR stannat kvar i hangaren och uppvisat minussiffror – 471 miljoner dollar back förra året och 982 miljoner dollar under årets första nio månader.

Efter 9/11-attackerna pressades branschen stenhårt, vilket fick många konkurrenter att ansöka om konkurs för att kunna kapa i sina utgifter och ordna upp skuldbergen som de dragit på sig. AMR förklarade att det hårdnackat vägrade följa efter utan valde istället att kämpa på egen hand. Sedan 2004 har utgifterna minskat med 4,1 miljarder dollar och sedan framför allt 2006 har AMR förhandlat om att kapa personalutgifterna samt kostnaderna för pensioner och avgångsvederlag – allt utan att nå några större framgångar.

Samtidigt har AMR tvingat se hur konkurrensen hårdnat. En större omstrukturering av branschen har skett i och med flera uppköp. AMR, som tidigare var nummer 1 i USA, har dock stått passivt bredvid och sett hur konkurrenterna byggt upp attraktiva flygnät och i dagsläget är AMR trea på marknaden. Samtidigt har lågkostnadsbolag som Southwest Airlines skapat än mer konkurrens.

Problemen ökar dessutom i och med att AMR har en gammal flotta som är är allt annat än bränsleeffektiv. Oljepriset har stuckit upp rejält vilket pressat företaget.

Företaget har 4,1 miljarder dollar i tillgångar och kommer att fortsätta flyga under tiden som företaget omstruktureras, framgår i konkursansökan. AMR har dock redan satt fart mot en ny framtid. Vd:n Gerard Arpey, som styrde AMR sedan 2003, har ersatts av den nuvarande ordföranden Thomas Horton.

Flygbranschen har haft enorma svårigheter att uppvisa några större vinster under de senare åren. Branschens internationella organisation IATA räknar med att aktörerna ska göra en samlad vinst på 6,9 miljarder dollar i år – men vinstmarginalen ligger likväl bara på strax över 1 procent. Den ekonomiska krisen samt de högre bränslepriserna förväntas tynga aktörerna så pass att de inte redovisar någon vinst alls under 2012.

Om bloggen


Daniel Kederstedt är SvD Näringslivs korrespondent i världens ekonomiska huvudstad – New York. Med utgångspunkt från Wall Street rapporteras här om finansvärlden, börserna och det internationella näringslivet.

@kederstedt på Twitter