Wall Street-bloggen

Daniel Kederstedt

Daniel Kederstedt

Medan företag som Citigroup säger sig vara redo att prata med demonstranterna ur Occupy Wall Street väljer Bank of America att hårdnackat fortsätta på sin egna väg.

Budskapet är tydligt:

We. Could. Not. Care. Less. About. You.

Bank of America förklarade nyligen att de ska börja utkräva en avgift på 5 dollar per kontokort. Föga förvånande har satsningen slagit tillbaka kraftfullt. Alla från just Average Joe i Occupy Wall Street till president Barack Obama har ifrågasatt exakt hur Bank of America resonerar.

Skälet till avgiften är att banken vill försöka ta tillbaka lite av den intäktsförlust som uppstår på grund av ett knippe nya regler kopplade till reformen Dodd-Frank. Där i specificeras hur stora avgifter bankerna får ta ut på kontokortsavgifter, samt vilka avgifter som är lagliga och ej.

Så här kommenterade Barack Obama, som genom reformen Dodd-Frank nu också har lanserat en ny övervakningsmyndighet över Wall Street, de nya avgifterna den 6 oktober:

– Deras argument är följande: ”Well, vet ni vad, den här gömda avgiften som vi hade var förbjuden så vi kommer hitta en annan avgift för att täcka upp för den förlusten”.

– Det är inte en väl fungerande idé. Det är inte schysst mot konsumenterna.

Han har fått stöd av flera högt uppsatta senatorer som uppmanat konsumenterna att ta pengarna och flytta dem till en helt annan bank. En programledare på tv-kanalen Fox gick till och med så pass långt att hon i direktsändning klippte sönder sitt eget kontokort hos banken.

Att krisen kring Bank of America förvärras är tydligt. Bankens vd Brian Moynihan tycks trampa kvicksand just nu – det mesta blir bara fel. På hans bord ligger sedan tidigare dessutom flera stämningar att hantera på grund av Countrywide (som banken köpte 2008 för 4 miljarder dollar) matade marknaden full med defekta bolåneprodukter innan och under Finanskrisen 1.0. Fler stämningar lär vara att vänta.

Bankens aktie är knappast en glädjefest för tillfället: Ned 51 procent sedan årsskiftet, eller minus 87 procent på fem års tid.

Att allmänheten är så att säga ”pissed off at” Wall Streets bankjättar är ingen nyhet. En studie från JD Power and Associates från i år visar att nöjdheten bland konsumenterna fortsätter att sjunka och ligger klart under de mindre aktörerna. Just Bank of America är särskilt utsatt, hävdar Bert Ely, konsult med inriktning på bankfrågor.

– Bank of America har blivit en symbol för vad människor inte uppskattar hos finansinstitutioner, säger han.

Bank of America har försökt återvinna lite av sin bad-will genom att mata ut ny reklam. Bjässen har sedan en tid tillbaka synts intensivt i tv, tidning och på nätet. Satsningen kommer att pågå fram till årsskiftet i tolv större städer, däribland Charlotte, Boston, Chicago, New York och Los Angeles.

Reklamen kretsar oftast kring hur mycket pengar Bank of America ger till välgörenhet, hur vänligt inställd den är till mindre företagare och att det minsann går att omförhandla lånen för de som hamnat på obestånd.

– Irrelevant, kommenterar Kathleen Day, talesperson för intresseorganisationen Center for Responsible Lending, reklamen. Det enda som betyder något är att Bank of America och de andra banker städar upp i sina organisationer så att de kan omförhandla fler lån och aldrig mer gör samma sak mot ekonomin, säger hon till Huffington Post.

Banken har totalt lagt 10,8 miljoner dollar på välgörenhet hittills i år.

Samtidigt har banken lagt 1,6 miljoner dollar på lobbying , visar uppgifter från Opensecrets.org. Bank of America intar därmed åttondeplatsen  på listan över de kommersiella banker som pytsat upp mest pengar på att påverka politiker och andra makthavare. Listan toppas av American Bankers Association med 4,7 miljoner dollar, JP Morgan Chase med 3,4 miljoner dollar och Citigroup med 2,6 miljoner dollar.

Fler bloggar