Annons

Wall Street-bloggen

Daniel Kederstedt

Daniel Kederstedt

Sökjätten har försökt otaliga gånger men utan att lyckas. Skam den som ger sig tycks Google resonera när det nu lanserar ytterligare en satsning för att försöka ta andelar av Facebook.

Projektet, som precis har visats upp, kallas Google+ och påminner hyfsat mycket om Mark Zuckerbergs skapelse. Användarna kan exempelvis uppdatera sin status, publicera bilder och länkar samt chatta.

Det Google hoppas ska ge dem framgång är att de satsar på just det område där Facebook oftast får kritik – säkerheten kring användarens information. Tanken är att kommunikationen via Google+ ska ske genom små grupper och en persons kontaktuppgifter inte ska kunna spridas.

Google, som tidigare har misslyckats med satsningar som Buzz och Orkut, har under senaste tiden pressats av just Facebook som tar upp allt mer av internetanvändarnas tid.

Enligt ComScore besökte 180 miljoner människor Googles sajter, inklusive Youtube, i maj vilket kan jämföras med 157 miljoner för Facebook. Till det sistnämnda företagets fördel, pekar NY Times på, finns dock att användarna tittade på 103 miljarder sidor på Facebook och spenderade i snitt 375 minuter på sajten – att jämföras med 46,3 miljarder sidvisningar och 231 minuter för Google. Siffror som dessa är enormt viktiga när annonsörerna beslutar var de ska lägga sina pengar.

Google, noterat på Nasdaq OMX, har lyft under dagen och ligger med två timmar kvar på plus 2,4 procent.

Två skärmdumpar på Google+ så att ni får en idé om det ser ut:

Om bloggen


Daniel Kederstedt är SvD Näringslivs korrespondent i världens ekonomiska huvudstad – New York. Med utgångspunkt från Wall Street rapporteras här om finansvärlden, börserna och det internationella näringslivet.

@kederstedt på Twitter